betta splendens ziek

Q

qianie

Guest
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het gebied van betta's en ik heb nu een betta super delta voor 2/3 weken, in het begin ging het goed maar daarna begonnen de vinnen letterlijk aan elkaar te plakken en werd de vis veel rustiger. Toen heb ik het water behandelt met Esha 2000 en leek het even beter te gaan, maar al snel kreeg de vis 'popeye' dat volgens mij komt door vies water dus toen heb ik de helft van het water vervangen en het filter omgespoeld. Eigenlijk weet ik niet hoe ik de vis van al deze problemen af kan helpen. Ik baal er heel erg van (zeker omdat ik al een paar jaar een 60l aquarium heb staan en die doet het geweldig goed) en zou het waarderen als iemand antwoord weet op mijn vragen. De vis eet gewoon nog goed maar als ik een spiegel voor hem houd dan reageert hij ook niet meer. Hij zit in een 21l aquarium in zijn eentje met een stuk hout en wat waterpest en een filter die zacht draait (het is verstelbaar zodat je het kan aanpassen op de vissoort). Ik behandel het water wekelijks met Aqua Care van Colombo. Hij staat onder een dakraam zodat hij genoeg vitamine C binnenkrijgt. Ik voer hem een vaste combinatie van siervisvoer van Dupla Rin en bevroren bloedwormen. De watertemperatuur is 23/25 graden Celsius.
Hier wat foto's:
upload_2018-9-8_10-33-13.png
 
Hoe vaak ververs je water? Wekelijks?
 
nou eerst niet maar toen de vis popeye kreeg googelde ik het en ik zag dat de meeste mensen hun water deels wekelijks verversten, en ik ben een beetje wanhopig dus ik heb het water nu voor de helft/een kwart ververst en dat wil ik over een week weer doen (als het blijkt dadt dat echt moet). dus ja, wekelijks.
 
Ja dat moet (regelmatig water verversen) anders zwemtie in zijn eigen uitwerpselen.
Je filter nooit schoonmaken, dan vererger je het probleem want dan gooi je miljoenen bacterien weg die er juist voor zorgen dat je bak stabiel is.

Wat het dan wel is weet ik niet, heb nooit betta's gehad.

Ik zou als ik jouw was je water laten testen in de winkel op No2 en Hn3/NH4
 
Je filter nooit schoonmaken
Misschien begrijp ik je niet goed en mogelijk TS ook niet, maar hoe bedoel je dit?
Op een bepaald moment gaat het filter toch dicht slibben, vermindert de stroming en zul je wel moeten, toch?

Alles valt en staat met hoe je een filter schoonmaakt IMHO
 
Een pop eye of ogen die meer uit de kop komen te staan, witte waas erop kan bacterieel probleem zijn. Zie je stukjes vinnen of staarten verdwijnen of witte randen erom heen?

Zoals nicolientje al aangeeft na schoonmaak van je filter niet genoeg bactreieen om je water goed te houden. Geen idee hoe waterwaardes met 1 vis op 21 liter oploopt maar je kunt nu beter wat vaker vers water geven. Dit voorkomt dat hij in een giftig watertje ligt. Wel vers water van dezelfde tempratuur erin doen. Duurt 3/4 weken totdat watertje goed is bij normale visloze opstart.

Als bovengenoemde verschijnselen heb dan bactopur direct tabletten. wel de tabletten niet de vloeibare. Zitten andere stoffen in. Licht uitlaten. Als je ga gebruiken beter meteen doen nu je filter toch al dood is. Na de kuur 3/4 weken vaak verversen totdat je nitriekpiek heb gehad.


Kijk even bij de labyrinth gedeelte van forum. Staat veel info van Betas . Ik weet ook niet veel van maar volgens mij hebben ze veel planten nodig. Drijvers meen ik om te schuilen en/of nest maken. Als hij planten nodig heeft en heeft hij niet dan stress en verzwakt hem dan ook. Zal hem niet genezen als hij bacterieel probleem heeft maar als hij ziek is en omstandigheden niet goed verzwakt hij alleen maar meer.

Succes met je hele mooie vis!
 
Ik denk ook iets bacterieels en plakvinnen zijn vaak een gevolg van een bacterie. Ik heb dat ooit bij Neons gehad. Heb je een foto van de bak?
 
Misschien begrijp ik je niet goed en mogelijk TS ook niet, maar hoe bedoel je dit?
Op een bepaald moment gaat het filter toch dicht slibben, vermindert de stroming en zul je wel moeten, toch?

Alles valt en staat met hoe je een filter schoonmaakt IMHO

Ja je kan beter tegen een nieuweling zeggen datie van zijn filter af moet blijven dan datie hem afentoe schoon mag maken want dat laatste pakt nooit goed uit is mijn ervaring.
En als ze dan een tijdje meelopen leren ze vanzelf hoe je een filter onderhoud.
 
