Blauwalg


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Op het werk hebben we blauwalg op het hout en de achterwand. Als ik deze eruit haal, gaat de blauwalg op het hout/achterwand dan kapot?

Of overleeft deze buiten water ook?
Schrob het natuurlijk wel af.
 
Je kan het ontsmetten met bv waterstofperoxide dacht ik of halamid. Zover ik weet overleefd het niet buiten het water maar pin me daar niet op vast.
 
Het beste kun je het hout reinigen met waterstof.

Zet het in een emmer met bv. 10 liter water en daarbij 250ml waterstof van 13%
2 a 3 uur laten staan en de alg is dood.

Maar het blijft symptoombestrijding. Beter kun je de oorzaak zoeken en een permanente oplossing voor je probleem vinden.
 
Heb de bak al leeggehaald en alle hardscape buiten aquarium gezet nu. Zeker tot volgende week. Vissen zitten nu in de bak met alleen water erbij.

Ff kijken voor waterstofperoxide dan.
 
Even een kleine voetnoot: amsterdam heeft veel geëxperimenteerd met blauwalbestrijding in open water d.m.v waterstofperoxide met als resultaat dat al dat openbaar water zo dood is als een pier.
 
Zover ik weet overleefd het niet buiten het water maar pin me daar niet op vast.
Ach ja verschillende soort blauwalg ook deze dus zijn al een paar miljoen jaar oud :sorry: John maar deze overleeft ook droogte
de enige goede manier om er af te komen is een bacterie dodend middel
En nog wat zie regelmatig de aanrader om de oorzaak te behandelen en daar zit nu net het probleem wetenschappers zijn er nog steeds niet uit wat nu de oorzaak is van de blauwbacterie
te veel aangedragen oplossingen zijn gebaseerd op algen bestrijding
Noem maar op co2 fosfaat no3 te kort/veel gaat helaas allemaal niet op
 
Ach ja verschillende soort blauwalg ook deze dus zijn al een paar miljoen jaar oud :sorry: John maar deze overleeft ook droogte
de enige goede manier om er af te komen is een bacterie dodend middel
En nog wat zie regelmatig de aanrader om de oorzaak te behandelen en daar zit nu net het probleem wetenschappers zijn er nog steeds niet uit wat nu de oorzaak is van de blauwbacterie
te veel aangedragen oplossingen zijn gebaseerd op algen bestrijding
Noem maar op co2 fosfaat no3 te kort/veel gaat helaas allemaal niet op


Ja het is natuurlijk een bacterie en geen alg dus je hebt dan wel gelijk.
 
Ik denk ook dat de blauwalg bacterie ook alleen de kop op steekt als water van slechte kwaliteit is.

En niet zozeer nitraat en fosfaat. Edog nitraat en fosfaat zijn ook graatmeters voor slecht water.

Dus meer waterverversen.
 
Ik weet wel dat appelslakken blauwalg opeten, heb hier in een tweetal bakken in een vorige stelling blauwalg gehad en dat verdween als sneeuw voor de zon door de appelslakken en de planten aten ze het ook van terwijl de blaadjes zelf ongeschonden bleven.
 
Hoe is dit project verloop?
 

Terug
Bovenaan