Binnen enkele maanden zeewateraquarium


S

sam d

Guest
Goedemiddag iedereen!

enkele jaren terug heb ik een 3 tal grote aquariums gehad met cichliden. door verhuis,... dit stopgezet maar heb nog 1 leegstaande aquarium van +- 750 liter.

Nu zijn we nog aan het verbouwen maar zou graag stilletjesweg al de benodigdheden verzamelen om van deze aquarium een goede zee aquarium te maken. (dit is dus maar voor binnen een maand of 5.


Nu ben ik op internet al heel wat aan het lezen geweest maar blijf het toch redelijk moeilijk vinden welke benodigdheden je juist exact nodig hebt,...
Graag zou ik ook werken met lichtsturing om dag en nacht en zonsopgang,... te simuleren.

Maar wat mijn grootste vraag eigenlijk is, gaat over de eiwitafschuimer.
Ik zie dat je die echt in alle prijsklassen hebt. zelf bestel ik geregeld op alie express en zie dat daar ook eiwitafschuimers staan. en daarom wil ik toch eens jullie mening vragen hierover.
Ik geef liefst 100 euro meer uit maar zeker zijn dat het goed is, dan een miskoop doen.
Ik zie er hier staan van 80-90 euro, maar wat denken jullie ervan? indien dit niet goed is, kunnen jullie dan enkele voorbeelden tonen van wat wel goed is?

Hier de link van alie express:
https://nl.aliexpress.com/item/20-W...897a751&transAbTest=ae803_1&priceBeautifyAB=0


Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg,

Sam
 
Een eiwitafschuimer is heel belangrijk voor het afvoeren van ongewenste stoffen in een zoutwater aquarium. Het type van de link ken ik niet en helaas staat er ook niet bij voor welke afmeting bak en bezetting deze geschikt is.
Voor een 750l bak heb je echt minimaal een afschuimer nodig die geschikt is voor een aquarium van 1000l maar liever 1500l (de gegevens van een fabrikant komen helaas nooit overeen met de werkelijkheid!).

Goede merken zijn Deltec, ATI en Tunze maar als je voor de top merken ga dan heb je Bubble Magnus, Bubble King (maar daar betaal je ook voor).
Ik denk dat je echt wel minimaal €350,- kwijt zult zijn voor een schuimer voor deze hoeveelheid water.
 
Beste,
Volgens dat ik dus zie van die eiwitafschuimer is het magimum depiet 1400l/h de pomp is een sp102 en als ik dit opzoek heeft deze een debiet van 1200l per uur.

Mvg sam
 
Een eiwitafschuimer is het belangrijkste onderdeel van een zeeaquarium, dus ik zou het zeker niet bij aliexpress halen.

Wat je wel bij aliexpress kunt halen, en waar ik en vele (vooral Amerikaanse) hobbyisten veel goede ervaringen mee hebben gehad, is de verlichting. Deze is het, het kan met een app op je mobiel worden ingesteld, en je kunt dus programmeren wanneer welke lichten op welke intensiteit branden. 1 lamp kan een gebied van 50x50cm voldoende verlichten om de meeste koralen te kunnen houden. Als je alleen SPS wilt houden, zul je betere verlichting moeten halen (of er een aantal tl buizen bij monteren), maar voor een mixed reef is dit meer dan genoeg:

https://m.nl.aliexpress.com/item/32...09_0109&spm=a2g0n.search-amp.list.32836625260
 
Het blijft een gok met een onbekend merk, Ik zou deze niet zomaar bestellen en eerst goed zoeken naar reviews van anderen. Het risico is dat je uiteindelijk toch een andere wil omdat deze het niet goed blijkt te doen of veel lawaai maakt.
 
Het blijft een gok met een onbekend merk, Ik zou deze niet zomaar bestellen en eerst goed zoeken naar reviews van anderen. Het risico is dat je uiteindelijk toch een andere wil omdat deze het niet goed blijkt te doen of veel lawaai maakt.
Ik heb hem zelf ook.
 
