Betta brownorum of Betta albimarginata of Betta splendens


D

DannyW

Guest
Ik lees op verschillende plekken verschillende dingen over de waterwaardes voor deze "wilde" betta's.
Nu ben ik op zoek naar een betta voor mijn 60cm bakje met een ph van rond de 6.5 en een temp van 23 graden.

Ik twijfel nu sterk om 1 van deze twee te kopen (geen idee eigelijk of ik de b.albimarginata ergens zal kunnen vinden) of toch maar een b.splendens..

Heeft iemand ervaring met deze beestjes?
 
Betta brownorum kun je wel vinden, albimarginata is al sinds 2014 in Nederland niet in de handel gezien.
Verschillende winkels en importeurs hebben mijn naam opgeschreven, als ze ze tegenkomen word ik gebeld.
6.5 is zelfs iets aan de hoge kant voor B. albimarginata, het kan wel, maar is de bovengrens.
Zijn wel hele andere vissen dan de splendens he!
 
Albimarginata zul je inderdaad niet vinden, brownorum vind ik niet geschikt voor jouw bak en waterwaardes. Betta imbellis is weer iets anders dan Betta splendens en kan wel in jouw bak.
 
Hmm ook een mooie..

Ik ga denk ik de bak omgooien, de garnaaltjes en de jerdoni's eruit en naar een nano bak en dan de bak inrichten gericht op een wildvorm betta.
Vooral de garnalen beperken me behoorlijk in de mogelijkheden nu helaas.

Even uitgaande van de beschikbaarheid zal het dan waarschijnlijk de brownorum worden, eens kijken of ik daar een leuk bestandje rondom kan bouwen
 
IMG_0231.jpg
Ongeacht welke Betta je ook neemt toch ben ik benieuwd welke je gaat kopen en dan zien we natuurlijk graag foto's.:)k

Zo hoort het natuurlijk niet he 2 mannen samen maar zijn wel 2 zeer mooie toch.
 
Het soort Betta's waar het hier over gaat is wel van een ander slag als de Splendens die jij laat zien.
777782_orig.jpg

B. brownorum

albimarginata8.jpg

B. albimarginata

Betta's zoals ze bedoeld zijn :p
 
Puur persoonlijk zou ik voor een splendens-complex Betta gaan. Die vind ik gewoon het mooist:Dk B. brownorum heeft het liefst een lagere pH dan 6.5, en meeste Betta's uit het splendens-complex doen het goed rond neutrale waardes.
Ik kan het je ook nog even moeilijker maken natuurlijk:pk
Een andere mooie (wel iets subtieler gekleurde) soort die bij je waardes zou passen is Betta simplex (of een andere soort uit het picta-complex). Een geen alledaagse soort, en ook nog eens een muilbroeder én ook nog redelijk goed verkrijgbaar (Ruinemans heeft ze bijvoorbeeld in stock op het moment)
 
Gister een osmose machien besteld, dus de lage ph zal geen probleem zijn.
Maar zal nu eerst een nano moeten opstarten voor de citroentjes en jerdoni's.

En dan eens kijken wat voor visjes erbij, zo te zien in de brownorum een borneo visje, als er nu toch eens mensen waren die een borneo biotoop hadden die ik als voorbeeld kon gebruiken.... ;)
 
Gister een osmose machien besteld, dus de lage ph zal geen probleem zijn.
Maar zal nu eerst een nano moeten opstarten voor de citroentjes en jerdoni's.

En dan eens kijken wat voor visjes erbij, zo te zien in de brownorum een borneo visje, als er nu toch eens mensen waren die een borneo biotoop hadden die ik als voorbeeld kon gebruiken.... ;)
Kuch :D

Bij B. brownorum kun je wel aardig wat kwijt, een flinke school Boraras bijvoorbeeld is altijd leuk.
Hoe groot is de bak ook alweer?
 
60x30x30 klein bakkie dus.
En zat inderdaad naar de B. brigittae en de B. merah te kijken.

Toen ik google vroeg naar visjes uit borneo kwamen ook de choco's weer tevoorschijn... Er zijn gewoon teveel leuke visjes :p
 
Sundadanio sp. kan. Trichopsis pumila kan wel als je voor de brownorum gaat, kuhlii kunnen er ook in, ook erg leuke dieren.
Een leuk scholenvisje is Brevibora dorsiocellata, die heb ik ook zitten en als je voldoende schuilplaatsen hebt kun je er daar wel 10 of 15 van kwijt.
 
Dwergknorren samen met de brownorum? Zitten die elkaar dan niet in de weg? Beide zijn schuimnest bouwers voor zover ik weet.

Die Sundadanio is trouwens wel een erg mooi visje. Zit er ondertussen alweer aan te denken de 60cm te schrappen en een 1 m bak ervoor in de plaats te kopen...
 
Als je er dwergknorren bij wilt zijn de Betta coccina misschien een beter idee. Trichopsis maken schuimnesten aan het oppervlak, coccina's in holen, en het zijn ook deels muilbroeders. Toch zou ik de combinatie Trichopsis en Betta niet maken, puur omdat de Betta's dan wegvallen.
Betta's met een groep Boraras/Sundadanio/Trigonopoma/Brevibora en een groepje (6-8 stuks) Pangio spp. is wel een mooie combinatie. Of, je kunt Parosphromenus spp. houden in plaats van de Pangio spp.
 
Sorry, zat met mijn hoofd bij de albi. Brownorum is inderdaad bubblenester.
Coccina is dan inderdaad een beter idee.
Of misschien Betta channoides?
 
Keuzestress!! ;)

Het osmose apparaat is binnen en zal ik van het weekend gaan installeren.
Het wachten is nu op mijn nanobakje zodat ik de levende have kan overzetten, daarna komt de keuze:

- het huidige 60 cm bakje houden en daarin de ph verlagen door te verversen met osmose en het toevoegen van turf en blad
- het 60 cm bakje vervangen door een 80 of 100 cm bak en die opnieuw opstarten met een lage ph. keuzes,keuzes!

bestand waar ik nu aan loop te denken:

koppel betta brownorum
schooltje sundadanio's of boraras
groepje (?) paro's
 
Als je de PH omlaag wil doen zou ik al het water eruit halen en vullen met osmosewater. Gaat stukken makkelijker, je bent minder lang bezig.
Heb het zelf in mijn 120cm zoals jij zegt gedaan, dan duurt het erg lang voor je PH goed gaat dalen kan ik je zeggen :)
Nieuwe start is makkelijker.
 
Ja denk dat het een nieuwe start gaat worden.
Zal het dan wel in volgorde moeten gaan doen anders kom ik ruimte tekort. Dus zal eerst de 60cm hillstream gaan upgraden naar een meterbak, dan kan ik daarna deze gaan opbouwen.
Heb ik meteen mijn goede voornemen voor volgend jaar ;)
 

Terug
Bovenaan