Bio Co2


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo allemaal, Ik wil proberen om bio Co2 te maken (met een omgekeerd bakje) daarbij heb ik 2 vragen:
1: moet het hele bakje onderwater?
2: Kan ik een gewone kristalslang gebruiken of heb ik een speciale Co2 slang nodig?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 
Ik heb altijd gewone luchtslang gebruikt al adviseert men vaak wel co2 slang. Ik had het bakje wel geheel onder water inderdaad maar volgens mij werkt het goed als de onderkant onderwater zit en dus contact heeft met het water.
 
Ik heb altijd gewone luchtslang gebruikt al adviseert men vaak wel co2 slang. Ik had het bakje wel geheel onder water inderdaad maar volgens mij werkt het goed als de onderkant onderwater zit en dus contact heeft met het water.
Met de onderkant bedoelt u dat hij gewoon een deel in het water zit, maar niet helemaal gevuld is?
 
Ja met de onderkant onder water en dan vult het bakje zich met co2.
 
In onderstaande link van aquainfo zie je oa informatie over het verschil tussen het bakje aan de oppeevlakte van het water of het bakje dieper.

Naar ik begreep moet het bakje iets groter wanneer het bakje verder onder water zit, maar zou de co2 ook iets beter opgenomen worden.

 
In onderstaande link van aquainfo zie je oa informatie over het verschil tussen het bakje aan de oppeevlakte van het water of het bakje dieper.

Naar ik begreep moet het bakje iets groter wanneer het bakje verder onder water zit, maar zou de co2 ook iets beter opgenomen worden.

Is het ook niet zo dat je de lucht onderwater eerst uit het bakje moet laten ontsnappen?
 
Is het ook niet zo dat je de lucht onderwater eerst uit het bakje moet laten ontsnappen?
Kan. Dan heb je een schonere start. Anders zal de co2 de lucht er grotendeels uitdrukken.

Ik ben geen expert in het gebruik van bakjes. Zeker niet in bakjes met de hier meestal gebruikte platte vorm.

Ik ben benieuwd wat andere mensen die hier meer verstand van hebben, zoals @triple, hier van denken.
 
Kan. Dan heb je een schonere start. Anders zal de co2 de lucht er grotendeels uitdrukken.
Over dat laatste dacht ik ook na maar is co2 niet zwaarder dan lucht? In dat geval drukt het toch de lucht er niet uit of zit ik verkeerd met mn gedachte?
 
Over dat laatste dacht ik ook na maar is co2 niet zwaarder dan lucht? In dat geval drukt het toch de lucht er niet uit of zit ik verkeerd met mn gedachte?

Co2 is inderdaad zwaarder, maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer er continu veel co2 in het bakje gepompt wordt, de lucht vervangen wordt.

Omdat ik dacht dat topicstarter meer had aan kennis van een ervaren iemand dan speculeren van mijn kant, heb ik geprobeerd andere mensen met kennis op te roepen hun kennis hierover / ervaring hiermee te delen.

Daarnaast heb ik een, in mijn ogen, goede link gedeeld. Ik denk dat wanneer topicstarter die site goed heeft doorgelezen, hij ons misschien wel kan vertellen hoe het zit :)
 
Ik heb de link ook doorgelezen maar goed voor een beginner best wel ingewikkeld vond ik hoor. Ik ben gewoon simpel met een bakje van 1% begonnen en kwam uit op zo n 1,5%.
 
Wij zijn met een hoger bakje begonnen, uit een set van Colombo met een spuitbus (ideale set naar mijn mening).

Daar zijn we bio-co2 voor gaan gebruiken ipv de spuitbus, en daarna hebben we het hele bakje achterwege gelaten, en zijn we het rechtstreeks de bak in gaan blazen met behulp van een venturi-achtig ding wat op de aquael turbo 500 zit.

We vonden het bakje niet mooi (open bak destijds), en zonder bakje is hier even stabiel.

Excuus richting topicstarter voor off topic gaan. Indien ongewenst kan beheer het misschien verwijderen.
 
Ik heb bij de diepte van het bakje weinig/ geen meetbare invloeden gemerkt.
Dus oppervlakte van het bakje is bepalend + de water stroom onder of rond het bakje.
Die 1% veilige regel geeft theoretisch +-15mg/l aan co2 en laat je vertrouwd worden met bio-co2
Je gebruikt best een co2 continu test ter controle en begin lichtperiode ga je het hoogste co2 gehalte merken.
de max aan co2 bij mijn is groen/Geel en daalt tijdens de lichtperiode ,nu iets zeer BELANGRIJK wanneer je co2 continu test groen/blauw word is dit einde lichtperiode of dit nu 5uur is of 10uur lichten uit (dimmen licht kan natuurlijk ook)
Het bakje wordt voldoende gespoeld met verse co2 zolang er overproductie van co2 is.
Het bakje zeer diep plaatsen bv: net boven de bodem kan ervoor zorgen dat op momenten van flinke overproductie aan co2( bellen) gevangen worden tussen de planten , hard scape, achterwand en je zo weleens gevaarlijk hoog kan worden.
 
Ik heb bij de diepte van het bakje weinig/ geen meetbare invloeden gemerkt.
Dus oppervlakte van het bakje is bepalend + de water stroom onder of rond het bakje.
Die 1% veilige regel geeft theoretisch +-15mg/l aan co2 en laat je vertrouwd worden met bio-co2
Je gebruikt best een co2 continu test ter controle en begin lichtperiode ga je het hoogste co2 gehalte merken.
de max aan co2 bij mijn is groen/Geel en daalt tijdens de lichtperiode ,nu iets zeer BELANGRIJK wanneer je co2 continu test groen/blauw word is dit einde lichtperiode of dit nu 5uur is of 10uur lichten uit (dimmen licht kan natuurlijk ook)
Het bakje wordt voldoende gespoeld met verse co2 zolang er overproductie van co2 is.
Het bakje zeer diep plaatsen bv: net boven de bodem kan ervoor zorgen dat op momenten van flinke overproductie aan co2( bellen) gevangen worden tussen de planten , hard scape, achterwand en je zo weleens gevaarlijk hoog kan worden.
Als ik dit zo lees kan het bakje dus een kleine stukje onderwater, omdat de diepte weinig invloed heeft en verder gewoon aan het wateroppervlak houden
 
Dat gaat in feite van zelf, want door het lucht/ CO2 mengsel wil het bakje omhoog, maar kan niet opstijgen van het wateroppervlak en zal dus een evenwicht zoeken tussen de opwaartse druk van de gassen en de neerwaartse druk van het gewicht van het bakje en het slangetje.
 
Waar het voor jou minst zichtbaar/belemmerend is maar toch met waterbeweging er rond/onder.
 

Terug
Bovenaan