Ik zou om de kosten te drukken ook eens op MP kijken voor alles of op de speciale zeewaterfora die je hebt.
 
De verlichting, bedoel ik!

Die verlichting zie ik inderdaad wel vaker voorbij komen en lees ik goede berichten over. Als je een beetje handig bent met een soldeerbout en de warm witte leds vervang voor blauwe zijn ze ook prima te gebruiken voor een full sps bak.
 
Net als John zegt , er staan vaak goede afschuimers voor een redelijke prijs op marktplaats en fora. Zo kun je veel besparen bij het opzetten van een nieuwe bak.
Ik ben ook begonnen met een 2de hands afschuimer om geld te besparen, het kost meer dan genoeg om te starten !
 
Oke bedankt voor jullie info.

Van deltec zie ik zoveel verschillende soorten staan.
Welke is dan best voor mij . aquarium ongeveer 750l en een sump zal ik maken van ongeveer 160l

Een kalkreactor is dit eigenlijk nodig?
 
Ik ben ook een beginneling maar mij is verteld dat het ideaal is als de afschuimer een minimale capaciteit heeft van 1,5 x de inhoudt van de bak. Meer is in de regel niet nodig omdat niet alles moet worden afgeschuimd qua stoffen.

Ik heb op de bak van 170 liter een afschuimer van max 600 liter zitten en die staat ongeveer half open.
 
Mijn bak in neto 250l en ik heb een afschuimer die geschikt is voor 500 tot 600l.

Meestal staat er bij een afschuimer vermeld voor hoeveel liter water deze geschikt is, dit staat dan vermeld in 2 hoeveelheden, een lage waarde voor een bak met hoge bezetting en een hoge waarde voor een bak met lage bezetting. Kies altijd voor een afschuimer met voldoende over-capaciteit omdat de vermelde waarden vaak vrij "positief" zijn en dus meestal niet kloppen.

Voor een bak van 750l is het dan ook verstandig om een afschuimer te kiezen die minimaal geschikt is voor 1000l maar liever nog meer, bijvoorbeeld de Deltec SC1456 (800 - 1000l) of de Deltec SCC1660 (1100 - 1300l) maar elk merk zal vergelijkbare modellen hebben.
 
Bedankt iedereen voor de vele antwoorden al.

Zelf heb ik nog enkele vragen.
Misschien eerst en belangrijkst:
ik lees dus dat best iedere week of iedere 2 weken een bepaalde inhoud water van het aquarium ververst moet worden, en dat dit gebeurt met kraantjeswater.
Zelf waar ik hier woon (volledig tussen de uitgestrekte velden) is geen stadswater. ik beschik ook niet over regenwater. enkel steenputwater. is dit hiermee ook te doen?
En daarop mijn volgende vraag. bestaan er ook filtersystemen waardoor het niet nodig is wekelijks water te verversen? dit omdat wij in de zomer maar net toekomen met ons grondwater. als het zeer droog is is onze put zelfs leeg. dus in de zomermaanden zou ik liefst zoveel mogelijk water sparen.


Vraag 2: Zelf ben ik altijd al enorm geinteresseerd in elektronica, en ben geregeld daarmee bezig (ben ook zelfstandig elektricien van beroep :) ) daarom wil ik ook graag dus de aquarium zo levensecht maken met zonsopgang, ondergang,... heb hiervoor de tc420 bestelt.
Nu, zonder verlichting ben ik hier niets mee hé :)
Ik wil zoiezo ledstrips gaan gebruiken op mijn aquarium. deze had een lengte van ongeveer 2m op 60cm hoog en 50 cm breed (schat ik) hoeveel ledstrips moeten hierop komen om een goede verlichting te hebben? en welke ledstrips raden jullie mij aan (eventueel link?) zoiezo moet ik dus RGB hebben om de kleuren te kunnen maken.
Is uv verlichting ook nodig voor de plantengroei?

wat raden jullie aan van verlichting en hoeveel? ik wil geen 100den euros aan die verlichting hangen dus graag iets die goed meevalt in prijs. ledstrips kan ik aan elkaar solderen ,... dus moet niet per se met een armatuur zijn.

