Betta vis ziek?


D

Daphne

Guest
Mijn vriend heeft deze mooie vis een paar uur geleden voor mij gekocht. Sinds anderhalfuur zwelt zijn buikje een beetje op. Is hij ziek?

groetjes

20180829_195816.jpg
 
is het hele aquariumpje nieuw? wanneer gevuld met water en heb je de vis overwent? Zit er een kacheltje in het aquarium?
 
is het hele aquariumpje nieuw? wanneer gevuld met water en heb je de vis overwent? Zit er een kacheltje in het aquarium?

Heb de aquarium nu voor een week, vandaag schoon water in gedaan, en heb de vis in het zakje van de Petshop eerst even laten dobberen en toen pas de vis zelf in het aquarium gelaten. Ik heb een therometer, water is nu 26°
 
Zo was hij net toen ik hem in het water had gelaten, ik heb hem daarna gevoerd.

IMG_20180829_165506_209.jpg
 
Je aquarium is denk nog niet klaar voor een vis. Dit duurt z on 3/4 weken. Maar als je vandaag alle water schoon erin heb gedaan is voor even wel goed zo. Heb je zakje met water uit aquariumwinkel er ook in gegooid?

Laat hem vandaag en morgen even met rust en geen eten geven, doe lichtje ook even uit. . Verhuizen is veel stress voor een vis en hij moet even acclamatiseren. Kan hij even rusten.

Post even je Hele verhaal in het kort bij het gedeelte labyrinthvissen. In titel Betta ziek? Even vertellen aquarium verleden week gekocht ingericht. Visje gekocht en vertellen hoe gedaan etc. Ook even melden wat voor filtertje en je kachel met tempratuur. In dat gedeelte zul je reacties krijgen van mensen die verstand hebben van Betta s. Ik weet zelf niet veel van Bettas en wat ze nodig hebben. Deze twee fotos erbij en een foto zodat het hele vissenhuis erop staat.

Hij is heel mooi en zo op het oog ziet hij er goed uit. Stress en je aquarium omdat hij nog maar een weekje aan staat kan hij wel ziek worden en dat wil je liever voorkomen.

Mocht de vis morgen echt niet goed lijken dan haal je de helft van het water eruit en doe je weer vers water erin. Wel het verse water tempraturen. Dit moet dezelfde tempratuur zijn als in je aquarium anders weer shock en stress en probeer dit rustig te doen dus niet erin laten plonsen.

Succes met je mooie Betta en hobby!!
 
Post even je Hele verhaal in het kort bij het gedeelte labyrinthvissen
Via de meld knop kan je even het verzoek doen om het hele topic daarheen te verplaatsen, anders staat het zelfde in 2 topics en dat kan verwarrend zijn, misschien dit morgen even doen, veel Betta kenners zullen mogelijk ook op de topicnaam reageren.
 
By the way. Geen paniek acties hoor. Ga niet morgen hals over kop naar de dierenwinkel die je misschien medicijnen gaan verkopen. Veel LFS willen je allerhande spullen verkopen en van slecht advies word je vis niet beter. Je zult vanzelf antwoorden krijgen bij labyrinth vissen van mensen die veel verstand van bettas hebben maar zijn niet elke dag op forum.

Ik heb geen verstand van betta maar wel van zieke vissen en ik denk vrij zeker dat hij niet ernstig ziek is.
 
Via de meld knop kan je even het verzoek doen om het hele topic daarheen te verplaatsen, anders staat het zelfde in 2 topics en dat kan verwarrend zijn, misschien dit morgen even doen, veel Betta kenners zullen mogelijk ook op de topicnaam reageren.

Goed idee. Niet aan gedacht.
 
Je zegt dat je hebt gevoerd dus ik denk dat het door het eten komt want mijn Betta heeft ook een wat dikkere buik na het eten. Heb je een totaaltje van je bak want ik zie weinig planten en Betta s houden van drijvers en veel planten.
 
Je zegt dat je hebt gevoerd dus ik denk dat het door het eten komt want mijn Betta heeft ook een wat dikkere buik na het eten. Heb je een totaaltje van je bak want ik zie weinig planten en Betta s houden van drijvers en veel planten.

Ik heb drijfplanten besteld en nog een andere plant. Komt vandaag binnen, zijn buikje is tot nu toe nog steeds boller, maar niet erger. Ik geef hem even geen eten, en verschoon het de helft van het water wel even. Ik zet mijn topic zo op de andere, ben momenteel op werk.
 
