Betta vis met stress?


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Mijn betta mannetje Bubbel heeft sinds kort een nieuw aquarium en is na 3 weken indraaien nu 2 dagen in zijn nieuwe bak te vinden.

Nu heb ik gemerkt dat hij een stuk schrikkeriger is dan dat die eerst in zijn 20L aquarium was (zit nu in 54L)

Hij lijkt soms ergens van te schrikken en springt dan boven het water uit (zit wel een kap op natuurlijk) maar ik maak me hier toch een beetje zorgen om...

Denken jullie dat hij gewoon nog moet wennen aan zijn nieuwe bakkie of is er toch iets wat ik kan doen om dit op te lossen?

De bak staat in mijn slaapkamer dus ik ben zo goed als de enigste die bij de bak in de buurt komt en ik doe verder niks geks qua harde muziek of lichtflitsen in de buurt.

Iemand tips?
 
Zal even wennen zijn, al die ruime opeens en in een nieuwe omgeving.
Heb je een totaal foto van de bak?
 
Kun je water testen met druppels? Zo niet zou ik toch even de helft verversen want na 3 weken indraaien en nu de vis erin kan toch wat verhoging geven. In je water zit verder weinig nuttigs.
 
Als je vis vreemd doet is het inderdaad verstandig om het water even te testen.

Wat ik zelf eigenlijk altijd doe de eerst twee weken na het plaatsen van vis in een nieuw aquarium, is om de dag een waterverversing doen van zo'n 30%. Dit omdat de bacterien nog niet op volle 'sterke' zijn en zo de waterkwaliteit op peil te houden. Na die twee weken bouw ik het verversen langzaam af. Of ik gebruik zeoliet in mijn filter en bouw dat langzaam af over een aantal weken.
 
Mijn waterwaardes waren gister nog perfect, dus ik denk niet dat daar in 1 dag zoveel aan veranderd is... was ook gelijk waar ik aan dacht toen die zo gek deed namelijk.

Hier een overzicht foto van de bak:

2DF6A30C-7FF2-42E7-A94F-AF93F07BD6BA.jpeg
 
De bak ziet er niet slecht uit maar ik vermoed dat je bacteriecultuur effectief nog niet optimaal op punt is gezien de aanwezige bruinalgen en mulm op de bodem, het hout, de stenen en de planten.
3 weken indraaien is een beetje nipt vind ik persoonlijk dus de kans bestaat dat er nu een en ander gebeurt met de waterwaardes. Het vuil wordt alleszins nog niet goed verwerkt zo te zien.

Ik weet niet of je ook op NH3/NH4 test maar sowieso zijn onze tests beperkt en meten we niet elke afwijking in waterwaardes. Ik zou voor de zekerheid effectief wat meer verversen de komende periode, elke dag een beetje of zeker om de andere dag bvb. En tijdens deze wissels kan je proberen om zoveel mogelijk van het losliggend vuil te verwijderen. Het kan natuurlijk ook dat de nieuwe omgeving hem wat stress geeft maar om zeker te zijn lijkt verversen me slim.

Mooie bak trouwens maar is de scherpe leisteen niet gevaarlijk voor je betta eigenlijk?
Zeker aangezien hij wat springerig/zenuwachtig is.
 
De randen van die lijsteen heb ik eerst grotendeels afgeslepen en daarna een dun aquariumlijm laagje eroverheen gedaan. Net als alle scherpe kantjes van het hout. Alles is dus Betta proof iig.

Het is allemaal door de kous test geweest zegmaar .

Maar ik ga dus even wat vaker kleine hoeveelheden verversen en hopen dat het snel beter met Bubbel gaat :).
 
Ondertussen ongeveer een 20/30% waterwissel gedaan.

Het valt me wel op dat er steeds meer slakjes op de drijfplantjes zitten en deze lijken de blaadjes van mijn drijfplanten op te eten!

Na het weekend ga ik beginnen met de flubenol kuur tegen de slakken en tegen hydra en overige wormen die nog in het aquarium te vinden zijn.

620B2EE6-88B1-4F2C-90F0-D2589354DC55.jpeg
 
Ondanks vele kleine waterwissels blijft mijn Betta soms uit het niks schrikken en keihard naar de andere kant van het aquarium zwemmen of een stukje uit de bak springen! :(

Ik weet nou niet of het uit vreugde/enthousiasme of stress is...

Ik begin me langzaam steeds meer zorgen te maken of het wel een goed idee was om hem een groter aquarium te geven. Hij leek veel meer op zijn gemak in de 20L.
 
