Blauwalg komt terug in opnieuw opstarten bak


D

Dolle1987

Guest
Beste

Heeft iemand ervaring met het bestrijden van blauwalg in je bak

Mijn bak is 160 liter
Verwarming staat op 24 graden
Filter: JBL e901
Verlichting: easyled en staat 6 uur aan op volle sterkte (2 uur berekend voor het opstarten en afbouwen) diegene de deze led balk ook gebruiken


De bak heeft hiervoor een blauwalg explosie gehad, alles is eruit gegaan bodem grind planten verwarming filter

Meerdere malen met koken heet water uitgedaan steeds een nieuw sponsje gebruikt

Heb al algexit gekregen waar ik gedurende 5 dagen 20ml in de bak moet doen en na 14 dagen pas 20% verversen (dit zegt de verkoper aquariawinkel)

Zitten geen vissen in de bak draait nu anderhalf tot 2 weken zonder vis en alleen planten met opstart bacterien

20180119_185422.jpg
 
Voor de tweede keer al? Daar wordt je niet vrolijk van!
Deze info al eens gelezen over blauwalg?

Ik zie niet goed wat je in -en outlet is vanaf de pomp.
Ze horen bij elkaar te zitten zodat er een goede stroming in de bak ontstaat. De onderste tekening is de juiste.

stroming.jpg
 
Met de blauwalg kan ik je niet helpen maar weet je de naam van het donkergroene grasachtige plantje in je bak? Heb het idee dat dit geen aquariumplant is.
 
Alles is dus schoon de bak in gegaan mag ik aannemen bij de opstart 2 weken geleden? Ik denk dat je nog niet voldoende bacterien hebt om alle vuil af te breken en dat dit toch weer blauwalg heeft veroorzaakt. Ik zou het handmatig dagelijks verwijderen en dat volhouden. Er moet nu eerst weer een goede bacteriecultuur ontstaan dus ik zou geen middeltjes gaan gebruiken nu.
 
De bak heeft hiervoor een blauwalg explosie gehad, alles is eruit gegaan bodem grind planten verwarming filter

Meerdere malen met koken heet water uitgedaan steeds een nieuw sponsje gebruikt

Heb al algexit gekregen waar ik gedurende 5 dagen 20ml in de bak moet doen en na 14 dagen pas 20% verversen (dit zegt de verkoper aquariawinkel)

Zitten geen vissen in de bak draait nu anderhalf tot 2 weken zonder vis en alleen planten met opstart bacterien

Je hebt de verkeerde methode gebruikt om van blauw bacterie af te komen daarbij ook nog een middel gebruikt dat niet werkt tegen blauwalg.

1 kokend water werkt niet tegen blauwbacterie.
2 algnexit werkt niet tegen blauw bacterie.
De blauw bacterie was dus nog vol op in de bak aanwezig helaas daarnaast geeft de gebruikte led verlichting een hoop licht eigenlijk te veel voor een opstartende bak
en de blauw bacterie leeft daar prima in op.
Wat nu het beste is om een middel te gebruiken dat de volledige bacterie huishouding vernietigt ook de blauwbacterie denk aan bv waterstofperoxide let op niet toepassen met vissen of ander dieren in de bak of in aangepaste concentratie.
daarna een goede bacterie opstart gebruiken.
linkje http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(ht5bl055s5ar2k21xzpp1grm))/artikelen/h2o2.aspx
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat wist ik niet Jaap:). De ene bacterie kan inderdaad meer hitte/warmte aan dan de ander.
 
Ok, dat wist ik niet Jaap:). De ene bacterie kan inderdaad meer hitte/warmte aan dan de ander.

om je een indruk te geven sommige blauwbacterie wordt aan getroffen bij vulkanen en de meren daar om heen
zal niet de zelfde zijn als bij ons maar is wel 1 groot geslacht heeft dus vergelijkbare eigenschappen
 
Stroming waterbeweging is het allerbelangrijkste
Daarbij je filter met rust laten, juist niet schoonmaken (enkel wanneer de stroming stagneert)
Je kan de bak een paar (3 a 4) dagen afplakken met vuilniszakken
Weinig voeren
Twee maal per week een deel water verversen
Twee maal per dag ieder beetje alg wegzuigen (na de verduisteringsdagen)
Heb je nog een ander aquarium? Of weet je iemand met een gezond aquarium?
Dan die filtersponzen uitknijpen in je eigen filter om een gezonde grote bacterie cultuur te eten
Ten slotte
...geduld ;)
 
Met de blauwalg kan ik je niet helpen maar weet je de naam van het donkergroene grasachtige plantje in je bak? Heb het idee dat dit geen aquariumplant is.


Dat lijkt me inderdaad niet een aquariumplant. Deze zal het na enige tijd denk ik niet meer goed doen en het loodje leggen.
 
Met de blauwalg kan ik je niet helpen maar weet je de naam van het donkergroene grasachtige plantje in je bak? Heb het idee dat dit geen aquariumplant is.

Ophiopogon kyoto
Is eigenlijk een woestijnplant klopt maar staat zo mooi in de bak
 
om je een indruk te geven sommige blauwbacterie wordt aan getroffen bij vulkanen en de meren daar om heen
zal niet de zelfde zijn als bij ons maar is wel 1 groot geslacht heeft dus vergelijkbare eigenschappen
Kopt, deze worden ookwel archaea genoemd, kunnen tegen extreme omstandigheden, in kokend water, zelfs in de ruimte vgm;)
 
Hoe dan ook vind ik blauwalg na 2 weken zonder verdere belasting in de bak echt belachelijk snel... maarja hoe komt dat.

ga verder volledig mee met de 1e post van @robru over de plaatsing in-/uitstroom en @Sanneke80 over de verdere afhandeling..
 
Probleem is dat de wetenschap er nog steeds niet uit is hoe de blauwalg nu pressies de kop op steekt.
je ziet het in bakken met veel stroming en weinig stroming wel of geen planten met en zonder vis kortom :S

Dan zie je weer een onderzoek voor bijkomen waar een te kort aan fosfaat de boosdoener is in een ander onderzoek wordt juist de fosfaat gebonden om zo de blauw bacterie de baas te worden
Dan komt er een onderzoek naar voren waar wordt gezegd extra zuurstof er bij brengen wat dan plotseling een maand later ook weer niet werkt .
Kortom moeilijke materie.
Wat je heel vaak ziet is dat de behandeling van blauwbacterie benaderd wordt op de zelfde wijze als een algen probleem dat kan werken maar vaak ook niet helaas.
Het middel wat de Ts heeft toegepast is hier een goed voorbeeld van en nog slecht voor de platen groei ook wat weer kan resulteren in het bijdragen bij de vorming van blauwbacterie.
Probleem is wat bij de 1 succesvol is werkt bij de ander totaal niet om de blauw bacterie de baas te worden.
 

Terug
Bovenaan