Betta splendens en garnalen.


R

RobertShadow

Guest
Gaan Betta's goed samen met garnalen?
(Had al vernomen van Suzz dat het verschilt per vis),

maar wat zijn jullie (verdere) ervaringen?
 
Mijn Betta had in korte tijd m'n vuurgarnalenpopulatie uitgeroeid en viel zelfs Japonica's lastig.
 
Ik zou ze persoonlijk niet samen in 1 bakje houden hoor. Alleen al om het feit dat de meeste jongen opgegeten zullen worden. Nu zal de ene Betta wat meer snoepen dan de ander.
Afhankelijk van de soort garnaal is het wel zo dat ze doorkweken en wellicht in stand blijven.
Maar ik verwacht dat er veel opgesnoept zullen worden.
 
Ligt denk ik aan de Betta zelf, Betta's hebben verschillende karakters; de een zal wel garnalen lastig vallen en de
ander niet.

Heb zelf laatst ook een Betta bij een groepje vuurgarnalen in gehad, en ik zag de jongen gewoon rondscharrelen zonder
dat meneer Betta ze lastig viel.
 
Jones zei:
Mijn Betta had in korte tijd m'n vuurgarnalenpopulatie uitgeroeid en viel zelfs Japonica's lastig.

Dit is ook dus wat ik verwacht. Met erg veel verstop plekken zullen wellicht wat overleven, maar ik zou het gewoonweg niet uitproberen hoor. Het blijven toch per slot levende beestjes die garnalen.
 
Miss-Poodle zei:
Ligt denk ik aan de Betta zelf, Betta's hebben verschillende karakters; de een zal wel garnalen lastig vallen en de
ander niet.

Heb zelf laatst ook een Betta bij een groepje vuurgarnalen in gehad, en ik zag de jongen gewoon rondscharrelen zonder
dat meneer Betta ze lastig viel.

Tja het kan per vis verschillen, en dat is ook zo.
Maar ja het kan ook wel goed misgaan en dan vind ik het zonde van de garnalen. Dan zou je eerst moeten blijven kijken wat de reactie is van de vis.
Maar voor hetzelfde geld hapt die pas enkele uren later toe.
Daarbij komt nog dat de vis waarschijnlijk wel veel jongen zal opeten en dat opzich vind ik al zielig ;(
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Mijn betta heeft mijn garnalen met rust gelaten. Heb wel veel mos/verstopplaatsen in mijn bak gehad. Misschien moet je de garnalen eerst wat laten voortplanten zodat er genoeg zijn.

Vind het zelf niet zielig als er eens een garnaal sneuveld, het is natuurlijk en houdt de populatie ook een beetje onder controlle. ;)
 
Tja als niet alles wordt opgegeten dan valt het mee.
Bij Jones was alles snel uitgeroeid en in zo n geval vind ik het best zielig en niet erg natuurlijk, want in de vrije natuur hebben de garnalen veel meer ruimte om weg te komen. Nu blijven ze bij de betreffende vis in de bak en kunnen ze gewoonweg niet ervandoor gaan.

Het is eigenlijk meer een kwestie van wanneer de garnaal wordt verorberd dan of die wordt verorberd.
 
ik heb een tijdje een koppeltje betta's gehad met een paar garnaaltjes erbij. Genoeg planten en schuilmateriaal, maar af en toe zag ik wel eens een garnaal eraan gaan. Vooral het vrouwtje was de schuldige hier. Uiteindelijk heb ik de garnalen en betta's uit elkaar gehaald.
 

Terug
Bovenaan