Bijlzalm ziek...of aangevallen?


T

Triple20

Guest
Ik zal zo even een foto plaatsen, maar eerst de situatie:

- Jewel Rio 125 (ca 100 liter, 80 cm)veel groen.
- 1x Corydoras Paleatus
- 5x Corydoras Panda
- 2 zilverbijlzalmen
- 1 roodkopzalm
- 7 hockeystickbarbeel
- 2 Kardinaaltetra's
- Ancistrus cf. cirrhosus
- enkele japonica's
- vuurgarnalen

Waterwaarden
- Nitriet: 0
- Nitraat: 20-40 (na/voor waterwissel)
- Po4: 1-2 (varieert een beetje als gevolg waterwissels)
- Kh: 1-2
- Gh: 7-8
- Ph: 6,8-7,2 (varieert een beetje als gevolg van waterwissels)

Roodkopzalm en Tetra's zijn overgebleven van een schooltje, en zullen verdwijnen. Zilverbijlzalmen waren met 5, maar afgelopen twee maanden drie sterfgevallen gehad. Ben er niet achter gekomen wat dat was.

Nu zit het probleem bij Bijlzalm nr 4.

Deze heeft aan de achterzijde een wond, waar geen schubben meer zitten. Deze wordt langzaamaan groter.

Ik twijfel of iets in de bak de bijlzalm aanvalt, of dat er sprake is van infectie. Kan het bijvoorbeeld zijn de andere bijlzalm agressiever is en zich nu op de andere bijlzalm richt omdat er te weinig soortgenoten zijn? Ik ben van plan de school aan te vullen, maar dat is er nog niet van gekomen. Een beetje hulp/meedenken wordt gewaardeerd!

Edit: foto geplaatst

triple_bijlzalm1.jpg
 
Lijkt wel een bacterie infectie.
 
plek wordt nu snel groter. Ik heb de bijlzalm apart gezet in een badje met Esha2000. Hij lijkt ook een witte bek te krijgen. Ik weet niet wat dat is. Lijkt niet op schimmel (geen pluisjes). ik dacht eerst dat hij zijn bek geschroeid had tegen de tl verlichting, aangezien het nogal springers zijn. Maar ik begin nu te twijfelen. Als iemand tips heeft: graag.

Wat te doen met het aparte bakje? Ik heb geen tweede verwarming (maar binnen wordt het niet kouder dan 20 graden, en de warmte van het aquarium waar hij bovenop staat zorgt wellicht voor de rest... Ik heb wel nog een tweede filterpomp van Jewel, maar kan ik daar ��n of ander provisorisch filter op maken? Of hoeft dat niet als ik dagelijks wat water ververs?

Esha2000 gaat uit van enkele dagen behandeling. Maar daarna zal deze wond nog niet genezen zijn. Moet ik de vis dan wel terugplaatsen? Of net zolang apart houden totdat de wond helemaal genezen is?.
 
Vandaag is de vis overleden. Heeft iemand ervaring met esha2000? Dit is namelijk al de zoveelste vis die direct nadat er esha2000 is toegevoegd, doodgaat. Ik begin langzamerhand het middel te wantrouwen.
 
Wat ik al een aantal keer gelezen heb hier op het forum, is dat Esha2000 voor veel pathogenen geen effect meer heeft, omdat het zoveel gebruikt wordt. Ze zijn vaak resistent geworden. Dit zou natuurlijk niet verklaren waarom vissen er aan zouden overlijden, maar zou wel een reden kunnen zijn een ander middel te gebruiken.

Wat ik eerder vermoed, is dat op het moment dat jij Esha2000 gaat gebruiken, de vis al in zeer slechte conditie is. Dat de vis dan overlijdt, is niet het gevolg van Esha2000, maar van de ziekte of aandoening die de vis heeft.
 
Dat heb ik mij ook al afgevraagd natuurlijk, maar ik denk toch dat er iets anders aan de hand is. In twee jaar een keer of 5 aan de hand gehad. Uit het aquarium, in een bak met esha2000 en hupsakee, binnen 12-24 uur dood. Geen enkele uitzondering daarop.

Ik zou het kunnen testen met een gezonde vis, maar een vis opofferen past ook niet in mijn gedachten van deze hobby...
 
Om eerlijk te zijn, geloof ik meer in de uitleg van Marcel.

Wij hebben ook tweemaal een vis een kuurtje gegeven. Niet met Esha, maar met een van de twee middelen dat door iedereen wordt aanbevolen bij wormen. Binnen 12-24 uur: vissen dood. "Heeft niet mogen baten" noemden we dat, geen enkele reden gehad het medicijn te wantrouwen.

Bedenk je ook dat zo'n kuur vaak nog extra stress met zich brengt. Dat is misschien wel het laatste zetje.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan