BIO co2 mysterie...


C

Convantol

Guest
Hey,

Vroeger gebruikte ik bioc02, na een tijdje hier van af gestapt en nu wil ik dit weer doen.
Vroeger kreeg ik 1 bel per second minstens.
Nu krijg ik maximum 1 bel per 20-30 seconden..
Zelfde recept... Ben al nieuwe droge gist gaan kopen daar lag het ook niet aan :s :s
ook geen lekken, alles gestest... iemand een idee?

Ik gebruikte:
3 liter water waarvan 1 liter aquariumwater.
300gram suiker
1gram gist, dan nog gist bij gedaan, zal nu wel zitten aan 3 gram ofzo.
beetje plantenvoeding

Gist in lauw water gedaan met beetje suiker in, dan in de fles na wat roeren.

groetjes,
Steffen
 
Dan zal het waarschijnlijk aan de omgevingstemperatuur liggen..
Om de fles 'op gang' te brengen kun je het even in warm water zetten.. en als de omgevingstemperatuur niet optimaal is dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een spotje op de fles te richten.. of de fles in de emmer laten staan met een verwarmingsstaaf in het water.
 
Zal ergens een lek zitten.in de doppen,en slangetjes.
resten,beetje zeepsop.

verwarmingsstaaf in de emmer? Dat is lekker goedkoop.
 
Ik zal nog eens testen voor lekken en daarna temperatuurverhoging proberen in een emmer.

:)
 
Ook de dop,pen.
Was er gister nog 1,ook lek bij de slangetjes.
Met vingertje sop getest. lek.
 
Geen lek, 5 minuten onder water gehouden en in slangen blazen tot mijn oren er bijna afvlogen, nergens luchtbelletje te zien.
 
In warm water lijkt het sneller te gaan, nu heb ik 1 bel per 2 seconden... als ik het in erg heet water zet.

Wel nog altijd veel te traag, vroeger had ik 1 bel per seconde in een literfles :/ Nu gebruik ik een 5 liter fles :/
 
Hoeveelheid ,maakt niets uit.

Wel de werking.
 
meer suiker meer gist meer oppervlakte waar er reactie kan doorgaan... Moet toch minstens hetzelfde effect geven van 1 bel per seconde...

Waarom werkte het vroeger wel in mijn 'koude' kamer?

Ik ben echt verward nu!
 
In het verleden gebruikte ik ook een 5 liter vaatje, met het volgende recept.. en dat liep als een trein.

4 liter water
4 ons suiker
ongeveer 4 gram gist.
Met of zonder een beetje plantenvoeding.

Ik verwarmde de fles alleen voor een 'kickstart', daarna stond ie gewoon op kamertemperatuur.. en liep dus als een trein.
 
IK heb er en luchtpompje Gedeelt op gezet. met dubbel kraantje.
Helft op de bio, helft op uitstroom.
Regel nu zo de biobellen.
 
met je 3 liter mengsel zou je opbrengst idd veel hoger moeten zijn.
effen overlopen
-je hebt reeds nieuwe droge gist gebruikt zonder verbetering
-alles op lekkage getest met zeepsop(van mengselfles tot aan je diffusor)
-mengsel op kamertemperatuur +-20� volstaat
-100gr suiker per liter water

-wat ik dan zou proberen is enkel mijn mengsel aanmaken met 3l kraanwater ,300gr suiker en zakje droge gist (5a7gr)
 
Dat heb ik nu gedaan, eerst mengsel goed uitgespoeld.
Dan 3 liter kraantjeswater in 5 liter fles en 350 gram suiker met 4 gram gist. In lauw water gedaan.

Nu slapen en morgen hopen op beter resultaat :p
 
toevallig gisterenavond (22:00 uur) nog gedaan. Ik herbruik hiervoor altijd mijn Dennerle Bio CO2 setje. Dit is een flesje waar 500ML vloeistof in past en zit in een piepschuimen isolatiebox aan de zijkant van het aquarium. Gisteren gevult met 250ML lauw water, 100 gr suiker en 2 thee lepels dr oetker..... Deze ochtend om 06:00 uur knalde hij als een malle.

