Betta alleen of samen?


Sara_Lucy

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2022
Berichten
62
Leeftijd
35
Benieuwd naar jullie gedachten over het volgende: Francois verveelt zich maar is ook een oude man; is het verstandig om hem in mijn 160L "community tank" te doen?

Francois heeft het afgelopen jaar in een tank van 30 liter gewoond. Inmiddels is ie klaar met het pronken naar zijn eigen spiegelbeeld en lijkt hij een beetje verveeld door de kleine tank. Hij hangt de laatste tijd echter ook heel vaak op de bladeren en gedraagt zich steeds meer als een senior. Zouden jullie hem toevoegen aan mijn 160L aquarium voor zijn mentale stimulatie, of zouden jullie hem in de kleine, makkelijke maar een beetje saaie tank laten?

(160L wordt bewoond door cories, kuhli's, honinggoerami's, garnalen en heel veel planten)
(Hij woont nu met garnalen en valt ze niet aan + tot nu toe heeft hij nooit agressie naar andere vissen getoond (er hebben een nachtje chili rashora bij hem gewoond toen een andere tank kapotging..
Foto van Francois zodat jullie z'n persoonlijkheid beter kunnen zien ;)
 

Bijlagen

  • Snapseed.jpg
    Snapseed.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 37
Ik zou hem juist niet overplaatsen want hij is al wat ouder met lange vinnen en daardoor zal hij juist nu eerder vermoeid zijn en meer rusten. Dat zie je vaak bij de langvinnigen.
 
Benieuwd naar jullie gedachten over het volgende: Francois verveelt zich maar is ook een oude man; is het verstandig om hem in mijn 160L "community tank" te doen?

Francois heeft het afgelopen jaar in een tank van 30 liter gewoond. Inmiddels is ie klaar met het pronken naar zijn eigen spiegelbeeld en lijkt hij een beetje verveeld door de kleine tank. Hij hangt de laatste tijd echter ook heel vaak op de bladeren en gedraagt zich steeds meer als een senior. Zouden jullie hem toevoegen aan mijn 160L aquarium voor zijn mentale stimulatie, of zouden jullie hem in de kleine, makkelijke maar een beetje saaie tank laten?

(160L wordt bewoond door cories, kuhli's, honinggoerami's, garnalen en heel veel planten)
(Hij woont nu met garnalen en valt ze niet aan + tot nu toe heeft hij nooit agressie naar andere vissen getoond (er hebben een nachtje chili rashora bij hem gewoond toen een andere tank kapotging..
Foto van Francois zodat jullie z'n persoonlijkheid beter kunnen zien ;)
Ik zou em lekker rustig laten zitten. Opa of oma laat je de laatste jaren ook niet in de kinderopvang slijten.šŸ˜‰
 
Hij woont nu met garnalen en valt ze niet aan + tot nu toe heeft hij nooit agressie naar andere vissen getoond
Stel, hij wordt verhuisd en andere vissen komen in zijn territorium. Hoe zal hij zich dan gedragen naar die vissen? :unsure:

Als voorbeeld.
Billy heeft van jongs af aan een bench als zijn vaste plekje, zijn territorium. Kom ik of pa met een frituurtang in de buurt van de opening, openstaand poortje om iets van de vloer op te pakken dan zal hij grommen.
 
Niet dat ik ervaring heb met deze vissen maar zo heel gek klinkt het niet, zou hij juist niet helemaal kunnen opbloeien in de grotere tank. Zolang de vis nog fit en gezond is zegt de leeftijd weinig in mijn mening. Soms worden vissen 2 keer zo oud als andere vissen en wat oud is voor de ene is daarom in de bloei van zn leven voor de ander. Als hij daar echt zn plekje kan vinden zou vermoeidheid geen probleem moeten zijn en hij zou ook zelfs nieuwe energie uit de prikkels kunnen haken.