Zou ook wel graag een foto zien van dat 21l bakje waar hij in zit.
 
upload_2018-9-8_17-7-22.png

dit is het aquarium
 
Die inrichting is niet echt optimaal want ze houden van veel planten met drijvers.
 
Begrijp ik het goed en heb je de betta nu 2 a 3 weken? En je bakje draaide al voor de vis kwam of is het tegelijkertijd opgestart?
Ik heb het idee dat het tegelijkertijd is opgestart? Of vergis ik me?
Dan denk ik dat je nu last hebt van een nitrietpiek (of zoals aangegeven een ammonium/ammoniak probleem).
Je bak is nog aan het ontwikkelen en je hebt niet genoeg bacteriën om de vervuiling in het water om te zetten in onschadelijke stoffen.
Daar komt nog bij dat je (vermoedelijk) de bak iets te vroeg hebt belast door de vis te introduceren (in de veronderstelling dat de vis dus effectief vanaf de start is toegevoegd)

Vervolgens heb je de eerste weken niets ververst waardoor de vervuiling (niet perse zichtbare vervuiling) in het water is opgelopen.
Vandaar dat ik denk dat de vis last heeft van verontreiniging in het water.

Zie je dat de vis sneller ademt eigenlijk?

Ik zou het volgende doen:

-Dagelijks minstens de helft (de eerste dag misschien wat meer) van het water verversen met water van dezelfde temperatuur.
Dit gedurende een tot twee weken. In de tussentijd niet aan je filter komen zodat dit kan ontwikkelen. Na een paar weken je water nog eens (laten) testen op hieronder genoemde stoffen.

-Het water (laten) testen op NO2/NH3/NH4

-Drijfplanten toevoegen voor de vis

-Zorgen dat de temperatuur in de bak niet veel verschilt van de kamertemperatuur. Of beter nog zou zijn om een afdekplaatje op de bak leggen. Want eigenlijk is een open bak zoals de jouwe niet zo geschikt voor betta's. Deze vissen halen af en toe (of in geval van nood) adem boven water en dan kan een temperatuurverschil tussen water en bovenliggende lucht snel problemen geven (longontsteking).


En wat nog niet werd gezegd, tenzij ik het heb gemist, het werd alleszins nog niet genoeg gezegd ;): Het is echt wel een super mooie betta dus ik hoop dat je het tij nog kan keren!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is ook Esha gebruikt en dat kan ook de bacteriecultuur nog wel eens hebben aangetast.
 
Edit: en probeer eens een duidelijker foto van de vis te posten voordat je wat voor middeltjes dan ook begint te gebruiken.
Dan krijg je ongetwijfeld advies zodat je de juiste stappen zet en het juiste middel gebruikt!
Nooit in het wilde weg medicijnen gebruiken.

Heb je toevallig iets als voogle in huis?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is ook Esha gebruikt en dat kan ook de bacteriecultuur nog wel eens hebben aangetast.

Dat had ik gemist. Nog een reden extra waarom ik de bak nu zou behandelen als "niet ingedraaid" en een aantal weken veel zou verversen om de waardes onder controle te houden terwijl één en ander kan stabiliseren..
 
Of beter nog zou zijn om een afdekplaatje op de bak leggen. Want eigenlijk is een open bak zoals de jouwe niet zo geschikt voor betta's.

Edit: ik bekijk de foto nog eens en vermoed nu toch een dekplaatje te zien?!
:oops: Dat had ik gemist.
Schrap gans die "open bak-bedenking" dus maar... :sorry:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Enne, nog één extra ideetje dan stop ik voor het op stalken begint te lijken. ;)

Ik zie op de foto toch nog een tweede bak staan?
Draait die bak al lang? Is hij stabiel?
Kan je in dat geval niet wat filtermateriaal uit deze bak overzetten naar het filter in je betta-bakje? Of een sponsje uit de andere bak uitknijpen in je filter?
Dat zou wel een goede zet kunnen zijn! Een kleine jump start met goede bacteriën ahw.
:!

Of je zet de vis tijdelijk over naar de andere bak. (Afhankelijk van het visbestand en dan moet je wel zeker zijn dat de vis geen ziekteverschijnselen vertoont natuurlijk)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn klein superfish bakje heb ik ook geen planten in zitten enkel wat drijvers en dat gaat heel goed bij mijn betta.
 
In mijn klein superfish bakje heb ik ook geen planten in zitten enkel wat drijvers en dat gaat heel goed bij mijn betta.
Johnny, niet om je af te kraken, maar omdat iets goed gaat wil het nog niet zeggen dat het goed is (of dat er niets gedaan kan worden om de huisvesting optimaal te maken).
 
