Betta begin van Vinrot?!? Help


RedCap GoldFish

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
82
Leeftijd
25
Ik zie nu net aan mijn Betta dat kleine stukjes van zijn staart afgekauwd worden, ik heb 60% van het water verversd, maar ik moet echt weten als hij de finrot ziekte heeft!

PS: hij is heel inactief de laatste tijd.

IMG_20180527_230629.jpg
 
Een wat betere foto in het licht zal wat meer duidelijk maken.

wat zijn de medebewoners?
 
Neen
Ikzal meteen een foto trekken
 
Dit is zijn bakje hij heeft geen medebewoners
, ik kan momenteel geen foto trekken want hij zit goed verstopt en ik wil hem niet forceren, maar je ziet duidelijk kleine stukjes van die eraf hangen

15274561613811783496769787995485.jpg
 
Niet echt een ideale inrichting denk ik.
 
Neen er zijn geen witte randen
Dit is een tijdelijk bakje er moeten nog vele meer planten bij.
 
Het is figuurlijk gezegd haha, maar het lijkt echt zo is het misschien een bacterie?
 
Is het een betta met lange vinnen? Daarbij zie je nog wel eens dat ze bij stress stukken uit de eigen staart happen. Over je bak: zit er een heater in en een dekplaat op? Zo niet kan dat de reden zijn van stress en dus ook bijten/inactiviteit.
 
Was al beantwoord Ruben;)
Ohw oeps:juggle:


Geen witte randen, dan lijkt het me geen vinrot. Dan heeft de vis zichzelf ergens aan opengehaald of zoals Noa zegt, zichzeld heeft gebeten.

Zal er snel nieuwe planten indoen, ook drijfplanten, zodat de betta mindr stress ervaart en de vis goed in de gaten houden. Mocht hij een schimmelinfectie krijgen of toch witte randen(vinrot) meteen een zoutbadje geven.;)
 
Bedankt iedereen ik heb een foto van de staart gemaakt en ga zo kijken als hij nog meer vin wegkrijgt, ja ik heb een heater maar geen deksel is dit een groot probleem? Hij is nog altijd heel onactief hij beweegt nauwelijks
 
Bedankt iedereen ik heb een foto van de staart gemaakt en ga zo kijken als hij nog meer vin wegkrijgt, ja ik heb een heater maar geen deksel is dit een groot probleem? Hij is nog altijd heel onactief hij beweegt nauwelijks
Ja, ze kunnen heel goed springen, je kunt ze ook leren door een hoepel te springn, zoek maar eens voor de grap op youtube:p
 
Ik zou wel kijken of je de bak straks kan afsluiten voor alle zekerheid.
 
+ het feit dat het labyrint vissen zijn.
als het verschil tussen bak temperatuur en omgevingstemperatuur groot is kunnen ze daar ziek van worden.

een kap zorgt ervoor dat de laag lucht tussen het water en de deksel +/- dezelfde temp heeft.
 
Jongens help!!! Kan iemand een exacte beschrijving geven wat ik moet doen?!?!?

1527610092019305595922291798943.jpg
 
Jongens help!!! Kan iemand een exacte beschrijving geven wat ik moet doen?!?!?
 
Zou direct even een zoutbadje doen

Het ziet er naar mijn idee niet uit als vinrot.

Edit, hoewel, heb je een scherpere foto?;)
 
Het oogt wel wat wittig bij de randen maar erg duidelijk is het niet.
 
Zie er ook niet direct vinrot in...

Begin maar met een zout bad.
 
Hij zit nu in zout bad maar door het transporteren ervan vermoedde hij al zijn rotte vinnen is dit erg?

15276148003282531848206550861504.jpg


PS: ik HEB zijn vinnen ook behandeld met hydrogen peroxide, hij is nu wel actiever
 
PS: ik HEB zijn vinnen ook behandeld met hydrogen peroxide, hij is nu wel actiever
Dat heb ik nog nooit gehoord, wel dat ze het voor koi's gebruiken, maar voor betta's. Hoeveel procent? Werkt het?
Waar heb je dat gelezen? Of gewoon uitgeprobeerd?;)

Hopelijk werkt dit en het zoutbadje;)
 
Het is eirlijk zuurstof water dat alle slechte stoffen verwijderd ik had het op YouTube gezien je moet het handmatig op de vingers strelen.

Ik hoop ook echt dat hij er door komt.
 
Waterstofperoxide??
 
