Bigsmoke's ( r ) evolutie?

Discussie in 'Foto-album' gestart door BigSmoke, 28 mei 2007.

View Users: View Users
  1. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Nou in het kader van door ontwikkeling van een bak met meer en andere inrichtingselementen dan een plantentuin bak, ben ik zo voor en na opgeschoven richting beek oever aquarium, waarbij ik echter per se geen paludarium wilde maken. Kijk maar en voorzie me van jullie zeer gewaardeerde (hopelijk opbouwende) kritiek!
    De waterwaardes zijn nagenoeg al die tijd ongewijzigd gebleven. PH, 6.4 ; KH rond 3, Gh rond 3, N02: onmeetbaar, No3 onmeetbaar, Fosfaat 0,15 mg liter. temp s'winters 23 *C, s'zomers oplopend naar max. 26 *C. Dan ook pc-fan voor koeling.
    Gebruik bodem verwarming en geen voedingsbodem, heb lateriet in de bodem, voeg bij waterwissel ( 40 % elke maand) regen danwel osmosewater toe, verrijkt met Aquatan en plantenmest. Gebruik co2 met electronische PH meting cq sturing. 4 Lampen altijd dezelfde Arcadis OTL en FWL, gedurende 10 uur per dag, daarnaast 10 leds moonlight verlichting uur ervoor en erna. Wel reflectoren geen dekruiten.
    Vis (45 stuks) en planten grotendeels (maar niet geheel) Zuid Amerikaans. Darnnaast Septaria's (slakken) en garnalen (vuurtjes)

oudste foto eerst enz:

bigsmoke_0_51b_foto_s_aquarium_wim_december_2004_002.jpg

bigsmoke_0_51b_14-05-2005.jpg

3bigsmoke_0_51b_23-03-2007_01.jpg

bigsmoke_0_51b_26-05-2007.jpg

robru vindt dit leuk.
  2. Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Ha Bigsmoke,

Hopelijk mag ik dit wonder eens binnenkort in het echt zien. (Als de derde agenda ten minste tijd heeft).

Heb ik een aantal vragen:

• Waarom ben je naar de oeverbiotioop overgegaan?
    • Heb je je visbestand drastisch moeten wijzigen?
    • Hoeveel tijd kostte het vinden van het hout
    • Even toch nog eens horen, hoe komt een mens erbij een aquarium in een antieke kast te bouwen, waardoor de voorruit uit drie gedeeltes moest bestaan

3. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    1) Vond dat altijd al het mooiste, komt omdat ik als kind niet was weg te slaan van beek en plas, ik wist als 7 jarig kind feilloos, hoe diep en in welk jaargetijde ik welke visjes, kikkers, salamanders, enz maar ook garnaaltjes kreeftjes en torren kon vinden en ook hoe die te vangen!
    Vaak uren tot mijn knieen in het water staan loeren naar al da tmoois en levends daar onder en op het water! Ben er nog gek op!
    2)Ik heb niks gewijzigd, aan visbestand, alleen de "grote" jongens zoals maanvissen, Crossocheilus Siamensis en Denisoni zijn verdwenen!
    3) Iste stuk, bij LFS 2 minuten, stuk 2-3 bij 4 andere LFS in 3 uur eindelijk goed. Stuk 4 letterlijk uit een vuilnisbak in een winkelgalerij geript, was door een bloemezaak weggegooid, met droogstukje en al!
    4)HA,HA, het verhaal is nog veel meer bizar dan je denkt: Deze kast (en dan moet je de onderste 4 deurtjes op de plaats va nde aqua denken!) stond BOVENOP een soort tapkast zonder tap, achter de bar van een (nu afgebroken)kroeg in Antwerpen. De voormalige sloper va nda tpand nam de kast mee, verbouwde de kast tot zijn huidige vorm en plaatste er een RVS bak in met alleen 3 voorruitjes ( in een van bovenaf gezien trapezium vorm dus). De kast-bak is zo 7 jaar bij deze mens geweest, met goudvissen die met tegenzin door de vrouw werden verzorgd.
    Opeens vond ik in 1998 een advertentie bij de EDAH, kastbak moet weg, en ook nog vrij dicht bij mijn huis...! Ik erheen en kijken, de kast was WOW (alhoewel gedeeltelijk rot) de bak was SHIT. Mijn echtgenote gehaald, die viel als een blok voor deze kast (is jugendstil) en zo was de koop snel gesloten. Heb de kast laten restaureren, je wil niet weten wat dat kostte, vond het zelf achteraf hoogst onverantwoord, Daarna een bak op maat laten maken, in trapeziumvorm en volglas ,voorruit van kleurloos glas (ipv blauw) kon wel maar kostte toendertijd Hfl 1000,- meer, dus ging dat feest niet door.
    Daarna alle apparatuur gekocht.....En toen moesten de vissen en planten ff wachten, als je bergijpt wat ik bedoel...!
    Maar idd, kas tis werkelijk uniek en eenmalig en nu na 9 jaar nog geheel rot vrij en droog, enerzijds door zeer goed vakmanschap van de restaurateur en anderzijds door de goede kwaliteit van de apparatuur en de oplettendheid van mijn persoon en "my better half".

