Bestrijding Hydra d.m.v. elektrolyse


LaLizzerd

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2020
Berichten
1,906
Leeftijd
34
Locatie
Leeuwarden
Van de week kwam ik erachter dat ik een Hydra plaag in mijn kleine aquarium had. Daar werd ik niet vrolijk van. Hoe de plaag opeens explosief kon ontstaan kan ik alleen maar naar gissen.

In het betreffende aquarium heb ik uitgeselecteerde garnalen en jonge appelslakken zitten. Flubenol was dus eigenlijk geen optie omdat dit lang actief blijft in/op de bodem en appelslakken gevoelig zijn voor flubenol. Dus ik had wat gelezen over de bestrijding van Hydra door middel van elektrolyse met een 9 volt batterij. Door elektrolyse zou de hydra dood gaan. De overige dieren worden niet aangetast.

Nu is mijn vriend best wel handig en had hij nog wat accu's in het hok staan. Dus dit werd dus een projectje ? "Hydra2020"

Het werd een 12V 5 ah accu. Hieraan is een dubbelpolige schakeldoos gemaakt met regelaar. Met deze regelaar kun je het volt van 1 tot 12 volt instellen.
Er zijn een paar dikke metalen draden (in dit geval koper) aan elkaar gedraaid. Deze hebben een dikte dat je mooi in zuignapjes geplaats kunnen worden (4 stukken van 30 cm 6 mm) Hieraan zijn de draden gesoldeerd. En deze draden lopen in een kabeldoosje.

(In principe zou het ook zonder schakeldoos en regelaar kunnen, maar omdat ik extra voorzichtig wilde zijn en eventueel het volt naar beneden wilde kunnen stellen is dit door mijn vriend erop gemaakt).

De dikke (koper) draden worden in het aquarium gehangen, de plus en de min zo ver mogelijk uit elkaar. Accu aan (knopje om) en de elektrolyse begint! Je ziet vanaf de 'plusdraad' belletjes verschijnen.
We zagen ook reactie bij de Hydra! Deze schrompelde helemaal in (geen tentakels meer) en velen dreven aan de oppervlakte.
Uiteindelijk hebben we 2 keer een 30 á 45 minuten 'behandeld). De plus en de min omgedraaid de tweede keer.
Een dag later zagen we nog wat actieve Hydra en hebben we weer een keer 45 minuten behandeld. Alle Hydra lijkt nu verdwenen!
De garnalen en slakken leken geen reactie te vertonen. Ik kon later wel merken dat de garnalen rustiger water, ze hadden echt last van de plaag beestjes!
 

Bijlagen

  • IMG_20200517_151453928_HDR.jpg
    IMG_20200517_151453928_HDR.jpg
    158.1 KB · Weergaven: 106
  • IMG-20200516-WA0004.jpeg
    IMG-20200516-WA0004.jpeg
    56.4 KB · Weergaven: 107
  • IMG-20200516-WA0008.jpeg
    IMG-20200516-WA0008.jpeg
    185.3 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20200517_124319990.jpg
    IMG_20200517_124319990.jpg
    130.7 KB · Weergaven: 107
Koperdraden en garnalen is niet zo handig.

Verder ga je water splitsen in zuurstof en waterstof(explosief)

Ik weet niet of de hydra tussen de electrode zat toen deze verschrompelde. Maar op zich wel apart dat een hydra hier op reageerd.
 
Koperdraden en garnalen is niet zo handig.

Verder ga je water splitsen in zuurstof en waterstof(explosief)

Ik weet niet of de hydra tussen de electrode zat toen deze verschrompelde. Maar op zich wel apart dat een hydra hier op reageerd.

Het kan ook met RVS draden of met goud ;)

Voordat je van 100 liter met 12 volt in open lucht een explosief hebt gemaakt..... Je houdt er natuurlijk geen aansteker bij.

Ja, de Hydra zat tussen de elektrode. Want aan de linkerkant van het aquarium hing de ene en aan de rechterkant de andere.
Ik heb niet handmatig elke Hydra tussen de twee electrodes geduwd, dan had ik ze net zo goed handmatig kunnen uitvangen namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al vaker op het garnalenforum gelezen dat het kan en dan ook met een 9V batterij. Zo hoef je geen gif in de bak te gooien waar slakken vaak slecht tegen kunnen.
 
Ik heb al vaker op het garnalenforum gelezen dat het kan en dan ook met een 9V batterij. Zo hoef je geen gif in de bak te gooien waar slakken vaak slecht tegen kunnen.
Dat is inderdaad wat ik heb doen besluiten om dit te proberen. Er was ook nog iets van Colombo wat zou helpen, maar daar krijgt de filter weer een opdonder van..

Maar goed, RVS was beter geweest als koper. Dat hadden we al bedacht maar hadden we helaas niet gelijk voor handen. Fietsspaken hadden wel gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld. Dat is de goede dikte.

De plaag was zo enorm dat ingrijpen noodzakelijk was. De garnalen hadden er echt last van.
 
belangrijkste is of het heeft geholpen en de vissen en garnalen allemaal nog leven, zo ja, prima toch
 
belangrijkste is of het heeft geholpen en de vissen en garnalen allemaal nog leven, zo ja, prima toch
Ja, tot nu toe leven alle slakken en garnalen nog gewoon. Heb wel een waterwissel gedaan vandaag. Stond sowieso op de planning :)
Ik zie ze ook gewoon weer vrolijk rond zwemmen en hun garnalendingen doen. Met de hydra konden ze dat niet omdat ze steeds geprikt werden.
 
Voor hydra is de dosis flubenol zo klein dat een appelslak daar geen last van zal hebben.
Ik heb hier enkele dagen geleden ook een kweekbakje behandeld (de hydra boomen daar door de vele artemia naupilii) met enkel het stof die nog aan het potje hangde. Hydra weg in enkele minuten tijd en de posthoornslakken die er ook in zitten hebben nergens last van.
 
Vind het heel erg mooie vinding dat de hydra dus zo gevoelig is, dat deze heel snel te electrocuteren valt.
 
Voor hydra is de dosis flubenol zo klein dat een appelslak daar geen last van zal hebben.
Ik heb hier enkele dagen geleden ook een kweekbakje behandeld (de hydra boomen daar door de vele artemia naupilii) met enkel het stof die nog aan het potje hangde. Hydra weg in enkele minuten tijd en de posthoornslakken die er ook in zitten hebben nergens last van.
Het schijnt dat appelslakken gevoeliger zijn posthoorslakken, daarom durfde ik het met flubenol niet aan.
 
Vind het heel erg mooie vinding dat de hydra dus zo gevoelig is, dat deze heel snel te electrocuteren valt.
Ja, ik vind het ook heel bijzonder. Het is zo laag dat de garnalen er niets van voelen (en ik ook niet trouwens)
 
Voor hydra is de dosis flubenol zo klein dat een appelslak daar geen last van zal hebben.
Ik heb hier enkele dagen geleden ook een kweekbakje behandeld (de hydra boomen daar door de vele artemia naupilii) met enkel het stof die nog aan het potje hangde. Hydra weg in enkele minuten tijd en de posthoornslakken die er ook in zitten hebben nergens last van.

Ik weet niet waar maar volgens mij was er net deze week een topic waar de Appels wel last hadden van de flubenol en nu dood schijnen te zijn.

Edit: hier gaat het om no planaria maar goed zover ik weet zijn Appels wel vrij gevoelig:
 

Terug
Bovenaan