Betta gaat loco op zijn spiegelbeeld


DarthVader

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2018
Berichten
65
Leeftijd
36
Goedendag,

Ik heb nu zo'n 6 dagen een betta. Het ging de afgelopen dagen prima, eet goed en zwemt vrolijk rond. 1 deel van het aquarium reflecteert wat. In het begin zat hij ook wel wat te kloten met z'n reflectie. Maar gisteravond ging hij echt compleet loco voor zo'n 15 minuten totdat ik het licht uit deed en zijn reflectie verdween.

De enige reden die ik kan verzinnen is dat ik sinds 2 dagen een tijdklok heb voor het licht. Had hem ingesteld voor 10 uur. Maar daar komen wat zonuren bovenop (gordijnendicht terwijl ik werk, maar er komt wel licht doorheen). Wil het nu terugdraaien naar 8. Las ergens dat teveel licht betta's strest.

Mijn aquarium is 70 liter en staat vol met planten, helaas nog geen drijfplanten. En hij is daar alleen. Het is namelijk m'n eerste vis. Dus het probleem is iig niet dat hij te weinig space heeft. Maar misschien kan iemand mij hier gerust stellen of wat tips geven.


Gr
Darth
 
Ruimte heeft hij zat, in zijn eentje vinden deze dieren prima,maar drijfplanten zijn wel een must.
Heb je een :foto: van je bak?
 
Ze waarderen wel wat minder fel licht en ook drijvers dus. Vaak zie je dan ook dat ze daartussen een schuimnest gaan bouwen.
 
weet niet veel van Bettas maar is het niet zo dat deze alleen moet zitten omdat hij vecht met andere mannetjes? Zou dan kunnen als hij zich zelf ziet in het glas dat hij denkt dat het een ander mannetje is concurentie en dat hij daardoor loco word. Hij wil zich zelf aanvallen?
 
weet niet veel van Bettas maar is het niet zo dat deze alleen moet zitten omdat hij vecht met andere mannetjes? Zou dan kunnen als hij zich zelf ziet in het glas dat hij denkt dat het een ander mannetje is concurentie en dat hij daardoor loco word. Hij wil zich zelf aanvallen?
Dat is helemaal correct, ze zouden gaan vechten tot de dood er op volgt.
Maar spiegelbeelden kunnen worden weggenomen door planten tegen de wanden of van binnenuit te blinderen, maar mogelijk kunnen voldoende drijfplanten en het licht dimmen al voldoende zijn, e.e.a. ligt ook aan het caracter van de vis.
 
Soms houdt men expres een spiegeltje voor de ruiten zodat de Betta zichzelf ziet en dan zn mooiste tooi gaat laten zien. Dat is naar mijn idee alleen maar stress voor de vis maar het gebeurt wel.
 
Heb ik ook wel eens last van als ik voor de spiegel sta :rolleyes:
Ik denk inderdaad dat de tip van @TonHageraats over het dimmen van de lichten of gebruik maken van drijfplanten een goede oplossing is.
 
Bij deze de foto van mijn bak, en ja ik had inderdaad geen idee wat ik aan het doen was. Het is een soort tuintje met water.
Helaas bij de lokale dierenwinkel geen drijfplanten op een klein ding na. Ga van de week naar een andere zaak voor drijfplanten. Rechtsboven zie je m'n kleine generaal.

Aqua.jpg
 
En ja die te grote filter is met een watje afgesloten zodat dat flow redelijk laag is.
 
Leuke bak verder, zal de Betta het naar zijn zin in krijgen, je kan de uitstroom wat langs de kant zetten en iets omhoog gericht zodat je wat oppervlakte beweging krijgt = extra zuurstof in de bak, kan je wat mee experimenteren, of overgaan naar een externfilter dan ben je dat "lelijke" ding ook uit je bak kwijt :sorry:
 
Ik heb bij de Betta dezelfde filter maar dan zonder buisje en dan de uitstroom richting het raam gedraaid voor zo min mogelijk stroming.
 
