Blauw alg en schildpadden


Matthijsxr

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2015
Berichten
123
Leeftijd
23
Locatie
drachten
hallo,
Ik heb muskusschildpaden en in hun aquarium zit ook blauw alg nu was het in het begin niet erg maar nu ruik je het zodra je boven de bak hangt. Ik vroeg me af of ik ook easy life blauw exit of een ander middel kan gebruiken tegen het blauw alg terwijl de schildpadden in de bak zitten.

Mvg matthijs
 
Kun je er niets over in de bijsluiter vinden? Hou er rekening mee dat je de oorzaak moet vinden en oplossen want anders heb je het net zo snel weer terug vaak.
 
Ik heb het bevraagt aan easy life en ze zijden dat dat kon maar weet niet of ik het kan vertrouwen,
Het is mee gelift op een stukje mos en zo is het in de bak gekomen
 
Misschien kun je het dagelijks met de hand weghalen en goed verversen en dan kun je het overwinnen.
 
Denk dat je met schilpadden sowieso veel moet verversen.
Eeen foto zou ook wel handig zijn.
 
Bijdeze een foto ziet het niet supper goed maar de hele waterval is er mee bedekt
IMG_20171223_123405.jpg
 
Ik heb het idee dat dit geen Blauwalg is maar echt een algensoort of stinkt het?
 
Ik heb geen problemen met de letters maar lees gewoon maar voor de helft uit ongeduld dus heb meer aan je reserve potje geduld! ;)
 
Die zal ik dan ook delen met je hoor ondanks dat ik de bodem zie. Maar ja ik zie ook vaak bepaalde info over het hoofd hoor dus je bent niet de enige die dit gebeurt;)k
 
Ik kan me voorstellen dat het enorm moet stinken want het lijkt me best veel. Niet leuk voor jou en nog minder leuk voor de schildpadden.
Heb je eventueel een totaalfoto van de bak?
Want het is moeilijk in te schatten op basis van de foto in hoeverre het hout (of is het een deel van de achterwand?) eventueel verwijderbaar is.
Hoe dan ook vraagt dit gezien de omvang om een grondige aanpak zou ik denken, blue exit of dergelijk middeltje zal niet volstaan volgens mij.

Wat is het groen op de foto eigenlijk precies?
 
Al dat licht groene is het mos waar het mee is gekomen kwam er natuurlijk te laat achter dat het daar op zat, dit is de bak zoals het er nu uit ziet het groeid alleen op de waterval en tussen het zand als het in het water komt eten de schildpadden het op.
IMG_20171226_214718.jpg
 
Ververs je genoeg want zoals al gezegd is zijn het denk ik aardige vervuilers. Ik zou het handmatig weghalen en dat volhouden.
 
als het in het water komt eten de schildpadden het op.

Ze eten die blauwalg op? Jawadde, dat is straf! Maar het lijkt me niet het ideale voedsel edoch... :juggle:

Kan je de schildpadden niet tijdelijk ergens anders in onderbrengen en eens grondig reinigen? Ik weet uit ervaring dat zelfs een kleine hoeveelheid blauwalg serieus kan stinken, zeker boven water, dus ik veronderstel dat het niet zo fris ruikt rond de bak. Terwijl het eigenlijk een vrij mooie bak is/zou kunnen zijn.
Ik zou het grondig proberen aanpakken alleszins, zo gaat het enkel erger worden vrees ik...
 
Waterverversen doe ik twee drie keer per week maar als het goed is heb ik wel een bak waar ze in kunnen. Hoe kan ik het beste schoonmaken als ze er uit zijn?
 
Goh, als je ze er effectief even uit kunt halen zou ik de lege bak zo goed mogelijk schoon maken met veel proper water. Vooral de plaatsen met blauwalg. Vervolgens zou je kunnen proberen om de schoongemaakte bak drie dagen compleet te verduisteren, maar echt onafgebroken donker dus hé.
Met verduisteren las ik al meerdere positieve ervaringen en zelf heb ik zo eens een stuk hout+anubias blauwalg-vrij gekregen.
Als je de bak compleet leeg maakt is het sowieso makkelijker om goed te reinigen, misschien hebben andere forumleden nog tips ivm eventuele middeltjes om mee te kuisen in dit geval...

Lid Boomtak deed trouwens verslag van een lang en fel bevochten blauwalg-gevecht: https://www.aquaforum.nl/threads/mijn-gevecht-tegen-blauwalg.101952/page-3
 
Ik heb even goed naar de achterwand gekeken en denk dat die inderdaad rot is dus heb de schildpadden verhuisd en de bak helemaal leeg gehaald en ben begonnen met maken van een nieuwe achterwand. Moet ik de bak ook nog schoon maken met wat anders dan water?
 

Terug
Bovenaan