Zou het een groot risico zijn op zo iets uit te proberen? Dan weet je ook meer natuurlijk. Dat je de betta groter wilt zetten en meer wilt stimuleren waaronder natuurlijke behoefdes kan ik alleen maar toe juichen. Maar een vis overplaatsen is altijd een risico natuurlijk.

Misschien zijn er andere manieren om de betta wat te prikkelen en kunnen we ook daar over mee denken. Jij kent je vis ook het beste, en of de vis fit genoeg zou kunnen zijn natuurlijk. Bettas zijn opzich vrij solitaire vissen. Dat betekent dat hun sociale behoefde lager ligt dan bij bijvoorbeeld guppen. Maar ook mensen hebben meer sociale behoeften dan betta"s daarom is het moeilijk voor te stellen hoe het voor een vis is. Al zijn meer prikkels soms wel goed.
 
Van geen ervaring naar een mening!?
Kijk je uit met dat soort personen, dat gaat niet meer om je betta maar om zichzelf als semi-wetenschappelijke bons te verklaren.
Ofschoon dit forum best wel lang bestaat wil dat helaas niet zeggen dat dees of gene er geen onzin tussen kan plaatsen.šŸ˜Ž
 
Ha, veel mensen veel meningen. Ik ga eerst eens kijken hoe ā€˜ie is met wat nieuwe stimulans: watervlooien en nieuwe planten. Als ie daar nou heel erg van opkikkert kan ik denken over overplaatsen (zoals gezegd; de chiliā€™s waren geen probleem in zijn territorium) en anders mag ie oud worden in zā€™n kleine bakje.
 
Ha, veel mensen veel meningen. Ik ga eerst eens kijken hoe ā€˜ie is met wat nieuwe stimulans: watervlooien en nieuwe planten. Als ie daar nou heel erg van opkikkert kan ik denken over overplaatsen (zoals gezegd; de chiliā€™s waren geen probleem in zijn territorium) en anders mag ie oud worden in zā€™n kleine bakje.
Jij kent de vis het beste en het zou best eens kunnen werken. Ik duim er voor! Houd het maar wel goed in de gate! Moet niet averechts gaan werken šŸ˜€ als hij zich te veel afzonderd en terug trekt kan dat wel vermoeiend zijn ook en zoals john zei zou dat snel bij dit soort kunnen gebeuren na een dag of 2 moet ie zich wel thuis voelen denk ik. Dat ie maar lekker rond snuffelt en rond zwemt dat zijn goedde tekenen. En dat zou je moeten kunnen verwachten met alle nieuwe prikkels.
 
Wat zijn dat nu weer voor nuttelose slogans.
 
Vervolg vraag, als mensen tips hebben! Ik zie steeds meer een bobbel op het achterlijf van Francois verschijnen, wat ook de lethargie zou kunnen verklaren. Is dat een tumor, is er iets anders aan de hand, hoe behandel ik zoiets / maak ik z'n leven zo chill mogelijk? Hij heeft een beetje zwemblaas issues, waarvoor ik elke 2 dagen 30% van z'n water ververs, maar zijn er nog andere dingen die ik voor 'm kan doen?


IMG_0169.jpg
 
Vervolg vraag, als mensen tips hebben! Ik zie steeds meer een bobbel op het achterlijf van Francois verschijnen, wat ook de lethargie zou kunnen verklaren. Is dat een tumor, is er iets anders aan de hand, hoe behandel ik zoiets / maak ik z'n leven zo chill mogelijk? Hij heeft een beetje zwemblaas issues, waarvoor ik elke 2 dagen 30% van z'n water ververs, maar zijn er nog andere dingen die ik voor 'm kan doen?


