Biotoop ontwikkelen voor zwartbekgrondels


S

Student GRM

Guest
Dag allemaal,

Ik ben Brecht Van Erum, een 3de jaarstudent aan Hogeschool PXL.
Momenteel doe ik voor mij afstudeerproject onderzoek naar de zwartbekgrondels (Neogobius melanostomus) en hun invloed op ecosystemen.
Een eerste vereiste daarin is het correct houden en verzorgen van deze vinnige grondels in een aquarium.
Ik ben dan ook opzoek naar aquarianen die ervaring hebben met deze soort of een vergelijkbare soort en die mij informatie kunnen geven over de geschikte waterwaarden en inrichting van hun aquarium?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen of tips verschaffen.

In een later stadium gaan deze grondels eventueel samenleven met baars en blankvoorn. ook waterwaarden en huisvestingstips voor deze soorten zijn welkom.

Alvast Bedankt

Brecht
 
Welkom,Brecht, dan it je hier goed.

Is een Mede Belg, die Pas zijn Biotoop opgeruimd heeft.
Kijk bij het betreffende Topic.
 
Bedankt voor de snelle welkom, ik zal dit topic zeker bekijken! weet je toevallig de titel van het topic nog?
 
Kijk hier BOVEN Terug naar HOME.
Daar staat Ypoc.

Misschien zijn er nog bet zwartbek grondels.
 
slijkspringers is toch heel iets anders dan deze inheemse grondels?
Of ben ik nu keihard abuis?

~ Ivo
 
SoortenBank.nl : Zwartbekgrondel - Neogobius melanostomus


Beschrijving en afbeeldingen van Neogobius melanostomus - Zwartbekgrondel.
www.soortenbank.nl/soorten.php?soorteng ... ervissen...

Neogobius melanostomus (Pallas, 1814)

Zwartbekgrondel

Uiterlijke kenmerken
Lengte tot 25 cm. Evenals de rivierdonderpad en de marmergrondel heeft de zwartbekgrondel de ogen hoog op de kop staan. In tegenstelling tot de bruingekleurde marmergrondel en rivierdonderpad is deze vis geelgrijs van kleur en heeft een geblokte tekening. De buikvinnen zijn aaneengegroeid tot een zuignap, waarmee de vis zich kan "vastzetten" op een stenige ondergrond. Achterin de voorste rugvin is een duidelijke zwarte vlek aanwezig. Mannetjes zijn tijdens de voortplantingstijd zwart van kleur met witgele vlekken op de flanken. Lijkt op de Kesslers grondel en Pontische stroomgrondel, maar deze hebben geen zwarte vlek in de voorste rugvin (Neogobius kessleri , Neogobius fluviatilis).
Lijkt op de marmergrondel, maar deze heeft buisvormige neusopeningen (Proterorhinus semilunaris).
Lijkt op de rivierdonderpad, maar bij deze zijn de buikvinnen niet aan elkaar vastgegroeid tot een zuignap (Cottus gobio).

Verspreiding
Uitheems, zeldzaam. Zowel in zout als zoet water. Komt van oorsprong voor in de Donau, de Zwarte Zee, Kaspische Zee en de Zee van Azov. Mogelijk is de zwartbekgrondel in Nederland ge�ntroduceerd via de lozing van ballastwater van schepen. Komt in Nederland vooral voor in de benedenloop van de grote rivieren en de mondingen daarvan.

Habitat
Leeft vooral in zee en kustwateren, maar ook in brak en zoet water in rivieren. Voorkeur voor water met veel schuilmogelijkheden zoals rotsen, puin, basaltblokken of beschoeiing.

Levenswijze
Vergelijkbaar met marmergrondel (Proterorhinus semilunaris).

Voedsel
Bodemdiertjes als mossels, kreeftachtigen, wormen en kleine vissen.

Wetgeving en bescherming
Komt niet in ��n van de wetten voor.

Ja, stom. is heel anders.
 
Beste Brecht,

Als je informatie wenst over de zwartbekgrondel kan ik je gerust verder helpen via email.
De zwartbekgrondel wordt bij mijn weten niet gehouden door aquaria - liefhebbers daar het een invasieve exoot is en zijn voornaamste impact concurrentie is.
Maar indien je er wenst zou ik het vragen aan de vissers aan het albertkanaal.

Mvg,

Joachim
 
Aquaculturist zei:
Maar indien je er wenst zou ik het vragen aan de vissers aan het albertkanaal.

Idd , en daar wordt een gevangen grondel niet terug gezet .
 

Terug
Bovenaan