Mvg,

Sam Devos
 
Je kan voor 4 tientjes een osmose apparaat aanschaffen. Er zijn ook bakken waar men niet wekelijks ververst mar ja dan moet je wel vaker meten en aanvullen. Zelf ververs ik wekelijks 10% ongeveer en voeg enkel All in One en Coral vit toe en 2 kh. Maar goed geen bak is gelijk natuurlijk.

Misschien is dit iets voor je:

http://dsrreefing.nl/forum/index.php?topic=399.0
 
Kraanwater gaat bij de meeste mensen niet goed voor de lange termijn, problemen met fosfaat, nitraat en silicaat wat in het water zit. osmosewater is echt noodzakelijk.

Voor de verlichting is het belangrijk om te bedenken wat voor dieren je wilt gaan houden. Voor alleen vissen met enkele leder koralen heb je niets speciaals nodig maar als je er een vol koraal rif van wil maken dan wordt het een ander verhaal. Vaak wordt gezegd bij T5 1watt per liter water en bij LED 0,5 watt per liter water. Verder is de kleur erg belangrijk voor koraal wit (minimaal 10.000k) en daarnaast vooral veel blauw.
 
Oohhja, geen rgb strips op zoutwater. Groen doet echt helemaal niets en te veel rood is heel goed om alg en wier te laten groeien.

Gewoon alleen wit en blauw van de juiste type gebruik. Meestal meer blauw dan wit.
 
Neem aan dat je een dak boven je hoofd hebt..
Is een regenton geen optie?
 
zover ik weet hebben koralen echt geen rood licht nodig en kan te veel rood juist de algengroei doen versnellen.

Hier is een recent onderzoek van een Nederlandse onderzoeker van de Wageningen Universiteit naar het effect van licht kleuren op de groei en kleur van koralen. Hieruit blijkt dat bij te veel rood licht de kleuren en groei sterk achter blijven.

https://www.advancedaquarist.com/2018/4/aafeature
 
Hoi iedereen, bedankt voor de antwoorden.

Allereerst op het antwoord van @tuinkabouter inderdaad ik begrijp uw opmerking van regenton. maar wij zitten met een rieten dak die geen dakgoten heeft. Moest ik dit water nog kunnen opvanen dan zeggen ze dat er in water vanuit een rieten dak zeer veel looizuur zit, wat denk ik niet echt bevorderend is voor het aquarium.

Dus als ik jullie goed begrijp moet ik enkel een blauwe ledstrip en een ledstrip van 10000-12000K voorzien? eventueel ook wat warm wit op zonsopgang en ondergang wat te simuleren.
als mijn aquarium dus 750L is aan 0,5W/l kom ik aan +-380W aan led verlichting.
Als ik opzoek bv een ledstrip 10000K is +-10W/m moet ik hier 38m aan leds plaatsen??? dit lijkt mij toch haast niet doenbaar en zeer kostelijk...
 
Wat voor led's wil je gaan gebruiken? Voor zoutwater worden eigenlijk altijd powerleds gebruikt van minimaal 1w per led maar ook wel 2w, 3w of 5w per led.

De 0,5w per liter is echt niet overdreven veel en voor de veel eisende steenkoralen zoals acropora zelfs misschien wel te kort.
Als je kies voor alleen vissen met enkele leder koralen dan red je het met minder verlichting.
 
Nee rietendak lijkt mij niet zo’n strak plan..
En “ff” een gootje eraan knutselen, opslag tank(je) plaatsen en dan weer filteren kost je ook een godsvermogen..
 
Hoi iedereen, bedankt voor de antwoorden.

Allereerst op het antwoord van @tuinkabouter inderdaad ik begrijp uw opmerking van regenton. maar wij zitten met een rieten dak die geen dakgoten heeft. Moest ik dit water nog kunnen opvanen dan zeggen ze dat er in water vanuit een rieten dak zeer veel looizuur zit, wat denk ik niet echt bevorderend is voor het aquarium.