In mijn klein superfish bakje heb ik ook geen planten in zitten enkel wat drijvers en dat gaat heel goed bij mijn betta.

Hoe lang heb je die betta al in dat bakje Johnny? ;) (niet echt lang als ik me niet vergis namelijk)

En hoe dan ook vind ik niet dat je een pleidooi moet houden voor plantloze bakjes (met enkel drijvers) icm betta's. Betta's rusten bevoorbeeld graag nu en dan eens uit en dat doen ze liefst op een blad van een plant. De jouwe moet op de grond liggen of wat?

En ik kan je desnoods nog een paar redenen opsommen waarom planten geen aanrader zijn maar een must...:deal:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sinds afgelopen maandag als ik je album bekijk, Johnny???
Juist?
Beetje vroeg om victorie te kraaien of te pleiten voor kale betta-bakjes als je het mij zou vragen....

dat gaat heel goed bij mijn betta.
Na amper een week?

Seriously?
Why?
How??
 
Johnny, niet om je af te kraken, maar omdat iets goed gaat wil het nog niet zeggen dat het goed is (of dat er niets gedaan kan worden om de huisvesting optimaal te maken).
Daar heb je gelijk in Nicole maar de kweker waar ik mijn betta's vandaan heb daar zit zelfs niets van planten in in geen enkele bak enkel overal in elk bakje een cattapablad en das alles.
 
Daar heb je gelijk in Nicole maar de kweker waar ik mijn betta's vandaan heb daar zit zelfs niets van planten in in geen enkele bak enkel overal in elk bakje een cattapablad en das alles.
Het is natuurlijk wel zo dat bij de kweker de meeste Betta's maar tijdelijk zitten.
 
Daar heb je gelijk in Nicole maar de kweker waar ik mijn betta's vandaan heb daar zit zelfs niets van planten in in geen enkele bak enkel overal in elk bakje een cattapablad en das alles.

Ik word daar eigenlijk een beetje slechtgezind van hoor Johnny!
De mensen proberen hier met goede bedoelingen tips te geven om het onderkomen van deze vis te optimaliseren en jij komt af met:

"Bij mij gaat het goed zonder planten" "Bij mijn kweker dit en dat..."
Terwijl dit de laatste foto is die je postte van jouw betta-paleis:

Alti.jpg



Zal ik je een paar tips geven anders?
Dit is allesbehalve een geschikte betta bak namelijk!
Gast, komaan, wel enigszins serieus blijven, hé!

Een weekje "goed gaan" .... dat betekent echt niets! En zelfs al gaat het een jaar goed, dan nog is dit geen cadeau voor je vis.

Sorry hoor, misschien wat té direct voor je goesting maar ik ben liefst eerlijk (ook al is dat direct) en in dit geval ben ik vrij objectief en heb ik gewoon gelijk (vind ik in alle bescheidenheid :D).

Met dergelijke onzin doe jij namelijk al het werk van de rest in één klap teniet.
Waarvoor dank!
:stom::stom::stom:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het wel over de kweekdieren die ze zelf houden.
Maar de jouwe zit er niet veel anders bij?

In mijn klein superfish bakje heb ik ook geen planten in zitten enkel wat drijvers en dat gaat heel goed bij mijn betta.
En dit gaat toch echt over je eigen bakje. Johnny, om eerlijk te zijn schrok ik van de foto die hier net werd gepost.
 
Maar de jouwe zit er niet veel anders bij?


En dit gaat toch echt over je eigen bakje. Johnny, om eerlijk te zijn schrok ik van de foto die hier net werd gepost.

Zo staat het toch in het album uit zijn handtekening.
Geplaatst afgelopen maandag...

Maar ik denk dat Johnny me op "negeren" heeft staan en dus mijn posts in het topic misschien niet ziet? En er daarom niet op reageert?
Is maar een gut-feeling hoor dus kan mis zijn. :br:
Mocht hij ze niet te zien krijgen vind ik het toch jammer want ik wou graag dat hij zou beseffen dat ik zijn reactie in dit topic echt helemaal niet oké vind.
Het is contraproductief, onnodig verwarrend voor de TS en vrij belachelijk om met dergelijke opmerkingen alle eerder gegeven (goede) adviezen onderuit te halen.
Misschien moet iemand me maar quoten zodat hij mijn reacties leest en hopelijk beseft dat hij hiermee niemand helpt.

Want laat ons ernstig blijven: als Johnny zijn betta op die manier wil behandelen en huisvesten is dat natuurlijk zijn zaak en (helaas eigenlijk) ook zijn recht.

