Betta vinnen.


J

Jeem

Guest
Hallo,

Een vraagje voor de betta kenners.

Anderhalve week geleden heb ik een betta vis in ons lokale tuincentrum gekocht. (Helaas met alle bijbehorend verkeerd advies, zie mijn andere topic; https://www.aquaforum.nl/threads/fout-gemaakt-bij-betta-aanschaf.160679/#post-1966361)

Bij aanschaf had hij 2 kleine zwarte streepjes in zijn vinnen en licht beschadigd.
Maar ik dacht er veder niks van.
Naar 2dagen zijn zijn vinnen meer “piekerig”
Hopelijk is op de fotos te zien wat ik bedoel, ik had hele duidelijke filmpjes gemaakt maar om de 1 of andere reden krijg ik die hier niet geuploaded. Ik hoop dat de foto scherp genoeg zijn.

Hy is heel erg aktief en gaat dan ook overal dwars doorheen/langs op. Ik weet nu niet of ik me zorgen moet maken & moet denken aan vinrot ofz?
Hij is heel aktief en eet goed en gedraagd zich veder niet ziek maar ik weet nu even niet wat ik van zijn vinnen moet denken en wat ik er aan moet doen.

Hopelijk kunnen mensen met meer kennis dan mij, mij helpen.

BA1A42E2-DFEB-4F77-A98C-D17EE032F4AE.jpeg


4E5633D7-298C-46A5-B812-35951741095A.jpeg
 
Nee je hoeft niet bang te zijn voor vinrot. Je ziet duidelijk verlengde vinstralen in alle vinnen en dat is gewoon een staarttype bij betta's. Als het zo oppervlakkig blijft noemen ze het een combtail. Let met zo'n lange vinnen wel op dat ze niet scheuren. Dat kan wel leiden tot vinrot.
 
Let ook op met stroming want deze langvinnigen worden dan erg snel moe en inactief. Draai anders de uitstroom eens naar het raam toe.
 
Maar toen ik hem net kocht had hij dat nog niet zo duidelijk, het lijkt in die 2 dagen meer te zijn geworden.
Ik heb helaas geen goede foto van hoe het er eerst uit zag, dit is de beste foto vergelijking die ik kan maken.

Ik moet wel zeggen dat hij nu veel aktiefer is en ook af en toe flared wat hij eerst helemaal niet deed dus daarom kan ik het nu ook beter op de foto zetten.

Maar jullie denken dus dat het niks is?

** op de bovenste foto is overigens geen witte vlek op zijn staart, dat komt door de fotokwaliteit en zijn in werkelijk net als op zijn lichaam irridescent lila/paarsachtige schubben die er door heen zitten. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg

5BAEB0C9-37AD-4AEA-BBD8-E424B7FD39CE.jpeg
 
Let ook op met stroming want deze langvinnigen worden dan erg snel moe en inactief. Draai anders de uitstroom eens naar het raam toe.

Hij leek er geen last van te hebben, de stroming is echt heel minimaal maar ik kreeg de tip gister ook al dus ik heb hem uit voorzorg naar de ruit toegekeerd! Dank je wel voor het met me meedenken!
 
Ik zou me er geen zorgen over maken. Je ziet dat de inkepingen heel regelmatig zijn en tussen elke vinstraal inzitten. Vinrot geeft een veel grilliger patroon met sommige delen die wel aangetast zijn en sommige niet. Ik denk dat hij een crowntail aan het ontwikkelen is en dat kan soms best snel gaan. Overigens vind ik de betta op de onderste foto een stuk gezonder ogen dan die op de bovenste.
 
Ik zou me er geen zorgen over maken. Je ziet dat de inkepingen heel regelmatig zijn en tussen elke vinstraal inzitten. Vinrot geeft een veel grilliger patroon met sommige delen die wel aangetast zijn en sommige niet. Ik denk dat hij een crowntail aan het ontwikkelen is en dat kan soms best snel gaan. Overigens vind ik de betta op de onderste foto een stuk gezonder ogen dan die op de bovenste.
Daar ben ik het mee eens.
Dat zal aan de foto liggen dan.


Dank je wel dat is erg geruststellend!

Zo’n gekke opmerking is dat niet, in de bovenste foto zat hij pas net in zijn goede nieuwe aquarium, Op de onderste foto al een paar dagen. En het verschil van toen ik hem net had gekocht & nadat hij een uurtje in zijn juiste aquarium zat is echt heel groot! Hij lijkt echt een hele andere betta, zoveel actiever, veel nieuwsgierig en voor zover ik dat kan oordelen gelukkig. Dus zo gek is het niet dat hij gezonder oogt!
 

Terug
Bovenaan