Blauwalg blijft in aquarium


V

Vera-x91

Guest
Hoi Allemaal,

Ik heb nu al sinds juni (denk ik ongeveer) last van blauwalg in mijn aquarium. Ik heb toen een middel tegen blauwalg gekocht, wat best aan de prijs is.. maar dit heeft dus aan 2 keer toe niet geholpen.

De eerste keer was het even weg maar na anderhalve week verscheen het weer en heb ik opnieuw dat middel gebruikt. Toch is het langzaam weer teruggekomen. Ook andere algen nemen de overhand.
Ik had vroeger wel altijd easy carbo en profito maar dat hielp ook niet echt altijd bij de vermindering van algen.

De temperatuur in het aquarium is nu 25 graden en ik heb een caymann 110. Het aquarium staat wel op zolder, wat vooral in de zomer ervoor zorgde dat de temperatuur wat hoger was van het water. Maar nu is dat dus niet zo..

Eerlijk gezegd wordt ik nogal hopeloos ervan want blijkbaar helpt dat middel gewoon niet. Hebben jullie tips voor me?

Groetjes,
Vera
 
Ik heb wel beetje in het blauwalg topic gekeken maar hoe kan ik mijn waterwaardes weer goed krijgen?
Ik heb nog wel kaliumfosfaat en kaliumnitraat liggen maar ik weet niet meer precies hoe dit werkte (hoeveel mengen met water in fles en hoeveel je dan toe moet voegen bij verlaagde waardes etc.)
 
Wat we graag willen weten zijn je water waardes.
Hoe groot is je aquarium, Gebruik je co2,
Hoe vaak ververs je?

Blauwalg begint bij een teveel aan fosfaat en te weinig aan nitraat.

Je moet deze water waardes hebben.
Als je no3 10 is moet je po4 1 zijn
als je no3 20 is moet je po4 2 zijn.
Hier is ook een rekensommetje voor maar die ken ik niet.
Mischien iemand anders wel.

De oplossing voor nitraat in water moet zijn 83 gr op 500ml water.

En fosfaat 4 gr op 500 water.
Toevoegingen aan je bak moet je eigelijk ff meten meten.
 
Blackout heb geen zin. waterwaarden weer goed krijgen is de enige (ENIGE!) oplossing
 
Ik heb toen dat middel erin gegooid en 5 dagen verduisterd, dat zei de winkel waar ik het middel vandaan had.
Daarna moest ik 40% (geloof ik) water verversen.

Mijn aquarium is 230 liter, 110cmx48x58
Ik gebruik geen Co2, ik merk dat ik er te weinig tijd voor heb gehad.
Door persoonlijke omstandigheden had ik het water verversen ook wat slordig gedaan. Dus dit zou de oorzaak kunnen zijn, geheel mijn fout.

Ik ga zo gelijk naar de aquariumwinkel en vragen of ze het water kunnen testen en is het verstandig om weer dat middel erin te gooien tegen blauwalg of kan ik het beter oplossen door afzuigen van de blauwalg, groot deel verversen en de Kaliumfosfaat en kaliumnitraat gebruiken om de waardes weer goed te krijgen?
 
Blauwalg is heel hardnekkig. De enige oplossing is dan ook afhevelen en water verversen. Chemische middelen helpt maar tijdelijk. Even als een black out. Ik heb er ook last van gehad. Met verversen en afhevelen heb ik het onder controle gekregen
 
ah dan ga ik dat nu zeker doen.
Ik ben al begonnen met verversen, wat is nu het beste om te doen? (hoeveelheid water verversen)
Want meestal doe ik ongeveer een derde van het water.

Wat is nou precies het beste om te doen, 1 keer per week een derde verversen of zijn het toch andere hoeveelheden.
Ik wil het nu echt goed aanpakken en het liefst geen chemische middelen meer.
Ik gebruik verder geen Co2 of iets, wat kan ik het beste erbij doen voor mijn planten? Profito en carbo?
 
Blauwalg moet de bak uit als het er eenmaal in zit.
Je kan het makkelijk wegzuigen met een dun slangetje b.v van een luchtpompje, die slangetjes zijn dun, en kan je het accuraad wegzuigen. Soms iedere dag tot het weg is
Mijn ervaring is idd dat het fosfaatgehalte in de bak, niet te veel maar ook niet te weinig mag zijn. Dus meten idd
Koop een mooi testkoffertje die de waardes meten kan, het is echt handig om in huis te hebben.
Ook al is het even een uitgave, het is zo belangrijk om te weten waarom er dingen als blauwalg of andere algen in de bak zitten.
Een goede balans in je bak lost dit meestal op
 
Volgens mij krijg je geen blauwalg door een teveel aan fosfaat. Meer zit het in een tekort van de nitraat zoals Zeeduivel al zegt. Een overschot geeft geen alg.
Ik heb een gemiddelde Po4 van 3,4 tot 4,0 en geen blauwalg. Het no3 gehalte is ook rond de 30 mg. Ik volg dus de EI.
De verhouding tussen no3 en po4 (de redfield ratio) is eigenlijk al lang achterhaald en meer van toepassing bij zoutwaterbakken.
Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn, want dan is er de minste kans op alg.
In de regel is er een tekort aan nitraat, maar het kan ook veroorzaakt worden door andere factoren zoals een hoge belasting waardoor er veel vuil blijft liggen.
 
Vera-x91 zei:
Ik heb wel beetje in het blauwalg topic gekeken maar hoe kan ik mijn waterwaardes weer goed krijgen?
Ik heb nog wel kaliumfosfaat en kaliumnitraat liggen maar ik weet niet meer precies hoe dit werkte (hoeveel mengen met water in fles en hoeveel je dan toe moet voegen bij verlaagde waardes etc.)

Kijk eens hier:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... traat-kno3

Hier staat hoe je het moet oplossen en hoeveel het dan verhoogd.
ik weet niet of je andere poeders hebt en of je dan andere hoeveelheden moet gebruiken. Hier dus wel even op letten.
 

Terug
Bovenaan