Bekijk bijlage 367275
Hoe lang heb je je betta nu, en was hij al volgroeid toen hij bij jou kwam? Het kan zijn dat hij gewoon wat "senior" wordt. Wat je dan vaak ziet bij betta's is dat ze dingen beginnen te mankeren / sneller ziek worden. Het belangrijkste wat je daaraan kunt doen is zorgen dat het water van goede kwaliteit is, en dat doe je al. :)

Die bobbel, tsja, zonder microscopisch onderzoek is het een beetje gissen. Zou een vorm van mycobacteriose kunnen zijn, oftewel vis-tbc. Dat schijnt bij veel vissen latent aanwezig te zijn, met weinig tot geen symptomen. Totdat er in het immuunsysteem een "opening" komt, door ouderdom of reeds aanwezige ziekte. Dan kan het een vis omlaag gaan trekken als het ware. Bobbels onder de huid is dan een van de mogelijke uitingsvormen.

Just a guess. Denk niet dat er iets is wat je kunt doen hoor. Je betta zou zomaar nog een jaar of zelfs langer vrolijk op deze manier door kunnen zwemmen.
 
Hey! Oei, hopelijk geen TBC maar zal vanaf nu handschoentjes dragen. FranƧois is nu een dik jaar bij me, en was redelijk volgroeid toen ie bij me kwam. Dus het kan idd ook ā€œold ageā€ zijn gecombineerd met dingen.

Je schijnt (na wat Googleā€™n) vis TBC te kunnen behandelen, maar dan moet je 3 maanden lang veel antibiotica geven.. Ik ga eens kijken hoe ā€˜ie zich de komende week voelt, of ie opknapt, en dan nog eens verder denken :)
 
Hey! Oei, hopelijk geen TBC maar zal vanaf nu handschoentjes dragen. FranƧois is nu een dik jaar bij me, en was redelijk volgroeid toen ie bij me kwam. Dus het kan idd ook ā€œold ageā€ zijn gecombineerd met dingen.

Je schijnt (na wat Googleā€™n) vis TBC te kunnen behandelen, maar dan moet je 3 maanden lang veel antibiotica geven.. Ik ga eens kijken hoe ā€˜ie zich de komende week voelt, of ie opknapt, en dan nog eens verder denken :)
En volgens jou link, Gino, weer niet, te behandelen dus we kijken t even aan geloof ik naast de waterchanges. Hij heeft een licht krom ruggetje dus TBC zou wel passen in het plaatje.
 
Het ding met vis-tb is ook dat die bacteriĆ«n in ieder aquarium wel aanwezig zijn, als normaal onderdeel van het ecosysteem. Je doet er niet heel veel aan. En stel dat het inderdaad TBC is waar jouw betta last van heeft: het feit dat een vis Ć¼berhaupt ergens vatbaar voor is, in een verder gezonde omgeving, zegt denk ik wel iets over het nut van een eventuele behandeling. :) Ik zou me er verder dus niet drukker om maken dan nodig. De tijd zal het leren allemaal.
 
Ik lees vaak, en dat is ook mn eigen ervaring, dat Betta s vaak niet ouder worden dan 1,5 jaar dus als je hem een dik jaar hebt dan kan de vis al snel ruim 1,5 zijn.
Ik zou zolang hij er is goed voor hem zorgen en kijken waar het schip strandt.
 
Dankjulliewel voor het meedenken en de geruststelling. En Jessica, als jou ervaring 1,5 jaar levensduur is dan zit ie daar waarschijnlijk wel dik aan al, heb m wel al even over een jaar als ik terugreken. Dus misschien ook gewoon een oudje inmiddels.
 
Ik lees vaak, en dat is ook mn eigen ervaring, dat Betta s vaak niet ouder worden dan 1,5 jaar dus als je hem een dik jaar hebt dan kan de vis al snel ruim 1,5 zijn.
Ik zou zolang hij er is goed voor hem zorgen en kijken waar het schip strandt.
Wat ik gelezen heb is dat ze rond de 2 max 3 jaar oud worden, maar vaak al rond een een jaar oud zijn in de winkel.
 
Ja misschien in de natuur maar niet die wij kopen in de regel:

 

Terug
Bovenaan