bij laag waterpeil in de bak stopt de filter met pompen


D

doejfa

Guest
Het water in de bak staat altijd nog veel hoger dan de filterpomp op de grond,maar als ik water ververs met de pompen aan kan ik de bak niet meer dan voor de helft laten leeglopen, daarna houdt de pomp ermee op. De inlaat staat dan nog gewoon onder water. Hoe kan dat?
 
Het water in de bak staat altijd nog veel hoger dan de filterpomp op de grond,maar als ik water ververs met de pompen aan kan ik de bak niet meer dan voor de helft laten leeglopen, daarna houdt de pomp ermee op. De inlaat staat dan nog gewoon onder water. Hoe kan dat?
Zit er een koppeling ter hoogte van het waterniveau waarop deze ermee ophoudt? Dan trekt die misschien lucht erlangs?
 
Het water in de bak staat altijd nog veel hoger dan de filterpomp op de grond,maar als ik water ververs met de pompen aan kan ik de bak niet meer dan voor de helft laten leeglopen, daarna houdt de pomp ermee op. De inlaat staat dan nog gewoon onder water. Hoe kan dat?

Ofwel zuigt hij effectief lucht ter hoogte van een koppeling, zoals Peterabbit zegt, maar dan zou je hem horen ratelen denk ik.

Maar aangezien je schrijft dat ze er vanaf een bepaald punt gewoon mee ophoudt vermoed ik eerder dat ze gewoon dicht tegen haar maximum zit qua opvoerhoogte.
En daarom krijgt de pomp het water vermoedelijk niet hoog genoeg meer, vanaf een bepaald waterniveau, doordat de waterdruk in de pomp lager wordt en doordat tegelijkertijd de op te voeren (en af te voeren) hoogte (dus zowel om over de bakrand te zuigen als om het water terug omhoog te duwen) groter wordt door het dalende waterniveau.
De pomp stopt er gewoon mee of?
Waarom laat je de pomp eigenlijk draaien tijdens onderhoud?

Of heb ik het totaal mis begrepen en bedoel je dat je water afhevelt via je filter?
 
Zit er een koppeling ter hoogte van het waterniveau waarop deze ermee ophoudt? Dan trekt die misschien lucht erlangs?
Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ik zal hier de volgende keer op letten.
 
Ofwel zuigt hij effectief lucht ter hoogte van een koppeling, zoals Peterabbit zegt, maar dan zou je hem horen ratelen denk ik.

Maar aangezien je schrijft dat ze er vanaf een bepaald punt gewoon mee ophoudt vermoed ik eerder dat ze gewoon dicht tegen haar maximum zit qua opvoerhoogte.
En daarom krijgt de pomp het water vermoedelijk niet hoog genoeg meer, vanaf een bepaald waterniveau, doordat de waterdruk in de pomp lager wordt en doordat tegelijkertijd de op te voeren (en af te voeren) hoogte (dus zowel om over de bakrand te zuigen als om het water terug omhoog te duwen) groter wordt door het dalende waterniveau.
De pomp stopt er gewoon mee of?
Waarom laat je de pomp eigenlijk draaien tijdens onderhoud?

Of heb ik het totaal mis begrepen en bedoel je dat je water afhevelt via je filter?
Ik ververs iedere week ongeveer 50% van het water, maar ik laat de filters minstens een maand ongemoeid. Plus, als ik de pomp stop zet, is het maar de vraag of 'ie zonder problemen weer gaat lopen. Ik zet de pompen dus zo min mogelijk stil.
Overigens snap ik je antwoord zo dat een lager waternivo betekent dat meer hevelkracht nodig is om het water nog over de bakrand te stuwen, omdat niet alleen tussen bak en filter, maar ook tussen bak en inlaat een nivellering van het waternivo optreedt.
Weer een raadsel opgelost.
Dank.
 
Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ik zal hier de volgende keer op letten.

Hoor je de pomp ratelen of sputteren voor ze stopt of valt de stroming gewoon stil?
Als ze valse lucht aanzuigt via een lekje ter hoogte van een koppeling dan ga je het horen voor ze stopt denk ik.
Als ze gewoon stopt met water rond te pompen zonder gesputter dan lijkt het me eerder te wijzen op te weinig kracht.

Plus, als ik de pomp stop zet, is het maar de vraag of 'ie zonder problemen weer gaat lopen. Ik zet de pompen dus zo min mogelijk stil.

Als je waterpeil tijdens het verversen niet lager zakt dan het aanzuigpunt van je pomp dan kan je ze gerust stil leggen.
Enkel wanneer je aanzuig bloot komt te staan zal er lucht in de aanzuigslang schieten en kan je bij het starten wat geborrel horen. Dan kan je (tijdelijk) wat lucht in de pomp hebben.
Maar meestal zit het aanzuigpunt lager dan halverwege de bak en kan je dus gerust 50% verversen zonder stress.

Meer nog: ik vind het persoonlijk essentieel dat de pompen uit staan tijdens onderhoud.
Veel makkelijker om gericht vuil af te hevelen, te planten, te snoeien, snoeiafval te verwijderen, ... zonder stroming.
En daarnaast vrees ik dat mijn plantjes en mijn tapijtjes uit de soil zouden geblazen worden door de dikke straal uit mijn lilypipes icm een halfvolle bak... :D

Stoort de stroming je niet tijdens deze werken?


Overigens snap ik je antwoord zo dat een lager waternivo betekent dat meer hevelkracht nodig is om het water nog over de bakrand te stuwen, omdat niet alleen tussen bak en filter, maar ook tussen bak en inlaat een nivellering van het waternivo optreedt.

Als je waterniveau zakt maar het hoogste punt van je slangen blijft gelijk is er meer kracht nodig.
Het water moet ineens hoger: het moet hoger gestuwd worden en het moet ook hoger aangezogen worden tov het waterniveau.
Zoals de wet van de communicerende vaten zegt eigenlijk: het water moet plots hoger boven het "communicerend" waterlevel (in bak en slang) gepompt worden en dat kost meer kracht...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ververs iedere week ongeveer 50% van het water, maar ik laat de filters minstens een maand ongemoeid. Plus, als ik de pomp stop zet, is het maar de vraag of 'ie zonder problemen weer gaat lopen. Ik zet de pompen dus zo min mogelijk stil.
Overigens snap ik je antwoord zo dat een lager waternivo betekent dat meer hevelkracht nodig is om het water nog over de bakrand te stuwen, omdat niet alleen tussen bak en filter, maar ook tussen bak en inlaat een nivellering van het waternivo optreedt.
Weer een raadsel opgelost.
Dank.
De pomp kan je gerust stilzetten tijdens de verversing. Zelf doe ik dit altijd. Doordat je slangen vol blijven zal je filter zonder problemen weer opstarten, denk ik.
 
over welke soort/merk pomp hebben we het?
Het is me overkomen met de tetra Ex 1200 en de JBL Crystal Clear profi 1501. Ze bedienen beide mijn 450 liter bak. Ik heb niet echt last van de stroming. De spiegeling in het water is hinderlijker. Maar de vissen zwemmen deels in een oerwoud, de plantjes staan niet keurig in het gelid
Gr.
 

Terug
Bovenaan