Dankje. Er zitten gaten in de pijp, dus het oppervlakte water heeft wat beweging. Toen ik die wat nog niet in die pijp had kwam die betta eigenlijk alleen bovenaan om te ademen. Die filter staat nu op z'n allerlaagst 200l/h. Nu zie ik hem wat vaker bovenin de tank hangen (wat volgens mij de bedoeling is, naast vrolijk rondzwemmen natuurlijk). Zo'n externe filter, kan dat met een klep? Ik heb ook een kat. Dus heb dat ding op het voerklepje na(als ik thuis ben) nooit open.
 
Je hebt denk ik geen uitsparingen in de kap voor de buizen van een buitenfilter maar wellicht kun je die wel erin maken.
 
Leuk bakje inderdaad. Wat is dat voor drijfplantje met dat schuim eronder?

Jouw betta is met recht een Alpha Betta ;)
 
@John Denk dat ik over een tijdje gewoon een kleiner model zoek. Deze staat op laagste stand, dus dan kan ik vast een kleinere vinden die op z'n hoogste stand hetzelfde presteert. Maar aangezien m'n bak zo'n 19 dagen staat laat ik hem er uiteraard voorlopig in zitten.

@Nicole een neppert
 
Ok, eigenlijk had de bak 4 weken moeten indraaien en ik zou wel de waarden in de gaten houden. Ik zou zeker geen kleiner filter nemen want dit is denk ik de Aquaflow 100 en die mag je echt wel hebben.
 
Use the Force, make him your padawan an teach him how to jump though a hoop:sorry::D;)


Nadeel van die superfish dingen vind ik dat ze maar 1 spons hebben, als je het filter schoonmaakt dood je dus direct 50% van je bacterien(bodem zitten ook bacterien). Voor een klein visbesrand kan het wel, maar anders zou ik echt kijken naar een ander filter;)

May the Force be with you!:p
 
@ John het is een 200 . En ik dacht 14 dagen tsja. Op zijn tirade van gister na lijkt het prima te gaan. Had het water uiteraard ook getest. En bewust een vis gekozen voor een vis die wat meer kan hebben.

Nog wel een andere vraag. Ik heb ook bevroren voer. Maar die brokken zijn huge. En in stukjes snijden gaat moeizaam. Misschien iemand ervaringen mee. Die betta van mij is met vin en al 5cm ofzo.
 
Use the Force, make him your padawan an teach him how to jump though a hoop:sorry::D;)


Nadeel van die superfish dingen vind ik dat ze maar 1 spons hebben, als je het filter schoonmaakt dood je dus direct 50% van je bacterien(bodem zitten ook bacterien). Voor een klein visbesrand kan het wel, maar anders zou ik echt kijken naar een ander filter;)

May the Force be with you!:p
In mijn imterne filter zaten 2 sponzen. Nu 3 en watten. Ik spoel nu steeds 1 spons en de watten uit. Werkt prima.

De doorstroom wordt vanzelf minder. Dus geen kleinere kopen. Hooguit meer achteraan zetten met planten er voor.
 
Nog wel een andere vraag. Ik heb ook bevroren voer. Maar die brokken zijn huge. En in stukjes snijden gaat moeizaam. Misschien iemand ervaringen mee. Die betta van mij is met vin en al 5cm ofzo.

Moet je hakken ipv snijden, mes erop en drukken.

denk wel om de vingertjes :juggle:
 
jou betta zal zich lekker thuis voelen in zijn bakkie filter op de laagste stand is perfect je moet ook rekening houden dat je bak goed gefilterd word
betreft het loco gaan
sommige doen dit idd op hun eigen spiegelbeeld als dit niet continu is zou ik me geen zorgen maken is dit wel zo dan actie ondernemen zoals gezegd is al meer platen tegen de zijwanden plaatsen is een optie
drijfplanten kun je nu vaak bij vijverzaken halen oa de salvina natan is een mooie drijver
wat ik nog niet ben tegen gekomen is wat is je temperatuur, Vaak wordt gezegd de temperatuur op 28 graden moet maar wij als kwekers werken alleen met deze temperaturen als we ook daadwerkelijk willen kweken rond de 23 a 24 graden is meer dan voldoende en je zult merken dat je betta minder agressief is dan
 
