Beta vrouw(tjes) bijplaatsen (urgent)


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,266
Locatie
Eelde
Mijn zoontje (6 jaar :) wilde al een poosje een Betta en vorig weekend ben ik bezweken. Na een ritje langs twee zaken een mooi crowntail koppel gevonden en als enige vissen in zijn 60cm geplaatst. Alles ging fantastisch: Vanaf dag 2 vertoonde het vrouwtje vertikale strepen en vanaf dag 3 bouwde het mannetje schuimnesten.

Tot vandaag :-(
Ik kon het vrouwtje niet terugvinden. Na lang zoeken vond ik haar dood, vastgezogen aan de achterkant van een "stingray' filter. Ik was al begonnen er een sponsfilter bij in te draaien, maar dus toch nog te laat :-(


Ik wil er nu zsm weer een koppel of trio van maken, maar weet niet goed hoe dat te realiseren. Wie heeft antwoord op de volgende twee vragen:

1) Ik lees verschillende meningen over koppel of harem. Kan ik nu het beste 1 of toch 2 dames bijplaatsen?
2) Bij de aankoop werd me op het hart gedrukt het vrouwtje eerst in de bak te doen en de tijd te geven voordat het mannetje erbij komt en zijn territorium gaat bepalen. Als ik dat nu weer wil, zou ik het mannetje tijdelijk moeten verhuizen, maar als het niet strikt noodzakelijk is zou ik hem dat willen besparen. Kan ik het / de dame(s) erbij plaatsen? Of moet het mannetje inderdaad tijdelijk verhuizen?

Dit zijn de eerste vissen/huisdieren waarvoor mijn zoontje zelf gekozen heeft en zich ook echt verantwoordelijk voelt. Ik heb er dus een beetje haast mee omdat ik dit het liefst morgen nog oplos zodat hij in die flow verder kan.
 
Ik zou zelf geen koppel in een 60 cm houden. Of je moet er echt gericht in kweken en daarna het koppel weer scheiden. Mijn ervaring met een koppel in een 60 cm is in ieder geval dat het niet goed gaat. Bij mij bleef de man de vrouw achterna zitten, na 10 minuten heb ik ze gescheiden en de vrouw overgeplaatst naar een ander aquarium. Ondanks dat ik veel planten erin had staan, blijft het een klein oppervlak.

Ik zou dus geen nieuwe vrouw erbij kopen. Ik weet niet hoe je aquarium er verder uitziet en wat de waardes zijn maar er kan naast een losse betta man ook best een leuke, kleine vissoort in een 60 cm(54 liter).
 
ligt een beetje aan het karakter van de betta´s, maar meestal is het geen goede combo in 60cm.

1 mooie betta man + schooltje middenlaag + schooltje onderlaag ga je meer plezier van krijgen :)
 
De bedoeling is inderdaad wel om een kweek te krijgen (en er verder niets bij te zetten.) Ik heb inderdaad gelezen dat je ze dan niet samen kunt laten zitten, (evenals het nageslacht), maar ik heb op die kamer nog 6 Aqua20's, 2 Aqua40's en een 60cm in een stelling staan.
 
Er is dus voldoende ruimte voor tijdelijke opvang voor kleintjes en permanente voor de volwassenen.
 
Mbt de inrichting: veel planten, drijfplanten en wat kienhout en misschien had ik met dit koppel geluk: het mannetje showde wel voor het vrouwtje, maar er werd niet echt gejaagd zoals ik soms bij mijn killi's zie. De vrouw had ook de hele week vertikale strepen.
 
ligt een beetje aan het karakter van de betta´s, maar meestal is het geen goede combo in 60cm.

1 mooie betta man + schooltje middenlaag + schooltje onderlaag ga je meer plezier van krijgen :)

Helemaal mee eens maar een bak achter de hand hebben is wel een pre. Het is altijd een gok in een 60cm denk ik.

Ik zou zelf 1 mooie man nemen en dan voor de bodem wat C Panda.
 
ligt een beetje aan het karakter van de betta´s, maar meestal is het geen goede combo in 60cm.