Misschien is dat een iets krachtiger recept, en pakt hij door de isolatie en bevestiging aan de (warme) glaswand van de bak goed zijn warmte op om te kunnen gisten...
 
Weer zo goed als niets, 1 bel per 10 seconden en ik kan dus zien dat er geen lekken in zijn... hoe kan dat nu :s
 
draai de dop eens van de fles af, hoor je het gistwater bubbelen (zoals bij een fles cola)??
 
Of mogelijk een lang traject om van de fles in het water te komen,
remedie = slang inkorten of minder diep in het water zetten.

Er komt genoeg druk uit de fles maar dit is snel teniet gedaan door het traject of de weerstand die een (te) diep geplaatst bakje of diffusor als weerstand geeft.
 
En dat klopt als een zwerende vinger.

Ik had het ook te diep gestoken ook BIJNA niets, nu bovenin,gaat het beter.
 
Ik heb die zelfde ervaring ook met een te lange slang.
 
1 bel per 5 seconden nu...

Begint altijd sneller en sneller te gaan. Hopelijk blijft dit mengsel dan ook voor meer als 1 week gaan! 2-3 weken? Zou ik blij mee zijn :p
 
Een gewone recept met suiker en gist werkt maximaal 1 a 2 weken, recepten met gelei, gelatine of agar werken wat langer omdat gistcellen langzaam aan de "pudding met suiker" eten. Heb zelf nu ook zo'n BIO CO2 staan met omgekeerde bakje (geen kans op overdosering als het bakje de goeie maat heeft), draait nu net een week met ook 1 bel per 5 seconden.
 
Maar 1 bel per 5 seconden op 3-4 liter water en 350 gram suiker moet toch langer meegaan als je hetzelfde hebt in 1 liter water want dan is het water sneller aan zijn alcohol % wat de gistcellen dood?
 
Hoor je het gistwater zelf bruisen?
Als dat het niet het geval is, moet er wat aan de hand zijn met de temperatuur, de mengverhouding lijkt me correct.

Als dit wel het geval is moet er een lek zitten.

Misschien heeft de plaatsing van de co2 fles ook invloed?
Opwaardse druk eventueel, iemand?
 
1 bel per 3 seconden nu, goed genoeg allesinds voor mijn bakje... Wel traag op gang gekomen hoor, pas na 2-3 dagen een aanvaardbaar aantal bellen.

(Glossostigma doet het na 2-3 dagen echt al beter :))
 
Is 3 liter water op een 5 liter fles niet erg weinig? Zeker als je een terugslag klepje gebruikt (misschien nu wel en "vroeger" niet? Of een zwaardere?). En hoe langer de slang dan is hoe minder co2 je dan in je bak krijgt (als je het klepje aan de kant van de bak hebt ipv de kant van de fles).

Bij mij deed bio-co2 het aan het begin ook bijna niet, met een 2 liter fles, ongeveer 1,5 liter gevuld. Nu vul ik ongeveer 1,8 liter, en gaat prima (suiker mee gerekend).
 
Bio CO2 blijft altijd een beetje zoeken naar het ideale recept...

Ik vul altijd de 500ml flessen van Dennerle bij met een recept dat ik ergens gevonden had.

De eerste keren ging dit redelijk goed, maar toen waren er een paar mengelingen die het niet goed deden.

Het rook niet zoals gewoonlijk en de suikergelei oplossing werd niet aangevreten, zodat de CO2 productie er snel mee stopte.

De bus die nu staat is met hetzelfde recept gemaakt, maar gevuld met aquariumwater en nog een soeplepel suiker in dit water.

Na 30min al goed aan het brubbelen aan 5-6 bellen/minuut.