Hallo,

Gister had mijn vriend een betta vis gekocht. Aquarium heb ik een week, stond al wel water in, en de pomp/filter aan. Een plant, met een bolletje waar hij in kan schuilen, en grint. Water is rond de 26°, moet normaal goed zijn. Toen ik hem even liet wennen aan zijn nieuwe huisje (door vis in zakje van Petshop in water te laten dobberen, zag hij er goed uit) Paar uur later nadat hij al in het water zwom, werd zijn buikje bollig. Ik heb 'm nog eten gegeven, lag gister veel op de bodem, of rustte op de plant. Sinds vanochtend is hij actiever en reageert op mijn vinger als ik die over het glas beweeg (niet tikken). Is hij ziek?

20180829_195816.jpg
 
Zo zag hij eruit net nadat ik hem (met water van Petshop) in aquarium had gedaan.

IMG_20180829_165506_209.jpg
 
En zo ziet hij er momenteel uit.

15356277171261341705106.jpg


*Weet iemand of het een mannetje of vrouwtje is? En als het een mannetje is, kan het een vrouwtje bij? Of wordt dat vechten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie d'r zo niets raars aan. Zit er maar één plantje in? Wat meer begroeiing (waaronder drijfplanten) zal dan wel gewaardeerd worden.
 
Zie d'r zo niets raars aan. Zit er maar één plantje in? Wat meer begroeiing (waaronder drijfplanten) zal dan wel gewaardeerd worden.

Klopt, ik heb al drijfplanten en normale planten besteld, komt vandaag binnen. Maar er is niks mis met zijn buikje?
 
Tussen het moment van kopen en het opzetten van de buik zit een hele korte tijd van enkele uren en het lijkt me niet dat een ziekte zo snel opeens de kop opsteekt. Maar wie weet wat de experts zeggen.
 
Prachtige Betta!

Wat John ook al zegt , die van mij heeft ook een dikker buikje na het eten.

Ik heb gelezen, voer niet meer dan de grote van zijn oog. Blijkbaar hebben ze een kleine maag.

Die van mij eet niet meer dan 1 korrel voer per dag ( 3 mm korrel)

Ik ben geen expert maar heb er toevallig ook 1
 
Planten etc zijn binnen. Alleen drijfplant hadden ze niet meer, sturen ze mij na

15356374346061992623431.jpg
 
Hier zet de buik van mijn kempvis ook op als hij gegeten heeft. Heb er eigenlijk nooit wat achter gezocht. Lijkt mij trouwens een man, maar zou er in een bak kleiner dan 100cm geen vrouwen bij zetten. Je zult toch een harempje moeten gaan vormen en het beste zijn dan 3 vrouwen. Hier zijn kleinere bakken gewoon niet goed voor, omdat je man vaak zin heeft om zich voort te planten en vrouwen onderling ook niet altijd even lief zijn. Je moet dus de ruimte hebben voor alle 4 de vissen om zich ergens terug te kunnen trekken, vandaar het formaat bak

edit; beste zijn altijd echte planten. Ik weet niet hoe scherp/hard deze planten zijn maar als deze te scherp zijn kunnen ze de vinnen van je kempvis behoorlijk beschadigen. Ik heb een crowntail, daar hoort het bij, maar bij die van jou niet. Wel een prachtige vis overigens. Ik ben naar een soortgelijke aan het kijken voor een andere bak
 
Dan
Hier zet de buik van mijn kempvis ook op als hij gegeten heeft. Heb er eigenlijk nooit wat achter gezocht. Lijkt mij trouwens een man, maar zou er in een bak kleiner dan 100cm geen vrouwen bij zetten. Je zult toch een harempje moeten gaan vormen en het beste zijn dan 3 vrouwen. Hier zijn kleinere bakken gewoon niet goed voor, omdat je man vaak zin heeft om zich voort te planten en vrouwen onderling ook niet altijd even lief zijn. Je moet dus de ruimte hebben voor alle 4 de vissen om zich ergens terug te kunnen trekken, vandaar het formaat bak

edit; beste zijn altijd echte planten. Ik weet niet hoe scherp/hard deze planten zijn maar als deze te scherp zijn kunnen ze de vinnen van je kempvis behoorlijk beschadigen. Ik heb een crowntail, daar hoort het bij, maar bij die van jou niet. Wel een prachtige vis overigens. Ik ben naar een soortgelijke aan het kijken voor een andere bak

Dankje, ik vind 'm ook heel mooi. De nepplanten lijken scherp, maar ik heb het met een panty getest, en blijft niet haken. In de toekomst wou ik 100 liter aquarium kopen, gebruik ik deze kleinere voor als er baby visjes komen. Ik blijft op 'm letten, nu ik een warmteregelaar erin heb zitten beweegt hij wat meer. Werd mij afgeraden om te vaak te verschonen, wegens nitraat etc. Dus ik laat het voor nu. En volgende week even wat schoner water erbij, hopen dat het buikje minder wordt. Ik heb hem vandaag nog geen eten gegeven. Ik weet ook niet wanneer ik hem wel weer moet voeren?
 
