Blauw alg


A

Anita Fehrmann

Guest
Beste Allemaal,

Ik heb net gegoogeld met afbeeldingen en kom tot de ontdekking dat ik blauwalg in mijn aquarium (60 liter) heb. Ik vind het eruit zien als groen plakjes en had dus nooit verwacht dat dit blauwalg zou zijn ;(.
Ik heb Caviar op de bodem en de bak draait nu een jaar. Wel wat opstart problemen gehad door niet optimaal werkende pomp, maar nu leek alles goed te draaien tot dat het warm werd buiten, toen kwamen de groen plakkaten. Daarnaast ziet mijn bodem er wat vies uit aan de voorkant. En drijft er vaak een bruinige film op het water. Ik heb de waardes nog niet gemeten, maar vervang iedere week minimaal 10%, soms 15 tot 20% (als de bruine laag iets dikker is). Kunnen jullie mij helpen met de volgende vragen:
- hoe krijg ik de blauwalg weg?
- wat is de bruine laag en hoe krijg ik deze weg?
- Hoe kan ik mijn bodem schoonmaken, dus echt de hele laag.

Mijn planten groeien trouwens prima.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Allereerst,Anita, wat zijn de water waarden.
zuig alles zoveel mogenlijk weg.
Wat heb je voor filter? Binnen of buiten.en werkt die goed.
Daar komt vaak de blauwalg vandaan.
 
Ik zal de waterwaardes morgen meten. Ik heb een eheim aquabal filter (binnen). In het onderste compartiment zitten van die witte (keramisch?) ringetjes die goed de bacteriecultuur behouden (heb ik mij laten vertellen), in het middelste compartiment zit een filterspons die ik iedere week uitspoel in het aquariumwater wat ik heb weggezogen, en in het bovenste compartiment zit ook een spons filtertje die ik ongeveer om de week uitspoel. De laatste keer dat ik mijn waarden heb gemeten was fosfaat vrij hoog. Kan dat de oorzaak zijn? Ik voer iedere dag afwisselend met artemia blokjes (maar een klein gedeelte van het gedroogde blokje, of Tubifex blokjes of dierlijk tablet (1/2) of granulaat.
 
Wat heb je dan voor vissen?
Dat je artimea blokjes voert.
En Hoog Fosfaat is fout.
Nitraat mag 10 zijn.
Fosfaat 1.

1 raad. Heb je er ruimte voor,neem er een externe bij.
Die maak je 1 x in de 14 dagen schoon.
Plus ,je houd de bacterie in de bak.
 
Dat van die cory's was nog met mijn oude filter... Tevens vraag ik mij af of die wel gezond bij mij zijn gekomen want ik heb daarna 2 cory's reticulatus (oid) gekocht en die doen het prima. Het laatste half jaar is er 1 neontetra dood gegaan, maar ook die zag er in het begin al kleiner uit dan de andere twee en groeide raar (krom). Ik heb 4 vijfstreepbarbelen, 4 rasbora galaxy, 2 neontetra's en 2 garra flavarta.
 
Je kan het volgende proberen.(eigen ervaring)
Koop een flesje waterstofperoxide 3procent en een spuitje.
Eerst algen loswapperen en dan zoveel mogelijk afzuigen tot ruim 1 derde van de bak.
Als het filter goed stroomt niet meer aankomen.
Water bijvullen en een dag met licht uit laten rusten.
Dan drie tot hooguit vijf ml waterstofperoxide oplossen in een halve liter water uit de bak en liefst versprijd over twee keer in de bak gooien,met een dun slangetje erin laten druppelen kan ook.
Voer zo weinig mogelijk en belichting 5 uur.
Na een dag of vijf zou de alg en de geur al weg moeten zijn,dan weer een vierde waterverversen en de volgede dag nog twee keer toevoegen.

succes..
 
Bedankt voor de tip. Vraagje; kunnen mijn vissen hier wel tegen?? Nog een tweede vraagje; is het vestandig om mijn vissen met water uit de bak in een emmer te doen en dan direct de bodem goed uit te spoelen, en dan nieuw water plus water uit de emmer weer in de bak (zal dan ongeveer 1/3 van totaal volume zijn) en dan bovenstaande uit te voeren?
En ondertussen mijn filter met rust laten?
Alvast weer erg ebdankt voor jullie tips. Ooit zal ik het leren hoop ik...
 
Net de nitraat en fosfaat gemeten. Nitraat 10 mg/L, fosfaat te hoog, ruim 2 mg/L. Iemand een advies hoe ik de fosfaat weer naar beneden krijg?
Alvast weer erg bedankt.
 
een waterverversing zou een aardig eind helpen denk ik. Dan ben je wel een beetje nitraat kwijt weer, maar dat is zo weer aangevuld door schijtende vissen.
 
Kan je ook doen,of bijv. de vieze bovenlaag met een schepnetje uithalen en schoon spoelen.
Bij bovenstaande kuur/dosering ben ik ervan uitgegaan dat je de visjes in de bak liet.
Zorg er in iedergeval wel voor dat het filter blijft door pompen.
Blauwalg cre eert een zuurstofarme omgeving voor zichzelf,om de goede baccie's te besrtijden.
Met waterstofperoxide geef je de bak een zuurstofboost,wat de alg niet prettig vind, waardoor de bak zichzelf weer kan herstellen.

succes.
 
Bij mij heeft het geholpen om flink wat snelgroeiers bij te zetten, en plantenvoeding te geven, verder elke dag of 2 dagen de blauwalg afhevelen met de slang(en verder vuil ook mee afhevelen) en daarbij gelijk water te verversen...zo breng je ook je fosfaat omlaag...dan wel weer de voeding bijvullen voor de planten...
 
jodocus zei:
Blauwalg cre eert een zuurstofarme omgeving voor zichzelf,om de goede baccie's te besrtijden.
Met waterstofperoxide geef je de bak een zuurstofboost,wat de alg niet prettig vind, waardoor de bak zichzelf weer kan herstellen.

Zou je dan ook een zuurstofpomp met bruissteen in de blauwalg plek kunnen leggen? H2O2 is nogal troep om mee te werken.
 
Beste Allen,

Gisteren toch maar even naar Vitalfish geweest en ik blijk geen blauwalg te hebben, gelukkig, maar een ander soort groene alg!! Wat internet je toch al op een verkeerd spoor kan zetten... Ik ga zeker jullie adviezen gebruiken om mijn fosfaat naar beneden te krijgen. En toch maar minder voeren denk ik. Maar ze vinden het allemaal zo lekker ;).
 
Goede tip van dat schepnetje! Ga ik vandaag eens proberen!
 

Terug
Bovenaan