In vind hem er slecht aan toe qua vinnen. Zelf heb ik een Dumbo gehad met een aangevreten vin destijds en dat genas heel erg slecht of beter gezegd niet eens zoals je had gehoopt. Deze was daarna ook minder actief en nooit meer de oude en ik kreeg de indruk dat bij Betta s vinnen lastiger genezen. Althans bij de mijne toen.
 
een lading cattapa bladeren aan zijn bak toevoegen kan ook zeker geen kwaad.
 
Dat is echt een chemisch goedje inderdaad.
 
PS: ik HEB zijn vinnen ook behandeld met hydrogen peroxide, hij is nu wel actiever

Ik hoop dan toch dat je eerst goed geïnformeerd en uitgebreid gezocht hebt naar meerdere meningen voordat je dit hebt gedaan?
En dat je vervolgens nog eens extra gezocht hebt zodat je zeker bent dat wat je las ook klopt?
En dat je ook naar eventuele negatieve ervaringen, aandachtspunten en kritische bedenkingen hebt gezocht om je strategie te bepalen?

Dergelijke behandeling vereist checken en dubbelchecken, zeker als dit nieuw is voor je...
Er is (te)veel te vinden online, dat weet iedereen!
Maar helaas: veel informatie op internet is onvolledig, fout tot zelfs zeer fout!!
Dus dan is het essentieel dat je goed filtert en kritisch blijft tijdens je zoektocht naar info.

Zo is bvb het gebruik van peroxide een 'mogelijke optie' bij de bestrijding van blauwalg maar inzake de juiste aanpak/strategie vind je veel tegenstrijdige info.
Terwijl correct en voorzichtig gebruik zeer belangrijk is met zulke goedjes. Al helemaal bij gebruik op de vis...

Want:
Onlangs las/hoorde ik bvb het, fantastische, advies om dagelijks wat peroxide in een bak (met te lage zuurstofgehaltes en happende vissen) te spuiten.
Zogezegd alleen maar voordelen (extra zuurstof, goed voor de planten, boost voor je filterbacteriën, ... ) ...:eek:
zelfs je vissen zouden je dankbaar zijn zo leerde ik.... :thumbs:
Het werd zelfs nog straffer! :!
Het zou helpen om (zuurstof)problemen in een overbevolkte discusbak op te lossen. Dagelijks een dosis in de bak spuiten (!!) en de kwakkelende, overbevolkte bak zou terug draaien als een zonnetje!
Natuurlijk verleidelijk en makkelijk om te geloven dat dat je problemen op zal lossen. Maar als je goed zoekt (lees eigenlijk: slecht of selectief zoekt) zal je meestal ergens info vinden die bevestigt wat je wil horen maar zo werkt het niet, dan zoek je niet objectief...

Misschien overbodig maar om verwarring te voorkomen: bovenstaande voordelen van peroxide kloppen totaal niet! Bepaalde beweringen zijn op zoveel vlakken zodanig fout dat ik hier zelfs niet wil beginnen aan de ontkrachting ervan!

Helaas, zoals dikwijls het geval: hoe hoger iets scoort op de lijst der wondermiddeltjes hoe meer je op je hoede moet zijn! (met 'brandende' H2O2 is voorzichtigheid echt belangrijk)

Check your sources and (when in doubt) search for confirming info!
When it sounds too good it's probably bullocks. :deal:

Maar goed: misschien heb je wel lang en kritisch gezocht natuurlijk, in dat geval mag je mijn uitleg negeren! (mag het woord negeren eigenlijk nog wel in Nederland? Want blijkbaar zitten jullie met wat issues over sommige woorden en gebruiken dus ik dacht ik vraag het maar even...:D:D:D)


Ik hoop alvast dat het goedkomt met je betta!
En dat hij niet met "geblondeerde" vinnen eindigt. ;)
 
Ik zie op de foto ook witte punten op de vis. Is dat schimmel?
 
Dus...hij had nog wat vinnen over en na de peroxide niet?? :oops:....ziet er niet goed uit....ik snap niet zo goed waarom je waterstofperoxide op een toch al ziek beest smeert, terwijl er allerlei prima middeltjes zijn om bv vinrot te behandelen?
Op de foto waar hij op zijn kop hangt zie ik wel wat wittige waas / snotterig spul op de vinnen, lijkt mij wel vinrot...mijn betta heeft er ook een beginnetje van gehad toen ik hem net had, en met bactyfec was het zo weg. Daarna altijd catappa in de bak, geen problemen meer.
 
Ik vraag me af hoe het nu met de Betta gaat?
 

Terug
Bovenaan