Met deze hervulling doe ik vlotjes 4-5 weken mee.
 
welk recept gebruik jij op die 500ml flesjes, ik gebruik die namelijk ook, maar mijn recept is maar werkzaam voor iets van 8 dagen....

250ml lauw/warm water, 100 gr suiker, 2 tl gist
 
Even mijn geheugen op de proef stellen, omdat ik het recept niet meteen bij de hand heb :)


Maatbeker vullen met 200ml warm water en hierin suiker oplossen tot je aan 250ml zit.

Dit in een pannetje op het vuur zetten tot het aan het koken gaat en ondertussen 3 blaadjes gelatine laten weken in KOUD water.

Als het begint te koken van het vuur halen en de gelatineblaadjes erin gooien (eerst goed uitknijpen) en mengen tot ze opgelost zijn.

Daarna de Dennerle fles hiermee vullen en een paar uur in de frigo zetten om af te koelen.

Om de fles op te starten heb ik nu het volgende geprobeerd en werkt ondertussen al een dikke week of 3.

1. De fles vullen met aquariumwater tot aan de streep (voordeel van aquariumwater is dat dit al meteen op de juiste temperatuur van 24-25� zit)

2. Halve soeplepel suiker erbij, om de gist al meteen iets te geven om mee te beginnen.

3. 1/4 theelepel Gist erbij en dan gewoon aansluiten zonder ermee te schudden. Als dit niet genoeg blijkt, kan je er na een dag ofzo nog wat bijdoen. Als je er van in het begin te veel in doet, vormt er zich een dikke schuim laag in de fles die het filtertjes in de dop kan doen verstoppen. Je moet dit dus wel een paar dagen in de gaten houden.

Bij mij begint het na een half uurtje al te bubbelen.
 
bedankt!

Ga ik over een weekje even mee brouwen!

Maar dus het brouwsel niet te koud laten afkoelen lijkt me? en vervolgens bijvullen met water uit het aquarium?
 
Bovenin, HE> ! staat ARTIKELEN. En TECHNIEK>
Daar staat ook Bio cO2 maken.

En nog VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEl meer.

Maar niemand kijkt daar. Jammer.

Zorg dat je geen schuim krijgt. wel een schuimfles ertussen zetten.
 
Bertus zei:
Bovenin, HE> ! staat ARTIKELEN. Daar staat ook Bio cO2 maken.

En nog VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEl meer.

Maar niemand kijkt daar. Jammer.

nu wel Bertus :D bedankt voor de tip!
 
jeetje, ik heb wat gemist..............
 
Nick86 zei:
Maar dus het brouwsel niet te koud laten afkoelen lijkt me? en vervolgens bijvullen met water uit het aquarium?

De fles in de koelkast zetten om het suiker-gelei mengsel te laten stollen. Dit mag volledig afkoelen hoor, maakt niet uit.

Het water uit het aquarium ( gaat ook met kraantjeswater, maar ik vind aquariumwater beter werken ) en gist er pas bijdoen als je de fles uit de koelkast gehaalt hebt h�.


Als je de originele Dennerle flessen gebruikt zorgt het filtertje in de dop dat er geen schuim uit kan. Vandaar dat je niet moet overdoseren met de gist, want die filter werkt zo goed dat je al het schuim tegenhoudt, zodat het verstopt. Als je niet overdrijft met de gist, heb je eigenlijk geen schuim.

Wat toch door het filtertje geraakt, komt terecht in de bellenteller (uit de dennerle set). Maar zoals ik zei, als je rustig omspringt met de gist gebeurd dit niet. Een aparte wasfles is dan ook niet nodig als je dit systeem en recept aanhoudt en NIET met de fles begint te schudden.
 
top, bedankt! in het artikel waarop bertus me wees staat inderdaad vrijwel exact hetzelfde, deze gebruiken enkel gelatine poeder ipv vellen.

Helemaal super, bedankt!
 

Terug
Bovenaan