Beste rootsticks/klei bolletjes


C

ChristianVT

Guest
Mijn voedingsbodem is vermoedelijk uitgewerkt na een ruime 2 jaar. Nou ben ik opzoek naar welke rootsticks/klei bolletjes jullie zouden aanraden. Ik heb ooit soort tabeltjes van SERA geprobeerd, deze bevielen mij totaal niet. Ik hoor graag van jullie.
 
Kleibollen stoffen vaak erg in de bak bij onderhoud en daarom raad ik je capsules aan die bijvoorbeeld lid Backplay verkoopt. Die vraagt 5 euro voor 30 capsules en dat kun je via de pb regelen als je zou willen.
 
Kleibollen stoffen vaak erg in de bak bij onderhoud en daarom raad ik je capsules aan die bijvoorbeeld lid Backplay verkoopt. Die vraagt 5 euro voor 30 capsules en dat kun je via de pb regelen als je zou willen.

Hoe werken deze dan precies?
 
Die druk je gewoon in de bodem en de capsule lost dan op waardoor de voeding vrijkomt.
 
Die druk je gewoon in de bodem en de capsule lost dan op waardoor de voeding vrijkomt.

Maar daardoor hebben algen wel de kans om gebruik te maken van deze voeding toch en met kleibolletjes is dat niet zo?
 
Je planten hebben die voeding bij de wortels nodig. Je hoeft ze enkel bij de moerasplanten te doen. Zonder deze voeding zullen ze waarschijnlijk minder goed groeien en daardoor algen kunnen krijgen. Algen hebben bitter weinig voeding nodig en ook in een bak waar men geen voeding geeft krijg je makkelijk algen.
Algen voorkom je juist door voldoende voeding te geven waardoor de planten goed kunnen groeien. Voor de andere planten kun je vloeibare voeding geven wekelijks (of in meerdere porties per week)
 
Oke duidelijk. Er staan voornamelijk echinodorus planten in. Deze hebben sowieso voeding bij de wortels nodig. Ik meen dat de andere saggetaria soorten zijn. En braziliaanse klimop maar dat kan zijn voeding dus prima uit vloeibare voeding halen.
 
Ja de Echino mak je blij met voeding bij de wortels. Ik gebruik die capsules van Backplay ook hier.
 
Maak ze zelf met leem, zakje sporen elementen en ijzer. Gebruik ook soortgelijke capsules zoals hier boven vermeld werken ook geweldig.
 
Zelf maken kan ook maar het is wat meer werk;)
 
Duidelijk :) goed om te weten. Bedankt voor alle tips.
 
Succes en de mogelijkheden en keuze is groot genoeg denk ik;)
 
Dat zeker, was de portemonnee nou ook maar groot genoeg >.< we zitten de afgelopen maand weer in een periode waarin ik veel te veel wil, en het allemaal veel te duur wordt haha.
 
Ja soms moet je keuzes maken maar ik vindt zelf dat Backplay een erg nette prijs vraagt (30 voor 5 euro).
 

Terug
Bovenaan