beter groot of klein grind?


L

LeonaH

Guest
Hallo visfanaten,

In de bak die ik heb gekregen heb zitten zwarte grote grindsteentjes.
Ik heb nu ook een zak staan van 1-2 mm grind met een mix van witte,donkere en bruine stenen.
Ik ben deze nu aan het schoonmaken in heet water in een pan en dan roeren.
Ik heb 2 panda corydoras,een algeneter en platys, gup, 2 black mollys.

Wat is het geschikst en maak ik het op deze manier goed schoon?
De zwarte was gebruikt en de andere niet.

Vr gr
 
grof grind komt veel vuil tussen en is niet geschikt voor corydoras. Grind gewoon goed uitspoelen, en paar keer herhalen. Zit er wel een oud 'vies'filter op de bak en draait deze nog, anders heb je met het wisselen van de bodem helemaal geen bacteri�n meer over....
 
kan inderdaad beter fijn spul nemen voor coydorrassen. fijn filterzand bijvoorbeeld. schoonmaken doe je prima volgens mij.
 
Uitkoken is totaal nergens voor nodig, enkel goed afspoelen is voldoende.
 
En dan.. alle apparatuur eruit, water bewaren, vissen in andere bak, grind eruit, doekje erdoor, nieuwe grind erin, water en apparatuur er weer in en dan de vissen?
moet ik een middagje niks te doen hebben denk ik haha
 
Filter moet draaiende blijven! 'Goede' bacteri�n zitten in de bodem en in de filterwatten. Deze kunnen niet lang zonder stroming, anders sterven ze af.

Vissen eruit halen, in een andere bak met hetzelfde water zetten (genoeg water overhouden om het filter draaiende te houden in de huidige bak), grind eruit halen, zand/grind erin, inrichten en weer overzetten. Vissen kun je eventueel ook even in emmers bewaren met water uit het aquarium.
 
ok nou gelukkig heb ik niet zo'n groot aquarium, anders had ik wat meer emmers moeten gaan kopen haha
maar nu je dat zegt, filterinhoud mag nooit buiten het water? als ik het aan het schoonmaken ben dan mag ik het niet even naast de bak leggen? ivm bacterien die dan dood gaan?
 
Hoelang ze zonder water kunnen durf ik niet te zeggen, daar heb ik me nog niet in verdiept. Wat ik altijd doe is met een slang het (binnen)filter schoonmaken. Denk dat ik de filterwatten eens in het jaar verschoon onder de kraan. Dan doe ik altijd de helft en de andere helft komt een maandje later ongeveer.
 
de filterwatten eens in het jaar? :|
die worden toch juist zo vies.
ik doe elke week/2 weken uitknijpen in aquariumwater.
 
Vind ik niet erg. Het water is kraakhelder en dat met een gewone Juwel-binnenfilter. De meeste viezigheid haal ik weg met de slang. Er een beetje mee op de filterwatten drukken en de meeste viezigheid komt wel los. Moet ook wel zeggen dat mijn aquarium niet erg druk bevolkt is. Er blijft weinig vuil over. Meer plantafval dat opgegeten wordt door de slakken.

Dat uitknijpen deed ik eerst ook. Eerst elke week water verversen en iedere maand wel de filterwatten uitknijpen in water. Dat werd steeds minder en steeds minder. Nu doe ik water verversen wanneer ik het nodig vind. Soms ��n keer in de week en de volgende week nog een keer, dan kan ik zomaar drie of vier weken wachten. Filterwatten schoonmaken doe ik bijna niet meer. Vissen zijn kerngezond.

Gaat om een bak van een meter, btw. Na een tijdje vind je je eigen weg hierin. Natuurlijk is ieder aquarium anders, dus is dit geen handleiding om hetzelfde te doen!
 

Terug
Bovenaan