Betta harem in 80cm?


J

jxoxyxcxe

Guest
Hallo allen,

Aantal jaar niet meer actief geweest op het forum, maar ik ben er weer! Van een klein bakje met 1 Betta in korte tijd overgestapt naar een 55l Scapers Tank... Nu staat mijn 80 cm aquarium (Eheim Vivaline 126) in te draaien. Zo gaat dat dus met deze hobby :)

Ik heb in de Scapers Tank een Betta man (hele vriendelijke), 10 Paracheirodon simulans en een groepje Neocaridina Blue Dream garnalen.

In de 80cm bak zou ik dit bestandje graag wat uitbreiden. Ik overweeg nu 2 of 3 vrouwelijke Betta's toe te voegen. Mijn Betta man is vrij rustig, maar heb gelezen dat ook vrouwen onderling nogal pittig kunnen zijn. Wat is jullie advies, doen of de man lekker in zijn eentje laten?

Hoor het graag!

Groet, Joyce
 
Welkom terug! Lijkt me geen probleem, zorg voor wat schuilplekken. Zou ook het tetra schooltje nog iets uitbreiden. Leuke keuze trouwens, Paracheirodon simulans.
 
Bedankt voor je snelle reactie John. Inrichting is belangrijk inderdaad. Ik heb het plan de bak links leeg te laten en rechts een soort eiland te maken. Zie de foto. Dat moet nu nog groeien natuurlijk. Evt. kan ik wat drijvers toevoegen. Zou dit voldoende zijn of moet voor een harem de hele bak beplant zijn?

20180825_162257_resized.jpg
 
Welkom terug! Lijkt me geen probleem, zorg voor wat schuilplekken. Zou ook het tetra schooltje nog iets uitbreiden. Leuke keuze trouwens, Paracheirodon simulans.

Bedankt! Heb zojuist even een foto gepost. Zijn er met een half beplante bak voldoende schuilplekken denk je?
 
Ik zou gelet op de inrichting helemaal geen Betta nemen. Ten eerste willen die graag veel drijvers en veel planten. Als je een man met een vrouw zou nemen in deze bak dan kan de vrouw niet voldoende schuilen en dat gaat denk ik niet goed.
 
Ziet er erg mooi uit, maar weinig schuilplekken. Ik zou nog een (wat hogere) plant/steen/hout in de hoek plaatsen waar de verwarming hangt, dan is die ook meteen wat uit het zicht en meer schuilplek.:thumbs:
 
De planten moeten nog wat groeien natuurlijk, heb die plant rechts (eikenbladvaren is het als het goed is...) ook in m'n Scapers Tank en daar groeit het als een gek. M'n Betta "zit" daar altijd heel tevreden in :)
Maar deze open indeling vind ik wel mooi zo, dus ik denk dat ik de man dan alleen laat en m'n school Simulansjes wat uitbreid! Bedankt voor het meedenken!
 
Ook dan moet je nog drijvers in je bak hebben. Betta s hebben graag drijvers en een dichte beplanting met rustige medebewoners.
 
Helemaal eens met bovenstaande, zoals deze bak nu is (ook ingegroeid) is dit geen bak voor labyrinthvissen en zeker niet voor een Betta,
Als je geen drijvers toevoegt (of planten die echt een groot deel van het oppervlak gaan bedekken) zou ik er geen Betta inzetten, mocht je de andere kant ook wat gaan inrichten dan zou je kunnen denken aan twee vrouwen erbij (niet meer, daar is je bak niet groot genoeg voor.)

Wat je in deze bak denk ik gaat krijgen is een heleboel vissen aan de rechterkant en maar heel zelden iets links. Waarom? Zowel Betta's als P. simulans wil graag begroeiing of andere schuilmogelijkheden. Die zitten er links dus helemaal niet, en daar ga je ze dan ook verrekt weinig zien.
 
Bedankt voor de tips. Ik kijk even hoe het groeit, wellicht voeg ik links toch wat planten toe.
 
Ik vind de inrichting erg gaaf zo! Een harem zou ik inderdaad niet nemen, maar een man zou naar mijn mening wel kunnen, mits er wat verstopplekken zijn en plekken uit de stroming. Ik heb hier ook geen drijfplanten en een vrij open inrichting (foto's staan wel in mijn handtekening) maar mijn man is toch vrij regelmatig op de voorgrond te vinden, zeker als ik voor de bak sta. Nu heb ik, in de vorm van de jbl topclean een mooie verstopplek uit het licht en de stroming waar hij graag hangt, maar volgens mij kan dat bij jou wel tussen de eikenbladeren. Je vallisneria zal, ga ik van uit, ook naar het oppervlak groeien en hier wat beschutting creëren
 
ik zou echt geen vrouwen toevoegen of je man lekker in de scaperstank laten en de vrouwen in je 80 cm je simulans mag je dan best uitbreiden naar 20 stuks of zo als je alleen je man erbij zet
denk goed na over je keuze vergeet niet uit ervaring weet ik kan lang goed gaan en dan ineens gaat het fout met alle gevolgen van dien.
 

Terug
Bovenaan