Betta splendens aangevreten?


N

nessie

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier omdat ik me zorgen maak over mijn betta.
Mijn betta ligt al een paar dagen in een hoekje van het aquarium. Nu weet ik dat het wel vaker komt dat een betta rustig ergens kan liggen op een plant of iets dergelijks.
ALs ik mijn vissen voer geef komt hij toch naar boven.Alleen dat was net anders.

Ik keek goed naar de vis en dacht er klopt iets niet. Ik heb de vis gevangen met een glazen pot en daar zit hij nu even in. Heb geprobeerd wat voer te geven maar dat wil hij niet eten.

Onder aan aan de achterkant zie ik dat hij is aangevreten of iets dergelijks. Er is in ieder geval een stuk uit zijn lichaam. Ik zie wat roodbruine verkleuring om de wond heen.(niet goed te zien om de foto)
Gisteren vond ik wel een oude kardinaal tetra dood. (laatste uit een groepje)
Ik merk niets aan mijn andere vissen.

Even wat informatie. Mijn betta zit in een aquarium van 60x30x40. (54liter).
In mijn bestand zitten 2 cory doras.
Ik heb sinds een maand 10 kegelvlekbarbelen erbij gekocht.

Hieronder foto van mijn vis.
Wat kan ik nu het beste doen?

127596_0_82_dscf2902.jpg
 
Welkom ,Nessie.

Vertel meer over het aquarium.
Welke waarden er in zitten.
Hoe zou jij het vinden,met 10 gasten om je heen,druk doende?
Betta is een rustige vis. die angevreten wordt(denk ik)door die 10 jolige vissen.
Of je hebt VINROT in je bak.

Hoe vaak ververs je,en hoe filter je?
 
hallo

Betekend dit dat ik het beste mijn betta niet meer terug kan plaatsen in het aquarium? Omdat mijn nieuwe visjes te druk voor hem zijn. Ik denk niet dat ik die nu nog kan terug brengen.

Ik ververs elke week ongeveer 15-20% van het water.
In mijn aquarium zit een binnenfilter.

Nu is mijn vraag als het vinrot wat kan ik dan het beste doen. Ik heb daar eigenlijk geen ervaring mee.
heb mijn andere vissen bekeken maar heb daar niets aan gemerkt. En als het vin rot zou zijn, dan zou ik dat gisteren ook al moeten zien aan mijn betta? Toen had die dit nog niet.

Weet niet wat ik moet doen. Hem overzetten in een ander bakje? (niet dat ik die heb, maar morgen zijn de winkels pas weer open)
 
Mijn ervaring is ook dat barbelen een beta aanvallen, heb dit helaas zelf ook een keer gehad. Gelukkig heeft mijn beta dit wel overleefd. Zonde van je vis!
 
Met kegelvlekjes heb ik nog nooit problemen gehad en als barbelen de Betta lastig vallen dan knabbelen ze aan zijn vinnen en niet het onderlichaam. Ik denk eerder dat hij zich gekwetst heeft aan iets scherps van decoratie (hout , steen, ornamentje ?) waar hij in een vluchtreactie of boos tegengevlogen is.
Als 'Kegelvlekbarbeel' worden dacht ik drie soorten aangeboden, de wetenschappelijke namen worden regelmatig herzien maar momenteel zou het Trigonostigma (vroeger Rasbora) hengeli, espei en heteromorpha moeten zijn. De laatste is de drukste en de grootste, 10 van deze in 60cm is wellicht te druk om er een nieuwe Betta bij te plaatsen. Moest je dit toch doen: dichte begroeiing voorzien �n veel drijfplanten.
 
Sneu van de vis, zag er ook niet best uit.... Lijkt eerder of hij klem heeft gezeten oid? Lijkt me sterk dat kegelvlekken zo'n enorme hap uit een betta kunnen nemen.
 
Barbelen willen nog wel eens een hap nemen uit een vin. Dus niet met elkaar combineren!
 
Dirk-Jan zei:
Barbelen willen nog wel eens een hap nemen uit een vin. Dus niet met elkaar combineren!
Met deze opmerking scheer je even met alle gemak en volkomen onterecht alle barbelen over dezelfde kam.
Er zijn genoeg barbelen die volkomen lieverdjes zijn.

~ Ivo
 
Misschien wel enkele bij toeval maar de meeste barbelen zijn toch wel drukke vissen met neiging naar vinnenbijten.
 
Als ze in te kleine groepen gehouden worden ja. Maar wiens schuld is dat?

Sumatranen, die de slechtste reputatie van allen hebben doen geen vlieg kwaad als je ze met 20 stuks houdt. Ja, druk blijven ze maar vinnenbijten niet. Heb je geen plek voor 20 sumatranen, houd ze dan niet. Simpel. Effectief.

Eigenlijk nogal triest dat de 'schuld' altijd maar (ja, ik chargeer, en bewust) bij de barbelen wordt gelegd, terwijl de eigenaar ze in te kleine groepen houdt. De wereld op zijn kop.

~ Ivo
 
Die theorie kan kloppen maar zelf heb ik dat nooit ervaren.
Wellicht is het inderdad wel zo dat de barbelen vervelend worden omdat ze in een te kleine groep gehouden worden maar feit blijft dat de barbeel dan dus al snel 'de schuld' krijgt.
 

Terug
Bovenaan