Vandaag was ik dus thuis, heb hem dus goed kunnen volgen. Hij zit af en toe nog wel te klooien met zijn spiegelbeeld, maar niet zo gek als gister. En hij doet het nu een paar minuten en stopt er weer mee.
Tja die temperatuur, dat zou het kunnen zijn. Plat dak, 3 hoog in de ochtend de zon op de voorkant, tot laat in de avond de zon op de achterkant.. De heater staat op 25c, maar die is niet nodig. Het is nu zonder 27.8 volgens mijn nieuwe digitale. Die andere die je ziet op de foto kon ik niet zo goed aflezen, zag alleen dat het hoger was dan 25 en lager dan 30. Dus het zou gister best weleens wat hoger geweest kunnen zijn.
 
waarschijnlijk heb je daar je antwoord hoe hoger de temperatuur hoe actiever / agressiever een betta is
 
Dat is me inmiddels opgevallen ja. De tempertuur fluctueert tussen 26.5 en 29.1 zover ik heb kunnen zien. En inderdaad, hij is een stuk rustiger onder 26.5 dan 29.1. Doe nu ook af en toe een bevroren plastic flesje in de tank. Dan gaat het van 29 naar 28.
Heb ook wat extra grote planten gekocht die wat spiegelbeeld wegnemen. Het zijn geen drijfplanten maar zo groot dat een groot deel op het oppervlak drijft (dat deed het ook in de winkel)
 
Dat is me inmiddels opgevallen ja. De tempertuur fluctueert tussen 26.5 en 29.1 zover ik heb kunnen zien
In dat geval zou je de temperatuur een stuk lager kunnen instellen. Een Betta kan overleven tussen temperaturen van 20 en 30 graden. Dit zijn zo ongeveer de uiterste temperaturen, vissen zullen het tijdelijk overleven maar de levensduur wordt aanzienlijk verkort als ze lang op een uiterste temperatuur moeten overleven.
De ideale omstandigheden liggen zo tussen de 25 en 26 graden. In hun natuurlijke habitat lopen temperaturen op tot zo'n 27 graden waarna o.a. door moessons het water weer kan afkoelen tot zo'n 23 graden. Bij sommige vissen uit dergelijke gebieden is dit een indicatie om te broeden.

Kortom, gebruik de variatie in temperatuur in je voordeel en stel de temperatuur zo bij dat de maximale temperatuur de 27 graden raakt (dus zo'n 2 graden lager dan hij nu staat).
 
De heater staat op 25. Maar mijn woning heeft nogal de neiging warm te worden.
 
De heater staat op 25. Maar mijn woning heeft nogal de neiging warm te worden.

Begrijp ik, maar als de daadwerkelijke temperatuur dan tussen de 26 en 29 ligt, loop je het risico dat je niet lang plezier hebt van je Betta. Als je de heater naar 23 graden zet zal de daadwerkelijke temperatuur tussen de 24 en 27 graden liggen, wat veel beter is voor je Betta. Zelfs als de temperatuur daadwerkelijk op 23 graden zou staan (misschien in de winter?) is dat beter voor de Betta dan temperaturen van 29 graden.
 
Jij zegt het, jij weet het. Ik heb de temperatuur op 23c gezet. Maar tm september zal het waarschijnlijk tussen de 26 en 29 liggen.
 
Zelf gooi ik de verwarming altijd uit in deze tijd maar goed als je die op 23 instelt dan zal hij daarboven toch niet aanslaan.
 
Gelukkig is het vandaag redelijk koel en belangrijk, geen zon. Dat is de boosdoener. Hij staat nu al sinds vanochtend stabiel op 26.5c. Met zon had dit zeker 28 geweest.
 
@John als die 26.5 aangeeft doet die nu lijkt me ook niks op 25c
 
Maar moet ik de heater in de winter weer op 25c zetten? Aangezien het dan weer redelijk koud is in huis.
 
Nee je begrijpt het niet helemaal goed.

Een vis constant op een koude of warme temperatuur doet de vis geen goed.
stel jou betta zit in de zomer standaard op 26 - 29 graden door de warmte van de kamer, dan kan je de temperatuur in de winter het beste terug laten lopen tot 22 - 23 graden. op deze manier verleng je de levensduur van de vis.
 

Terug
Bovenaan