Betta met endler guppy?


F

Faye

Guest
Ik ben nu bezig met het indraaien van een 60 x 30 aquarium. En ik probeer uit te vinden wat het beste visbestand is.

Ik wil sowieso een betta splendens, ik wil dit aquarium vanwege de vissen als huisdier en niet als een soort interessant kunststuk. En betta's schijnen erg slim en interactief te zijn.

daarnaast wil ik op de bodem een stuk of 4 glasgarnalen en een aantal (5?) renslakken (neriet), want deze planten zich niet zo makkelijk voort en zijn mooi om te zien.

Maar ik wil ook nog een groep vissen die de rest van de bak gebruiken. Nu zat ik eerst te denken aan neon tetra's omdat het mooie vissen zijn en ze echt in de middenlaag zitten. Maar nadat Ivo mij erop had gewezen dat de temperatuur van deze visjes idealiter wat lager is dan de temperatuur voor een betta, ben ik toch even verder gaan kijken. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat de combinatie betta en neon tetra best zou kunnen.

Maar nu vond ik ook de endler guppy. Ik weet dat de normale gup niet met een betta samen kan vanwege de staart, maar dit schijnt niet het probleem te zijn bij een endler gup. Ik vind het mooie visjes en voor zover ik begreep gebruiken deze niet alleen de middenlaag, maar ook de boven en onderlagen.

Nu is mijn vraag dus: neon tetra's of endler guppies? en hoeveel?
en als ik voor endler guppies ga, kan ik beter alleen mannetjes nemen of ook vrouwtjes? zou een betta de jonge guppies opeten en de populatie in bedwang houden? En zijn renslakken en glasgarnalen een goede combinatie met een betta (en evt guppies of neon tetra)?
 
De staart van guppen is niet het probleem voor Betta's maar het drukke gedrag. Endler's vertonen hetzelfde drukke gedrag.

Welke garnalen bedoel je met glasgarnalen? Er zijn verschillende soorten die zo genoemd worden, waarvan ik er 2 al niet bij een Betta zou zetten :)
 
ik zat zelf te denken aan de Palaemonetes paludosus, maar als je andere suggesties hebt, laat het met horen.
 
Volgens mij kan die er wel bij. Is het niet de mini-japonica?
 
Ik weet niet zeker of het dezelfde soort is, zou een mini japonica ook kunnen denk je?

En nog even naar mijn eerste vraag, is de endler guppy met een betta een goed idee? Zullen ze ruzie maken of zou het met genoeg schuilplekken prima kunnen gaan? en zal ik dan mannen en/of vrouwen guppies nemen?
 
Lees de eerste zin van Jones nogmaals dan weet je het antwoord. ;)
 
Ik heb het gelezen, maar dat betekent niet dat ze niet bij elkaar kunnen toch?
er zijn maar weinig perfecte combinaties van vissen die je bij elkaar kunt houden. Maar ik vroeg mij meer af of er mensen ervaring hebben met het houden van endler guppen en betta's samen. En zo ja, of dat bevalt, of het aan te raden is om mannen en vrouwen guppen te houden of juist alleen mannetjes omdat anders de bak te vol wordt.
 
Ja ik heb ervaring met de combinatie Betta's en endlerguppen. Maar dat was in een 300 literbak. Het ging uitstekend. In 60x0 zou ik deze combinatie gewoon niet doen.
 
Faye zei:
Ik heb het gelezen, maar dat betekent niet dat ze niet bij elkaar kunnen toch?
Dat betekent het wel.

Zelf heb ik de combinatie gehad in een dichtbeplante meterbak, met een harem (1m/3v) Betta's. Dit ging prima omdat ze elkaar uit de weg konden gaan. In een 60 cm. gaat dat niet, wat leidt tot het volgende:

- guppen met aangevreten staarten of erger
of
- Betta die ziek wordt door de stress en doodgaat

Natuurlijk zijn er weinig perfecte combinaties, maar dat is geen vrijbrief om een belabberde combinatie te nemen.
 
okay, bedankt voor de antwoorden. Zo'n uitgebreid antwoord heb ik meer aan. Ik denk dat ik dan toch voor de neon tetra's ga. maar ik begin gewoon met de betta en garnalen, en dan kijk ik wil of ik er nog wat bij wil.
 
Faye zei:
Ik heb het gelezen, maar dat betekent niet dat ze niet bij elkaar kunnen toch?
er zijn maar weinig perfecte combinaties van vissen die je bij elkaar kunt houden. Maar ik vroeg mij meer af of er mensen ervaring hebben met het houden van endler guppen en betta's samen. En zo ja, of dat bevalt, of het aan te raden is om mannen en vrouwen guppen te houden of juist alleen mannetjes omdat anders de bak te vol wordt.
Die zijn er wel,maar die willen ze niet horen.
betta,s leven in rijstvelden. lekker rustig.
Dan gooien ze er guppen bij,Weg rust.

Je bent de eerste ,maar ook de laatste niet,die ze dood door de wc spoelen.
 
Ik moet erg lachen om de droge opmerking van Bertus. Maar hij heeft wel gelijk. ;)
 
Bertus zei:
Die zijn er wel,maar die willen ze niet horen.
betta,s leven in rijstvelden. lekker rustig.
Dan gooien ze er guppen bij,Weg rust.

Je bent de eerste ,maar ook de laatste niet,die ze dood door de wc spoelen.

Ik wil de alternatieven wel graag horen. De enige combinaties die ik tegen kwam voor de betta is neon tetra, endler guppy en rasboras. Zijn er vissen die van nature hetzelfde gebied gebruiken als de betta of die wel er goed bij kunnen?
 

Terug
Bovenaan