Ik zou het gek vinden als het door de grotere ruimte komt. Wat zijn nog meer de verschillen met het oude aquarium?

Nieuwe verlichting - Wellicht is deze te fel?
Nieuw filter - Wellicht is de stroming te hard
Nieuwe bodem? - Heeft de bodem een andere kleur gekregen?
Andere plek van het aquarium?
Is de temperatuur wel correct?

Het is wel vreemd want als ik zo naar jouw bak kijk heeft hij genoeg plekjes tussen de planten om te schuilen, zowel achterin als de drijfplantjes boven hem. Als hij angstig zou zijn verwacht je dat hij zich voornamelijk tussen die planten zal bevinden. Kan zijn dat hij gewoon nog even moet wennen hoor, wel vaker gezien dat het een paar weken kan duren.
 
Ik zou het gek vinden als het door de grotere ruimte komt. Wat zijn nog meer de verschillen met het oude aquarium?

Nieuwe verlichting - Wellicht is deze te fel?
Nieuw filter - Wellicht is de stroming te hard
Nieuwe bodem? - Heeft de bodem een andere kleur gekregen?
Andere plek van het aquarium?
Is de temperatuur wel correct?

Het is wel vreemd want als ik zo naar jouw bak kijk heeft hij genoeg plekjes tussen de planten om te schuilen, zowel achterin als de drijfplantjes boven hem. Als hij angstig zou zijn verwacht je dat hij zich voornamelijk tussen die planten zal bevinden. Kan zijn dat hij gewoon nog even moet wennen hoor, wel vaker gezien dat het een paar weken kan duren.

De nieuwe verlichting is in verhouding juist donkerder.

De stroming heb ik idd op zitten letten of die daar moeite mee had om te zwemmen maar dat is niet het geval. Hij zwemt zonder moeite overal in het aquarium behalve net voor de uitstroom maar dat is normaal.

Ik heb oud grind uit mijn 20L bakkie gebruikt dus ook dit is hetzelfde, alleen het zand voorin is nieuw.

Het aquarium staat op de oude plek van de 20L dus dat is ook niet veranderd.

En de temperatuur van beide aquariums is exact hetzelfde, dus dit kan het ook niet zijn (26 graden).
 
Temperatuur mag wel iets omlaag voor een Betta hoor, niet dat dat het probleem is maar zo heel warm hoeven ze niet.

Gaatjes in de drijfplanten komt niet door de slakjes denk ik, heb je veel condens in de bak?
 
Nee, heb amper condens in de bak omdat ik het klepje altijd op een kiertje heb liggen ivm. irritante vibraties van de filter als die helemaal dicht zit.
 
Zie je verder niets aan de huid van Bubbel? Wittige/grijzige waas of plekken. Kijk ook eens bij zijn kieuwen. Gebruikt hij beide tegelijk? Kijk als hij kieuwen opent of je slijmdraden zie. Zie je hem ook schuren tegen bodem of wat dan ook met lichaam of kop?

Het schrik gedrag zou ook wel eens parasieten kunnen zijn. Die kunnen irriteren en met flitsen en schuren proberen ze het van zich af te schudden.

Volgens mij kan een betta ook tegen zout. Misschien wat zout in aquarium of zoutbadjes? Ik weet niet de verhoudingen van zout voor Betta s maar wellicht kan iemand met betta verstand je daar bij helpen.
 
Zie je verder niets aan de huid van Bubbel? Wittige/grijzige waas of plekken. Kijk ook eens bij zijn kieuwen. Gebruikt hij beide tegelijk? Kijk als hij kieuwen opent of je slijmdraden zie. Zie je hem ook schuren tegen bodem of wat dan ook met lichaam of kop?

Het schrik gedrag zou ook wel eens parasieten kunnen zijn. Die kunnen irriteren en met flitsen en schuren proberen ze het van zich af te schudden.

Volgens mij kan een betta ook tegen zout. Misschien wat zout in aquarium of zoutbadjes? Ik weet niet de verhoudingen van zout voor Betta s maar wellicht kan iemand met betta verstand je daar bij helpen.

Zijn huid is verder gewoon normaal, hij heeft ook geen doffere kleuren of stressstrepen zoals je bij betta’s wel eens ziet.

Kiewen staan gewoon normaal en hij ademt niet extreem snel of langzaam. Staan ook niet open ofzo.

Hij schuurt verder ook nergens tegen aan, hij is overdag vooral gewoon opzoek naar lekkere opstartwormpjes. En verstopt zich ook niet extreem veel.

Het is vooral als het licht uit is dat hij deze schrikreacties heeft en ik dus soms dat geplons hoor.
 

Terug
Bovenaan