Dus als ik jullie goed begrijp moet ik enkel een blauwe ledstrip en een ledstrip van 10000-12000K voorzien? eventueel ook wat warm wit op zonsopgang en ondergang wat te simuleren.
als mijn aquarium dus 750L is aan 0,5W/l kom ik aan +-380W aan led verlichting.
Als ik opzoek bv een ledstrip 10000K is +-10W/m moet ik hier 38m aan leds plaatsen??? dit lijkt mij toch haast niet doenbaar en zeer kostelijk...
Dat is ook niet te doen. Sowieso zou ik geen led strips gebruiken als je koralen wilt houden. Het is gewoon niet goed genoeg. Of je moet de "strips" van JMB halen, maar die zijn ook vrij prijzig.

Ik zou voor 3-4 van die led units van aliexpress gaan. Dan ben je voor €500 klaar, en je weet dat je alles kunt houden.
 
zover ik weet hebben koralen echt geen rood licht nodig en kan te veel rood juist de algengroei doen versnellen.


Ja de koralen hebben dat inderdaad niet nodig maar zover ik weet wel de zooxantellen. Maar ja wie ben ik;). Ik heb rood hier dan ook op zo n 10% staan dacht ik uit mn hoofd.
 
Ja, koralen hebben rood licht nodig. Koralen leven van de zooxanthellen, zooxanthellen zijn algen, en algen zijn planten. Planten hebben natuurlijk rood licht nodig voor fotosynthese. Maar, er zit in wit licht genoeg rood licht voor de zooxanthellen. Wit licht is bovendien een mix van meerdere kleuren licht bij elkaar.
 
Ok, dan had ik het wel goed begrepen maar apart rood licht nog toevoegen is niet nodig naast het witte licht.
 
inderdaad, dan zijn we er uit :engel:
Niet te veel rood licht toevoegen (buiten wat er al in het witte licht zit).
 
Zoals ik al zei staat rood hier erg minimaal;)
 
Mijn armatuur heeft 2 rode leds. Helpt een beetje de extreem blauwe kleur te neutraliseren, maar het is dus meer een visuele upgrade, heeft niks met groei te maken.
 
Beste Sam_D

Een bak van 750 liter is een mooie maat om een zeewaterbak van te maken. Niet te groot waardoor de apparatuur "onbetaalbaar" wordt, maar groot genoeg om de waterwaarden relatief makkelijk stabiel te houden. Mag ik je verwijzen naar een .pdf afkomstig van Tanne Hoff waarin het starten van een zeewateraquarium wordt uitgelegd. Wellicht had je deze al gevonden maar het is een van de betere en begrijpbare handleidingen. Beter nog, bestel het boekje van Tanne waarin alles iets uitgebreider wordt uitgelegd. Dat boekje is ook meer recent.

Wat verlichting betreft. In het stukken van Tanne Hoff wordt uitgegaan van 0,5 watt led licht per liter. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je verlichting voldoende PAR (Photosynthetically Active Radiation) kan produceren voor de door jou gewenste koralen.

De door jou genoemde lampen van Aliexpress zijn zo'n beetje het goedkoopste dat je kunt krijgen waarin het kleurspectrum dat voor koraal nodig is aanwezig is. Ik heb deze lampen niet zelf. De prijs/prestatie verhouding is moeilijk te verslaan, maar over service en bouwkwaliteit kan ik niets vertellen :).

Zoals ook anderen aangeven is er ontzettend veel 2de hands te krijgen. Daarvoor moet je echter bij de buren zijn.

Hans.
 
Ik heb in het andere topic ook al aangegeven dat ik persoonlijk eerst kleiner zou beginnen om te kijken of het echt zo leuk is en of je daarmee door wil gaan. Een bak van 750 liter kost nogal wat als je alles meeneemt in de kosten en het zou zonde zijn als je over een half jaar daar spijt van zou krijgen.
Op zich misschien een hele mooie maat maar of je daar mee moet willen starten als "leek" dat vraag ik me wel een beetje af;)
 
Hoe staat het met de plannen?
 

Terug
Bovenaan