Zo zit overal een verhaal(tje )achter, de werkelijkheid is veel verwondelijker dan de je zo bedenken kunt!

:smitten: :smitten: :smitten: :smitten: :smitten:

4. DokterPiels

DokterPiels

Lid geworden:
    22 sep 2006
    zou nog een mooi verhaal kunnen zijn voor "De pen" :D

verder wil ik zeggen dat je nu wel minder licht en minder frisse kleuren hebt dan op de eerste foto's; ik zou denken in een oever is er toch meer licht?

waarom zo n donkere sfeer?
    of heb je veel drijvers die het licht breken?

5. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    neuh laatste foto is s'avonds genomen, brandt maar 1 lamp en ook nog een relatef rode (OTL)...!
    heb 3 soorten drijvers:
    Lemna minor of kroos als "thermometer" fosfaat
    Limnobium laevigatum en Ceratopteres cornuta, maar ik laat nooit meer dan 25 % van het wateropervalk begroeien.

6. Dwarf

Dwarf

Lid geworden:
    12 aug 2004
    Leuk dat je eigenlijk een unieke bak in je kamer heb staan, heeft niemand anders.
    Ziet er goed uit ;)

7. Marlene

Marlene

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Een prachtige bak in een adembenemende kast.
    Die evolutie in je inrichting is leuk om te zien. De inrichting van je aquarium en de kast complimenteren elkaar nu echt.
    En het verhaal erachter vind ik geweldig. :)

8. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    zo nog gauw ff een update na de laatste waterwissel en snoei beurt op 05-08-07

bigsmoke_0_51b_aqua07-08-07_b.jpg

bigsmoke_0_51b_aqua07-08-07_c.jpg

bigsmoke_0_51b_aqua07-08-07_d.jpg

bigsmoke_0_51b_aqua_07-08-07_a.jpg

Begint er een beetje op te lijken....!

9. solidsniper

solidsniper

Lid geworden:
    30 dec 2003
    mooie bak :D wat is dat in het midden die "staaf" leuk zo die mosbal tussen het hout :D

10. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Die "staaf"is een glasnaad het aqua heeft (van bovenaf gezien) een trapezium vorm om de kast te kunnen volgen vandaar dat je 2 "staven"!ziet.
    Voorruit bestaat dus uit 3 delen.

11. akua

akua

Lid geworden:
    8 sep 2006
    knap aquarium,een reklame voor de liefhebberij

12. Ansje

Ansje

Lid geworden:
    26 mei 2007
    Geweldig Bigsmoke.
    Nu zie ik, waar mijn planten weg komen.
    Nog even een vraagje:
    Hoe heb je die Crossocheilus Siamensis er uit gevangen??
    Ging dat nog gemakkelijk??
    Ik heb er ook 5 en die moeten er ook uit.

13. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Nou Ansje dat heb ik ooit een keer zomaar geprobeerd........! Resultaat: de baak leeg en helemaal overhoop, ik, mijn gezin en alle vissies van slag, dus......:

Ik heb een vissen val gekocht, dat is een klein kunsttof aquariumpje compleet met VALDEUR (ja echt) en daa rstop je een voertabletje in, nadat je een dag niet gevoerd hebt, een vislijn aan het deurtje, de val in de aqua en dan ff wachten...PIZZA, lukt elke keer en is super spannend! En de vissies lijden er niks van, je bak ook niet. Is te koop bij online viszaken!
    Kost niet niks, maar gaat de rest van je leven
    mee! Wellicht te samen kopen met de vereniging?

