Betta Splendens en CO2

Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
ik heb sinds kort bio CO2 van Dennerle met hun flipper. Bovenaan die flipper zit een omgekeerd bakje om de niet opgeloste CO2 op te vangen. De onderkant van dat bakje is open, zodat de CO2 als nog opgenomen kan worden in het water.
Mijn Betta man is na een maand in de bak (tegelijk met de CO2) vorige week overleden. Ook een Corydoras vertoonde na installatie erg vreemd zwem gedrag.
Ik zie de Cory's en ook de 3 Bettas geregeld in de buurt van die flipper en de Cory's grazen zelfs in de alggroei op de flipper.
Vraag is nu kan het zijn dat de overleden Betta man in zijn zoektocht naar O2 de bel CO2 onder het bakje heeft gepakt en daardoor zijn labyrinth met CO2 heeft gevuld ipv O2? En dat dit hem een paar keer is overkomen en dus uiteindelijk fataal is geworden.
Ik lees op t forum dat bij doe t zelf CO2 juist die omgekeerde bak methode wordt gebruikt om CO2 te mengen met water. Daar kan ik me voorstellen dat met een redelijk grote bak je problemen zou krijgen. Er werd ook gesuggereerd om er iets van gaas voor te spannen om lucht happende vissen te beschermen.
Graag jullie ideeën hierover, want ik heb inmiddels de beide dames van een nieuwe partner voorzien en wil niet dat deze ook binnenkort het loodje legt. Hij zat net al een tijd in de buurt van die CO2 flipper.
 
ik zeg niet dat het niet gebeurt is maar of het wel gebeurt is weet ik ook niet zou kunnne
 
Of het zo is dat weten we niet maar dat het mogelijk is dat denk ik wel. In hoeverre een hap co2 dodelijk is durf ik ook niet te zeggen. Op zich is dat bakje vaak niet zo groot dus dan is de kans dat ze net daar luchthappen denk ik ook niet heel groot.
Moeilijk om te zeggen of het wel of niet de doodsoorzaak zal zijn.
 
Ik denk niet dat een hap koolstofdioxide de dood van een vis kan betekenen. Want bijv. een mens gaat ook pas dood, als de hele ruimte heel veel van dat spul bevat, en een beetje niet.;) (Of is dit weer een hele rare redenatie?:engel:)

Gedroeg de betta zich raar?
Had hij nog iets raars op zijn lichaam?

Er werd ook gesuggereerd om er iets van gaas voor te spannen om lucht happende vissen te beschermen.
Dan zou ik dat wel doen, voor de zekerheid.;)
 
Een flipper en een omgekeerdbakje is overkill. Alleen een flipper is meer dan voldoende.
 
Een flipper en een omgekeerdbakje is overkill. Alleen een flipper is meer dan voldoende.

Volgens mij wordt het bakje bedoeld dat bovenop de flipper zit. Deze heb ik ook bij mijn Dennerle flippers. Zoals ik het lees gaat net maar om 1 bakje die dus op de flipper hoort te zitten;)
 
ooh oke ik snap hem. Het verhaal klinkt niet erg aannemelijk.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook dat de betta aan iets anders is overleden. Maar je weet t nooit met dieren en je leest wel eens wat over gevaren van Co2 in een omgekeerd bakje.
Heb hem bekeken maar niets bijzonder gevonden. Zijn gedrag was in zoverre vreemd dat hij veel op een plateau net onder oppervlakte lag of weggedoken in een hol stuk decoratie hout. verder zwom hij schokkerig.
In ieder geval gaat het met de vervanger momenteel nog steeds goed. Dus afwachten maar. Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden
.
 
Je kunt het inderdaad achteraf nooit met zekerheid zeggen en ik hoop dat het bij deze ene vis blijft en dat je nog veel plezier aan de bak mag beleven:)
 
Terug
Bovenaan