1 mooie betta man + schooltje middenlaag + schooltje onderlaag ga je meer plezier van krijgen :)
Ik ga hierin mee. Een man met meerdere vrouwen gaat al vaak genoeg fout, laat staan een koppel. De man zal bijna constant achter de vrouw aanjagen en zij zal daardoor veel stress ervaren.
Wat kweken betreft, lees je alsjeblieft goed in voordat je hieraan gaat beginnen. Een nest kan wel honderd(en) jongen bevatten en alle mannen zullen op een gegeven momenten gescheiden moeten worden.
 
Ik ga hierin mee. Een man met meerdere vrouwen gaat al vaak genoeg fout, laat staan een koppel. De man zal bijna constant achter de vrouw aanjagen en zij zal daardoor veel stress ervaren.
Wat kweken betreft, lees je alsjeblieft goed in voordat je hieraan gaat beginnen. Een nest kan wel honderd(en) jongen bevatten en alle mannen zullen op een gegeven momenten gescheiden moeten worden.
Daarbij komt nog het probleem waar je alle jongen laat als ze zijn opgegroeid:deal:

Maar ze zegt hierboven toch dat ze 6 x aqua20, 2 x aqua40 en nog een 60cm heeft om de volwassen betta's te scheiden en de jongen tijdelijk op te vangen?
En dat ze dus bewust met het koppel wil kweken? Kan dit dan nog steeds niet?
Als ze natuurlijk weet waar ze de jongen gaat laten dan.. (Vraag dit even uit nieuwschierigheid want heb zelf geen idee)
 
Nee is niet genoeg.

volgens mij kunnen nestjes vrij groot worden... stel je krijgt er 20+ mannen uit.

deze mannen moeten op ten duur allemaal van elkaar gescheiden worden omdat ze elkaar anders dood vechten.

reken maar uit hoeveel bakjes je dan nodig hebt.
 
Nee is niet genoeg. volgens mij kunnen nestjes vrij groot worden... stel je krijgt er 20+ mannen uit. deze mannen moeten op ten duur allemaal van elkaar gescheiden worden omdat ze elkaar anders dood vechten. reken maar uit hoeveel bakjes je dan nodig hebt.

Nee, mee eens hoor. Dit is wel een dingetje. Ik denk dat ik daar twee dingen mee moet doen: Na een rondje noord-Nederland blijkt deze soort vrijwel niet te krijgen te zijn, dus wellicht kan ik er wat kwijt bij winkels. Verder zou ik wat kunnen doen om de opbrengst niet zo groot te laten worden. Het oorspronkelijke plan was sowieso niet in een kweekbak te gaan werken, maar in de dichtbeplante 60cm. Dan gaat het rendement vanzelf omlaag. Eventueel zou ik 24 uur na het leggen van de eitjes een deel weg kunnen halen.

Maar ik heb jullie gehoord en ben er ook echt nog niet uit of ik dit moet willen.

Hoe gaat een "professionele hobbykweker" hiermee om?
 
Nee is niet genoeg.

volgens mij kunnen nestjes vrij groot worden... stel je krijgt er 20+ mannen uit.

deze mannen moeten op ten duur allemaal van elkaar gescheiden worden omdat ze elkaar anders dood vechten.

reken maar uit hoeveel bakjes je dan nodig hebt.
duidelijk!:)
 
ik weet niet waar je gekeken hebt, maar zelfs de simpelste petsplace heeft meestal wel 1 of 2 betta´s rondzwemmen. hier wel iig.

