Blauw alg


H

hvh4711

Guest
Kunnen vissen die uit een bak met blauw alg komen deze bacterie meenemen naar een 'schone' bak?
 
Ja dat kan omdat op de slijmhuid van een vis altijd bacterien zitten en ook de Cynobacterie kan ook meegedragen worden op de vis,planten,decoratie/substraat en een ander Aqaurium besmetten met blauwalg/Cynobacterie.
 
In principe ja. Vissen zouden deze bacterie mee kunnen nemen naar een volgende bak op hun slijmhuid. Echter blauw alg is een latente bacterie en komt im iedere bak voor. Het komt pas tot ontwikkeling (bloei) als bepaalde condities hiervoor ideaal zijn. Teveel stroming op 1 punt, teveel voedingsstoffen ergens in je bak of je hebt ergens een dood punt in je bak.
 
Als ik een paar vissen overzet heb ik niet direct weer een bak met blauwalg.
 
Nee, als die andere bak al een tijdje goed draait is de kans dat je direct een blauw alg uitbraak hebt na overzetten van vissen zeer klein.

In een nieuwe bak zou ik wel uitkijken, en het goed in de gaten blijven houden de eerste week.
 
Is het niet zo dat deze bacterie altijd latent aanwezig is en tevoorschijn komt als de omstandigheden voor deze goed zijn?
 
Ja dat klopt
 
In dat geval kun je bang zijn dat een vis de bacterie bij zich draagt maar goed dat doet er dan weinig toe omdat het al latent aanwezig is lijkt mij zo toe.
 
Lijkt mij niet,ik denk dat als we vissen uit een andere bak verplaatsen naar een bak zonder deze alg dat we ongemerkt met het visnet de alg in zekere mate opscheppen en dat het zo in de andere bak komt,zeker nog als je met een net zwaaiende bewegingen maakt,om vissen te vangen.
 
Als je uit een bak schept met blauwalg dan is de kans groot dat je de alg meeschept inderdaad.
 
Is het dan niet veel beter om eerst te zorgen dat de blauwbacterie bestreden wordt in de herkomst bak.
 
Overzetten van vis uit de besmette bak die ik via een tussenstap. Vissen opscheppen en dan in een emmer met water uit de schone duren zonder het beetje met het water in aanraking te laten komen.
 
Veel taalfouten zie ik. Even opnieuw. Vis uit besmette bak in emmer met schoon water uit nieuwe bak doen. Netje niet met water in aanraking laten komen. Daarna emmer met vis leegkiepen in nieuwe bak.
 
Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen. Hebben een nieuwbakken figuur als ik in deze materie goed geholpen.
 

Terug
Bovenaan