Maar een logische consequentie hiervan is dat hij, volgens mij tenminste, dan allesbehalve geschikt is om advies (over betta's) te geven aan anderen.
Dan kan hij beter stilletjes in een hoekje gaan zitten en een beetje zwijgen wanneer een topic de verzorging en de huisvesting van betta's behandelt.

:sorry::(

De makkelijkste en beste oplossing zou natuurlijk zijn dat hij eerst zijn eigen bakje op punt zet. Dan kijkt naar het verschil in gedrag en vervolgens goed én gefundeerd advies begint te geven!

Dat zou echt leuk zijn, Johnny! Zo moeilijk is dat niet, open desnoods een topic met de vraag naar tips en ideeën...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daar heb je gelijk in Nicole maar de kweker waar ik mijn betta's vandaan heb daar zit zelfs niets van planten in in geen enkele bak enkel overal in elk bakje een cattapablad en das alles.


Is ook een kweker ,he. Waar ze echt gekweekt worden, zitten ze in potten/ wordt water uit gezogen, met 10 tegelijk. en ook gelijk daarna weer gevuld.Hebbben planten geen functie.
 
Zo staat het toch in het album uit zijn handtekening.
Geplaatst afgelopen maandag...

Maar ik denk dat Johnny me op "negeren" heeft staan en dus mijn posts in het topic misschien niet ziet? En er daarom niet op reageert?
Is maar een gut-feeling hoor dus kan mis zijn. :br:
Mocht hij ze niet te zien krijgen vind ik het toch jammer want ik wou graag dat hij zou beseffen dat ik zijn reactie in dit topic echt helemaal niet oké vind.
Het is contraproductief, onnodig verwarrend voor de TS en vrij belachelijk om met dergelijke opmerkingen alle eerder gegeven (goede) adviezen onderuit te halen.
Misschien moet iemand me maar quoten zodat hij mijn reacties leest en hopelijk beseft dat hij hiermee niemand helpt.

Want laat ons ernstig blijven: als Johnny zijn betta op die manier wil behandelen en huisvesten is dat natuurlijk zijn zaak en (helaas eigenlijk) ook zijn recht.

Maar een logische consequentie hiervan is dat hij, volgens mij tenminste, dan allesbehalve geschikt is om advies (over betta's) te geven aan anderen.
Dan kan hij beter stilletjes in een hoekje gaan zitten en een beetje zwijgen wanneer een topic de verzorging en de huisvesting van betta's behandelt.

:sorry::(

De makkelijkste en beste oplossing zou natuurlijk zijn dat hij eerst zijn eigen bakje op punt zet. Dan kijkt naar het verschil in gedrag en vervolgens goed én gefundeerd advies begint te geven!

Dat zou echt leuk zijn, Johnny! Zo moeilijk is dat niet, open desnoods een topic met de vraag naar tips en ideeën...

Ik moet je helaas volkomen gelijk geven @Honeybadger
Je had het voor mij niet beter kunnen verwoorden.
 
dank jullie (bijna) allemaal voor het goede advies. ik zal wat meer planten erin zetten en iedere dag de helft van het water verversen en over ongeveer een week het water laten testen. ik hoop dat alles beter zal gaan!
 
Daar heb je gelijk in Nicole maar de kweker waar ik mijn betta's vandaan heb daar zit zelfs niets van planten in in geen enkele bak enkel overal in elk bakje een cattapablad en das alles.


Die doen het meer voor de winst en minder voor het welzijn als dat zo is. Het is bekend dat betta s graag planten hebben en zeker drijvers.
 
Johnny, niet om je af te kraken, maar omdat iets goed gaat wil het nog niet zeggen dat het goed is (of dat er niets gedaan kan worden om de huisvesting optimaal te maken).


Huisvesting? in de natuur zitten ze in rijstvelden. enkel stengels.
Dus drijfplanten is prima voor ze. limnobium bijvoorbeeld.
 
Huisvesting? in de natuur zitten ze in rijstvelden. enkel stengels.
Dus drijfplanten is prima voor ze. limnobium bijvoorbeeld.
Als ik Seriously Fish mag geloven klopt dat toch niet helemaal Bertus. Ze komen op meer plekken voor dan rijstvelden. Er is ook begroeiing onder water, het oppervlak en aan de oevers.

Dit is toch wel heel wat anders dan aan 4 kanten glas en een plukje drijfplanten ter grote van een halve hand.

Inhabits still and sluggish waters, including rice paddies, swamps, roadside ditches, streams and ponds. These are often shaded by submerged, surface or marginal vegetation

https://www.seriouslyfish.com/species/betta-splendens/
 
Oja. die zijn er best wel. Dat hoef je mijn niet te vertellen. Heb ze zelf ook gekweekt.
Maar na verhuizing. en nog een verhuizing is er weinig van over gebleven.
 
Terug
Bovenaan