14. luc

luc Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    mooie bak bigsmoke enik ben echt jaloers op je kast,hij is wondermooi.betreft het valletje,ik heb er eentje gemaakt uit overschot van glas,voordeel je kan ze op maat maken,en echt,je hebt 100% gelijk wat betreft de visvangst,de eerste keer dat ik met de vislijn op de sofa zat kwam mijn vrouw niet meer bij van het lachen tot een uurtje later,je kan er om het even elke vis mee vangen.

15. Tuti

Tuti

Lid geworden:
    30 mei 2004
    Gave bak BigSmoke :D

16. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    zo weer een beetje aangeklooid, komt langzaam maar zeker schot in de zaak, alleen naar een
    (bijna) monocultuur van een Amanobak zal ik denk ik toch niet overstappen!

bigsmoke_0_51b_dsc01978.jpg

bigsmoke_0_51b_dsc01976.jpg

17. Mile Stone

Mile Stone

Lid geworden:
    27 sep 2006
    Bigsmoke, petje af! ik vind dat grillige hout erg mooi. De bruine kleur geeft ook een prachtig contrast met de diverse groene kleuren waterplanten. Ik zou juist vanwege dat contrast proberen om achter de rode lotus een groene plant te plaatsen de Lymnophylla aquatica lijkt mij hier een uitstekende keus

18. Tuti

Tuti

Lid geworden:
    30 mei 2004
    Mooi mooi mooi! :D

19. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    @mile stone: dat kan niet... het hout neemt LETTERLIJK alle plaats in beslag, de lotus is een 'ontsnapte" scheut die daar ehlemaal niet gepland is en die ik ook niet meer weg krijg zonder en de plant en de inrichting flink te mollen....! heb er al zeker 20 bladeren afgehaald om m te "temmen".. Zou eigenlijk helemaal uit mijn bak moeten verdwijnen. Is namelijk AZI� en ik heb biotoop Venezuela ....!

20. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    ff update plaatsen, net voor waterwissel:

bigsmoke_0_51b_dsc02001.jpg

bigsmoke_0_51b_dsc02006.jpg

21. Anonymous

Anonymous Guest

Prachtig en kleurt ook mooi bij de klassieke omlijsting. Snel gegroeid ook in dik anderhalf maand.

22. Ansje

Ansje

Lid geworden:
    26 mei 2007
    Geweldig mooi, die bak van je.

23. aquaridiot

aquaridiot

Lid geworden:
    5 okt 2007
    mooi hoor vooral de op een na laatste foto zie heel goed het effect van een lichte naar een wat meer donkere kant WELL DONE zou ik zeggen!
    een vraagje is de scheiding van je ruiten in het echt ook zo opvallend of komt dit door de fotos

24. Marijn

Marijn

Lid geworden:
    2 mei 2005
    Mooi Bigsmoke, wat heb je er allemaal voor vis in? ik zie nogal wat scholenvisjes volgens mij?

25. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    eh...:
    Visbestand per 28-09-2007

1 ancristus dolichopteres Pecoltia Brevis
    3 Crossocheilus siamensis (de enige en onovertroffen algeneter) uit Azie .
    4 Ottocinclus vitatus 10 nannostomus beckfordi
    14 Paracheidon Axelrodi 12 Hemigrammus erythrozonus
    12 Hasemania nana 6 Corydoras Schwartzi (8 jaar oud)
    3 Corydoras elegans (9 jaar oud) 2 Hemigrammus bleheri ( 7jaar oud)
    3 Hyphessobrycon bentosi (6 jaar oud) 5 Pristella Maxillaris ( 6 jaar oud)

Garnalen: ongeveer 50- 75 Neocaridina denticulata (wellicht ook 150?!)
    (Helaas uit Azie) Perfecte opruimers.
    Slakken: enige tientallen Melanoides tuberculata
    4 volwassen Septaria Porcellana en tot 50 jongen ruitschoonmakers
    zonder weerga!! (helaas uit Azie )

sorry voor de rare text, knippen plakken uit Word.....!

26. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    ff update plaatsen: keurmeester van fotowedstrijd zegt graag recht van voren, dus eethoek aan de kant en vooruit met de geit!!

bigsmoke_0_51b_pic002.jpg

bigsmoke_0_51b_pic003.jpg

bigsmoke_0_51b_pic004.jpg

27. Ace/Diesel

Ace/Diesel Erelid

Lid geworden:
    18 aug 2007
    Verrek zeg ik zie dit topic nu pas als eerste???
    In ieder geval een heel leuk topic.

Je bak heeft nu(naar mijn mening) een hele leuke iets wat magische uitstraling, heel mooi.

28. Anonymous

Anonymous Guest

Het lijkt wel een sprookjes-onderwaterwereld!! Errrug mooi hoor!!

Wat heb je in combinatie met je bodemverwarming als bodembedekking?
    Ik heb namelijk ook bodemverwarming liggen, maar die heb ik maar even uit gezet toen ik alle verhalen hoorde over gesprongen bodemplaten etc. Dit wanneer je het gebruikt met zand als bedekking...
    Ik zie geloof ik wel een grove structuur?

29. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    gewoon afgeronde kiezel 2- 3 mm in doorsnee onderste 2 cm vermengd met 500 gram lateriet als eeuwigdurende ijzerbuffer.
    Daarnaast rolkeien.

30. jbmm

jbmm

Lid geworden:
    13 mrt 2005
    o, o, o, daar komen mijn stekjes dus vandaan~! en o, o, o, daar kan ik wel een paar uurtjes in turen, mooie bak hoor en die kast is geweldig !

Mooie plaatjes, persoonlijk vind ik dit dus een mooie categorie, oeverbiotoop was het?

Ook knap dat je de plantengroepen niet te groot maakt (en gelukkig voor mij), dat zie je toch vaak (ook bij mij, maar ik leer van dit soort topics).

Heb je ook wat detailplaatjes (inkijkjes, close-up plant, close-up techniek)?

en last-but-not-least: wanneer is de open dag :D :D

31. Anonymous

Anonymous Guest

Indrukwekkende bak, maarrrrrrrrrrr ik zie helemaal geen geit :)

32. Anonymous

Anonymous Guest

kan kloppen Tom die staat nu een stukje vooruit ;)

echt een uniek stuk... ja die kast , maar ook die bakinrichting. Niet te vergelijken met een standaart hollandse straatjesbak, noch met een amazonezandbak... uniek en erg mooi

33. Anonymous

Anonymous Guest

Mooie bak hoor!
    Zo van een een vooraanzicht is de bak beter te zien. Erg mooi hout en van voor lijkt de bak ook minder groen te zijn (en dus meer naar een Z-A biotoop te gaan).

Wat me vooral bij jouw foto's in dit topic opvalt is dat je er een hele rode lamp boven hebt hangen. Dit geeft in het echt waarschijnlijk een heel mooi effect, maar op de foto's vertekent het een beetje. De foto's waarom het hout echt bruin lijkt (in plaats van bruin-rood) geven (vind ik) een wat duidelijkere indruk van de bak.

PS: Sorry voor overlast (meubels schuiven, etc.) die mijn opmerking veroorzaakt heeft. ;)

34. TS
    TS
    BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    De ellende is dat ik mijn digtale camera niet goed getemd krijg. Daarom is de belichtingstijd
    dusdanig dat de foto veel te donker wordt.

De werkelijkheid met 1 lamp aan is ongeveer voor je eige nogen midden tussen de lichtste foto en de donkerste in, met een accent op rood, maar zeker GEEN overheersing zoals op de foto's!

Heb Original tropical light (arcadia) aan s'avonds, over dag branden 2 OTL en 2 Fresh water light (ook arcadia).

Blijf aan het klooien, wil best eens visjes en zo laten zien, ook andere details en vuurtjes , maar het wil gewoon niet lukken!

:( :( :(

35. Marlene

Marlene

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Arcadia tropical �n freshwater... ik ben er ook gek op.

Heel mysterieus zo die foto's. Je takkebossen zijn echt geweldig prachtig!