Ik zie dat er nog een potje om 1 plant zit, die moet er wel af en de wol daaromheen ook, dan kan je deze gewoon in de grond plaatsen.
 
Werd mij afgeraden om te vaak te verschonen, wegens nitraat etc. Dus ik laat het voor nu. En volgende week even wat schoner water erbij,

Eens in de week 20% mag prima, dan haal je ook gelijk de vervuiling van de vis(sen) zelf uit de bak.
 
Ik weet niet hoeveel liter water in het aquariumpje gaat en hoeveel 1 betta vervuild maar je kan deze maand beter wat meer water verversen dan te weinig. Het vissenhuisje moet even indraaien totdat je genoeg bacterieen heb die het vuil gaan omzetten, anders komen er misschien teveel giftige stoffen in waardoor de betta ziek word. Als je een LFS in de buurt heb koop een bosje waterpest die kan je zo los erin gooien. Die helpt mee om bepaalde stoffen uit het water op te ruimen.

Neem aan dat het je eerste vis is. Nooit je bodem eruit halen om om te spoelen. In je bodem zit veel vuil en komt dan in het water wat visje niet leuk vind en in bodem gaan bacterieen groeien die nodig zijn om vuil af te breken. zelfde geld voor je filter. Filter pas schoonmaken als er bijna geen water meer uitkomt en dan bij voorkeur niet alle sponsje in 1 keer. De bovenste even uitspoelen is genoeg. Andere keer een andere spons als er meerdere inzitten.
 
Zo te zien is het een klein binnenfilter met 1 spons dus deze moet je dan licht uitspoelen als dat nodig is.
 
Ik weet niet hoeveel liter water in het aquariumpje gaat en hoeveel 1 betta vervuild maar je kan deze maand beter wat meer water verversen dan te weinig. Het vissenhuisje moet even indraaien totdat je genoeg bacterieen heb die het vuil gaan omzetten, anders komen er misschien teveel giftige stoffen in waardoor de betta ziek word. Als je een LFS in de buurt heb koop een bosje waterpest die kan je zo los erin gooien. Die helpt mee om bepaalde stoffen uit het water op te ruimen.

Neem aan dat het je eerste vis is. Nooit je bodem eruit halen om om te spoelen. In je bodem zit veel vuil en komt dan in het water wat visje niet leuk vind en in bodem gaan bacterieen groeien die nodig zijn om vuil af te breken. zelfde geld voor je filter. Filter pas schoonmaken als er bijna geen water meer uitkomt en dan bij voorkeur niet alle sponsje in 1 keer. De bovenste even uitspoelen is genoeg. Andere keer een andere spons als er meerdere inzitten.

Bedankt voor de tips, maar wat moet ik nu met zijn buikje doen?
 
Ik weet niet hoeveel liter water in het aquariumpje gaat en hoeveel 1 betta vervuild maar je kan deze maand beter wat meer water verversen dan te weinig. Het vissenhuisje moet even indraaien totdat je genoeg bacterieen heb die het vuil gaan omzetten, anders komen er misschien teveel giftige stoffen in waardoor de betta ziek word. Als je een LFS in de buurt heb koop een bosje waterpest die kan je zo los erin gooien. Die helpt mee om bepaalde stoffen uit het water op te ruimen.

Neem aan dat het je eerste vis is. Nooit je bodem eruit halen om om te spoelen. In je bodem zit veel vuil en komt dan in het water wat visje niet leuk vind en in bodem gaan bacterieen groeien die nodig zijn om vuil af te breken. zelfde geld voor je filter. Filter pas schoonmaken als er bijna geen water meer uitkomt en dan bij voorkeur niet alle sponsje in 1 keer. De bovenste even uitspoelen is genoeg. Andere keer een andere spons als er meerdere inzitten.

Zo'n bosje waterpest maakt mijn water alleen maar smeriger, had eerst sluierstaarten en overal blaadjes van die plant. Mocht om de 2 dagen water wel weer verversen.
 
Mocht je op zoek zijn naar ruimte in de bak, dan kan het holletje eventueel weg. Deze betta man gebruikt een schuimnest op het wateroppervlakte, dus zo'n holletje is minder noodzakelijk.
 
Mocht je op zoek zijn naar ruimte in de bak, dan kan het holletje eventueel weg. Deze betta man gebruikt een schuimnest op het wateroppervlakte, dus zo'n holletje is minder noodzakelijk.

Holletje heb ik er wel ingelaten, daar zit hij soms in. Vooral s'avonds...
 
Bedankt voor de tips, maar wat moet ik nu met zijn buikje doen?
Als zijn schubben niet opgezet zijn, zal het geen waterzucht zijn. Heb het bij mijn bettas gehad, was gelukkig op tijd verholpen toen. Kijk het even rustig aan, als hij gewoon vrolijk rond zwemt en eet zou ik me er niet te druk over maken
 

Terug
Bovenaan