Rifwachter in Hilversum heeft ook een groot aanbod dus het is er wel degelijk in N-H.

ik heb verder geen verstand van de kweek van betta´s hoor, weet alleen dat het wat praktischer is als je er genoeg ruimte en dus bakjes voor hebt. puur omdat de mannen onderling stront vervelend zijn :D
 
ik weet niet waar je gekeken hebt, maar zelfs de simpelste petsplace heeft meestal wel 1 of 2 betta´s rondzwemmen. hier wel iig. Rifwachter in Hilversum heeft ook een groot aanbod dus het is er wel degelijk in N-H.
Groningen en Drenthe. Betta's vinden is inderdaad geen punt. Crowntail dames wel. De enige die ik vond (bij een niet nader te noemen winkel) had vage vlekken op de rug en zichtbare wonden achter de kieuwen en zwom in een bak met actieve kool korrels op de bodem........ Daar ben ik dus maar niet aan begonnen.

Toch ben ik wel benieuwd of er hobbykwekers zijn. Stel je voor dat je als hobbykweker twee of drie kweken parallel hebt lopen (verschillende variaties) dan heb je al een behoorlijke ruimte met bakken nodig. Eigenlijk neem ik dus aan dat er manieren moeten zijn om dit manageable te maken. (bijv door eitjes weg te halen.) Ik vind het toch wel interessant dat je redelijk wat artikelen over kweken zijn, maar zonder een oplossing voor dit probleem.
 
Ik las noord-holland maar je had het over noord-nederland :sorry:

weet wel dat ze vaak "opgepot" worden, dus zodra de mannen gaan vechten worden zie ieder verder opgekweekt in potten van 1liter, sommige hebben weer opkweekbakjes staan van 5liter oid. ligt maar net aan de kweker.
 
weet wel dat ze vaak "opgepot" worden, dus zodra de mannen gaan vechten worden zie ieder verder opgekweekt in potten van 1liter, sommige hebben weer opkweekbakjes staan van 5liter oid. ligt maar net aan de kweker.

Hmm.... Niet ideaal...... Ook alleen feasible als je wel een bestemming voor ze hebt, want 20 potjes van een liter stabiel houden..........

Ik geloof dat ik dan toch liever het aantal eitjes beperk.
 
Ik ken een aantal hobby/show kwekers en ben bij een paar van hen ook langsgeweest. Zij laten meestal alle eieren gewoon uitkomen en hebben ook allemaal een kamer/schuur vol met potten van rond de 2 liter met in elk een man. De potten worden rond de 5x per week ververst, waaronder ook dat de pot helemaal leeg gaat en helemaal weer vol. De vrouwen zitten meestal in grote bakken bij mekaar. Pas later worden ze uitgeselecteerd, die worden dan verkocht.
Dit is een link naar de site van een Nederlandse showkweker, hier zie je hoe hij zijn betta's huisvest: http://www.bettaterritory.nl/BT-GalleryBettaterritoryV3-0.htm
 
Dit is een link naar de site van een Nederlandse showkweker, hier zie je hoe hij zijn betta's huisvest: http://www.bettaterritory.nl/BT-GalleryBettaterritoryV3-0.htm

Dank je! Die foto's verduidelijken veel! Maar mijn doel is anders. Mijn zoontje wil een keer 'jonkies', dus ik denk dat ik toch de opbrengst dmv wegnemen van een deel van de eitjes ga beperken. Zo kan hij ervaren wat het is om jongen op te zien groeien en is het onderhoud voor mij nog te behappen.
 
Je kan het natuurlijk proberen, je weet natuurlijk niet hoeveel je er uiteindelijk overhoudt, dit zouden er ook maar 3 kunnen zijn. Denk er ook aan dat de jongen meerdere malen per dag levend voer (microwormen/artemia/azijnaaltjes) gevoerd moeten worden.
 
Ja, dat ken ik van mijn killi's :)
 
gewoon de natuur zijn gang laten gaan als je aan een nest begint de eerste week mag en kun je bijna niet verversen vaak valt er dan al een deel uit ik huisvest mijn mannen als mijn 15 ltr bakken op zijn in bakjes van 2 ltr die haal ik bij de action kosten 39 cent per stuk geloof ik die ververs ik om de dag
probeer de ruimte waar je ze in houd rond de 25 graden te houden dan hebben ze een juiste temperatuur en hoef je niet mer verwarmingselementen gaan te werken
 

Terug
Bovenaan