Betta vrouw gered, maar nu ...


Hanna2

Well-known member
Lid geworden
6 november 2016
Berichten
147
Leeftijd
67
Locatie
Eindhoven
hallo allemaal,

Gisteren belde een buurvrouw: of ik een algeneter wilde hebben.
Afijn, een tuincentrum heeft haar een bakje van 35 liter verkocht met daarin 5 neon tetra’s, 4 Rasbora espei, een Siamese algeneter, 3 Corydoras en een koppel betta’s. Daarbij een stuk kienhout en 6 plantjes (die stonden met potje in de 7 cm voedingsbodem en grind). Niemand bewoog in het bakje. De Corydoras en de betta vrouw hingen verticaal tussen de planten. De espei waren dood. Heb e.e.a. anders ingedeeld en haar verteld over waterwissels. Had niet meteen het hart om haar te zeggen dat in zo’n bakje eigenlijk alleen garnalen kunnen.

De algeneter zit nu in mijn 120cm bak. Hij was 9cm en dik. De betta vrouw in mijn andere rustige 110 cm bak. Er lijkt wat om haar bek te zitten. Wat korrelig, wit. Zie onduidelijke foto. Ze zwemt nu bijna horizontaal. Kon geen vlokvoer en gedroogde rode mug eten, wel microkorrels.

Wat denken jullie? Stress? Kromgegroeid? Zwemblaas aangetast?

965940DD-952D-412C-B088-A41B8363ADEB.jpeg


Groet, Hanna
 
De foto is te onduidelijk om iets ervan te kunnen zien. ik zou de buurvrouw echt adviseren om geen vissen in zo n bakje te houden hoor.
 
Dat is een vervelende situatie. Erg link dat je de vissen in je eigen aquarium heb gezet want als ze ziek zijn kunnen ze de rest ook aantasten.

Ik denk dat je het beste de Betta apart kan zetten en een kuurtje bactopur direct kan geven. Witte uitslag bij de bek is vaak bekrot en ik zie dat de vinnen en staart ook wittig aangetast zijn en rafelen. Hoewel er ook soortjes zijn met rafelige staart volgens mij. Kijk ook even naar de oogjes of die wat meer uit de kop staan. Het verticaal hangen kan daar ook van komen.

Genezing hangt erg af hoe ernstig de vis is aangetast.

Gebruik wel de bactopur direct tabletten versie niet de vloeibare. Ikzelf zou tevens de algeneter erbij doen, alle vissen die je van de buurvouw mee heb genomen.. Beter voorkomen dan genezen en bacterieel kan zich snel verspreiden en kan veel slachtoffers eisen Licht uitlaten bij de kuur. Licht breek stoffen van de kuur af en werkt dan minder goed.

Succes!
 
Jeetje, ik heb helemaal niet aan besmetting gedacht!! Ga onmiddellijk bactopur halen. Helaas zal ik de algeneter niet meer kunnen uitvangen: teveel hout en plant en te snel.
Ik dacht dat de hele zaak aan stress lag.
Dank.
 
Heb je misschien toch een duidelijkere foto van de Betta zodat het beter is te beoordelen?
 
Jeetje, ik heb helemaal niet aan besmetting gedacht!! Ga onmiddellijk bactopur halen. Helaas zal ik de algeneter niet meer kunnen uitvangen: teveel hout en plant en te snel.
Ik dacht dat de hele zaak aan stress lag.
Dank.

Niet in je aquarium gooien hoor die kuur! Dat dood bacterieen en ook je goede nodige voor je biologisch evenwicht. Dat alleen doen als je meerdere verdachte dingen zie rond zwemmen.
 
A4C831BE-BD7D-4F5D-BF8D-FE3459E40C51.jpeg
Dit misschien iets betere foto. De vis gedraagt zich verder goed. Eet rode mug en zwemt steeds meer horizontaal.
Heb net een waterwissel gedaan. Zou die bek ook gewoon overgaan (in goede omstandigheden)?
Bactopur niet in de grote bak gedaan, hoor.
 
Ik vraag me trouwens af of het wel een vrouw is. Misschien een man met gereduceerde vinnen.
 
Ik heb weinig verstand van Betas. Volgens mi,j die mooie met sluierstaarten zijn volgens mij mannen en vrouwen hebben dit niet. Volgens mij heb je diverse soorten staarten. hele en rafelige en vast nog wel veel meer mooie versies, dus ik weet niet of jouw betta een rafilge staart hoort te hebben.

