Betta eet niet/nauwelijks


danpaatje

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2017
Berichten
70
Ik heb weer eens een aquariumpje aangeschaft, dit keer met een mooie betta man. Ik heb meneer nu ongeveer een week. Bij rifwachter kreeg hij gedroogde rode muggenlarven van Sera, hier heb ik dan ook maar een potje van aangeschaft. Verder heb ik pallets voor hem. Nu merk ik op dat hij heel weinig eet. Ik dacht dat het een kwestie van wennen was, maar nu is het een week verder. Hij zit al aardige schuimnesten te bouwen en zichzelf in de weerspiegeling te bekijken, maar eten gaat nog niet lekker. De rode muggenlarven haalt hij zijn neus voor op, deze eet hij helemaal niet. De pallets wil hij nog wel eens in zijn mond doen, maar deze komen er na een beetje proeven ook half weer uit. Ik dacht dat dit lag aan het feit dat het aardig harde korrels zijn, maar na weken in water veranderd er niks.

Nu wil ik morgen proberen wat diepvries te voeren, iets van artemia. Weten jullie waar het aan kan liggen dat hij de rest niet eet? In de zomer ben ik wel af en toe weg, vind het dan niet fijn om mensen hem diepvries te laten voeren.

En nog een vraagje, hij zit continu naar zichzelf te pronken in de achterruit van de bak. Nu weet ik niet goed hoe dit kan, er zit een zwart postertje achter (dit zou niet moeten weerspiegelen?). Hij lijkt aardig gefocust op het imponeren. Misschien dat dit voor afleiding zorgt en dit mogelijk een reden is voor het gebrek aan eten? Maar zoals ik al zei, er zit een zwarte poster achter dus het is voor mijn gevoel onmogelijk dat hij zichzelf kan zien? Hij zit in een dennerle bakje van 30 liter, draait nu iets meer dan een maand en waterwissels nu om de paar dagen.
 
pronk gedrag is goed , schuimnesten bouwen ook , dan voelt deze zich op zijn gemak ,
ikzelf laat ze vaker per dag pronken doormiddel van een pen voor ze te houden . soms zien ze zichzelf in de kleinse weerspiegelingen , kan ook zijn dat die naar u pronkt .
heb je mischien een video .
zou me alvast niet teveel zorgen over maken . diepvries heefd de voorkeur .
ik voeder 2x per dag lichte hoeveelheden als ik niet wil kweken , reken 4 a 5 muggenlarven per keer om een maat te vernoemen .
voeder rode mug , witte mug , zwarte mug , daphnia , artemia , cyclops, tubifex ... af en toe wat droogvoer als hikari vibra bites Bv ...
 
Ik denk ook dat zn gedrag normaal is en hij kan moeten wennen aan het voer. Je kan ook levendvoer aanbieden.
 
Zou ook levend proberen. Je hebt van Hobby een heel simpel artemiakweekschaaltje. Werkt prima. Regel keukenzout en artemia-eitjes en je hebt binnen 24u levend voer. 25 gram zout op een liter water, 2 schepjes eieren in het water mengen en een klein dagje wachten. Wellicht fijner dan elke keer naar de winkel voor levend voer.
 
Ow, ik heb eitjes die 25 gram voorschrijven. Maar die zakjes van Hobby zijn toch al gemixt met zout?
 
Ik gebruikte altijd een kleine 35 gram per liter en dat is wat Hobby ook aangeeft.

Zou het voordeel hebben om sporen elementen in het zout te hebben? Ik bedoel de artemia komt uit en dient als voedsel. Hebben ze dan meer nodig dan zout?

Is het dan niet erg om elke keer zout water bij je vissen te doen?
 
Is het dan niet erg om elke keer zout water bij je vissen te doen?
ik gebruikte een dergelijk zeefje, weet alleen niet meer welk nummer: https://www.oceanandlake.nl/jbl-artemio-3-zeefje
Ik ving de nauplien op in het zeefje en om de nauplien van het zeefje te krijgen draaide ik het zeefje om en liet ik water door het zeefje lopen. Hoe meer water je gebruikt hiervoor, hoe minder zout je in je bak kiept.
 
Nauplien.

Hier inmiddels in zoet water met zeer minimaal zout. Overleven ze een dag of 2 in. In je bak blijven ze een tijdje zwemmen, goed voor het jachtinstinct.


In HD beschikbaar.
 
Leuk superklein gedroogte eitjes opwekken in evt zeezout met leidingwater.
Minivisjes worden spontaan haaien en krijgen zo een groei voorstand.
Moet je zien als je gewoon zout voor de guppen strooit!
 
Ik weet het zeker. Kwamen uit de Artemio set van JBL
 
Ok ik had dat niet verwacht op zoetwater. Maar goed het meeste zal in enkele minuten zijn opgegeten:DD
 
Ok ik had dat niet verwacht op zoetwater. Maar goed het meeste zal in enkele minuten zijn opgegeten:DD
Niet als je zo'n trechter gebruikt voor de kweek. Dan kom je zelfs met een half schepje om in de nauplien. Ik bewaarde ze wel in de koelkast. Het uitkomstpercentage is dan ontzettend hoog.
Ik gebruikte ze voor de Heterandria formosa.

Ik heb wel gelezen dat de voedingswaarde achteruit zou gaan als je ze bewaart. Klinkt aannemelijk maar heb het nooit bewezen gezien.
 
Ik heb nog 3 potjes in de vriezer die ik ooit kreeg maar gebruik het ook niet want voor de Manen is het te klein en ik koop gewone levende artemia.
 
Hier lees ik dat ze 1 uur overleven dus ja zeg het maar.
 
Hier lees ik dat ze 1 uur overleven dus ja zeg het maar.
Dan denk ik dat het wat anders was. Óf ze weten tussen de zoete druppels door te zwemmen aangezien elk water beetje zout is. Net zoals ik altijd tussen de regendruppels door fiets naar huis 😄
 
Hier lees ik dat ze 1 uur overleven dus ja zeg het maar.
Nauplien heb ik zelf zien overleven in zoet, ga toch op mijn eigen ervaringen af.
 
Hier lees ik dat ze 1 uur overleven dus ja zeg het maar.

Baby artemia leefd hier niet langer dan 1 uur in de voederbakken . Mischien als artemia ouder is dat ze dit langer volhouden ? Geen idee ...
 
Baby artemia leefd hier niet langer dan 1 uur in de voederbakken . Mischien als artemia ouder is dat ze dit langer volhouden ? Geen idee ...
Misschien had ik succes doordat ze tegen de 1-2 graad bewaard werden?
 
De voedingswaarde van pasgeboren artemia gaat achteruit omdat ze de eerste 72 uur van dooierzak leven. En daar zit al die voedingswaarde in.

Dat beetje zout kan geen kwaad. Maar je zou kunt ze in een zeefje evt spoelen met zoetwater.
 
Dat met die levende artemia ga ik me een keer in verdiepen. Gisteren diepvries artemia geprobeerd, dat vond hij zeker niet verkeerd. De rode muggenlarven haalde hij zijn neus voor op. Ben in ieder geval blij dat hij de artemia zo lekker vond
 

Terug
Bovenaan