Uit je verhaal haal ik dat de betta al lange tijd in beroerde omstandigheden zit. Natuurlijk zal hij goed opknappen door goede omstandigheden. De bekrot en de witte randen aan de staart duid op een bacterieel probleem. Dit zit ook in zijn lichaam. Bacterieel is erg moeilijk om te bestrijden. Des te langer de vis het heeft des te minder kans op genezing. Bacterieen kunnen in het lichaam vitale organen "stuk" maken en daardoor kan het zijn dat hij zo "raar" hangt.

Omdat je hem in een gezelschaps aquarium wil hebben zou ik hem dus gewoon de kuur geven. beter voorkomen dan genezen en ik denk niet dat dit uit zich zelf gaat genezen. Een bacterieel probleem wil je niet in je aquarium hebben omdat je vaak medicijnen in moet zetten die bacterieen dood de ziekmakers maar ook degene die in je bodem en filter zit die zorgt dat je aquarium stabile is. Na een kuur in je aquarium moet je rekening hoden met een week of 3 meten en veel verversen ivm waterwaardes. daarom beter even apart zetten. De kuur duurt een week. Slaat deze niet aan dan is de vis denk al dood tegen die tijd en kunnen de bactrieen zich niet in je aquarium verspreiden.
 
Michelle, ik denk dat je gelijk hebt wat betreft bacteriën. De vinnen waren geplakt. Ondanks de kuur ging het slechter (hangen en liggen) en ik heb het visje in laten slapen.
Ik heb trouwens het tuincentrum aangesproken op hun slechte advies aan een onwetende klant.
 
Elke winkel die levende dieren verkoopt zou idd een bepaald kennisniveau moeten hebben om klanten goed te kunnen informeren. Maar ik ben van mening dat de eerste verantwoordelijkheid ligt bij de persoon die een levend dier aanschaft. Deze persoon zou zich eerst moeten verdiepen in de aan te schaffen dieren en de behoeften.
Mocht je buurvrouw nog weer nieuwe dieren, of een ander aquarium, aanschaffen hoop ik dat je haar zult vertellen eerst zelf (of gezamenlijk) op onderzoek uit te gaan.
 
erg jammer van het visje Hanna. Je heb je best gedaan voor hem. Hou wel goed je aquarium in de gaten want die algeneter zat bij de Betta en kan ook ziek zijn. Deze zal ook opknappen doordat hij in betere omstandigheden zit maar bacterieel probleem kon heel erg uit de hand lopen.

Goed letten op visjes met rafelige/stukjes die verdwijnen in staart en/of vinnen, witte randjes erom heen. Oogjes die meer naar voren komen, vinnen strak tegen lichaam aanhouden witte plekjes op wat voor plek van vis dan ook. Als je schimmelplekjes zie moet je ook denken aan bacterieel probleem in dit geval. Schimmel meestal secundair.

Als je wat verdachts zie aarzel dan niet om de bactopur te gaan gebruiken. De tabletten. Bacterieel is alleen in beginfase behandelbaar.

Wat vaker en meer verversen preventief. Bij afhevelen met slang over bodem waaien en planten schudden. Veel gespuis leeft/ligt daar op en hevel je een hoop ellende het riool in.

Succes en ik hoop dat je geen gedoe in je aquarium krijg.
 
Tja heeft ze niet bij nagedacht en had ze donderdag al in aquarium gezet. De algeneter kan ze niet meer uitvangen en is nu denk ook zinloos. zwemt er al een paar dagen in. De Betta heeft er ook al ingezeten. Niet handig maar is nu eenmaal gebeurd.
 
Alles wat jullie zeggen klopt als een bus!
Ik regeer veel te impulsief. De Siamese algeneter zit nota bene in mijn 2e bak. Gelukkig is die helemaal gezond. Ik heb ook bij de buurvrouw goed gekeken hoe de anderen eruit zien: prima. Ga meer waterwissels doen, tot nu toe gaan de anderen goed hun gang.
Wat betreft de winkel: ze zeggen dat ze het beter gaan doen. Ik heb zaterdag een gesprek met de knul gehad.
Buurvrouw belt in het vervolg als ze iets wil weten. Maar ja, niet slim, blijft niet slim ...
 

Terug
Bovenaan