Beste led voor plantenbak Lido 200


bedankt voor je reactie Ben. Betekent door meer lichtintensiteit dat planten sterker/sneller kunnen groeien (als alle andere factoren in orde zijn)? De opmerking over die plaatjes is duidelijk!
Dat zou kunnen maar hoeft niet noodzakelijkwijs, het hangt nl. af van de planten die je wilt gaan houden in je bak. Zelf heb ik een stevig beplantte bak waarvan een aantal er een behoorlijke lichtbehoefte hebben.
 
Dat is mijn intentie ook! Dan zal de 8000k wit naw een betere optie zijn! Zojuist heb ik het aquarium besteld. Als deze binnen is ga ik de led verlichting bestellen. Het filter is ook binnen Eheim pro 3e 2078. leuk zo het eea weer opbouwen..kan niet wachten om weer te beginnen met scapen!!
 
Ik heb gekoxen voor Aquatlantis Easy led. Schittered spectum en de planten icm co2 gaan als een dolle. Mooie van de nieuwe controllers is dat ze de licht intensiteit van 0 tot 100 % kunnen regelen. Wel een smak geld maar iedere euro waard! Succes met je keuze! Groetjes Ed
 
Hoi Ed,

Bedankt voor je reactie. Heb je ook foto's van je set up?? Altijd leuk om te zien hoe de verschillende systemen eruit zien!

Grtz Richard
 
IMG_1118.JPG
IMG_1119.JPG
IMG_1120.JPG
IMG_1121.JPG
IMG_1122.JPG
IMG_1123.JPG
IMG_1124.JPG


IMG_1125.JPG


IMG_1090.JPG


IMG_1091.JPG
 
Bij deze Richard
 
Mooi bak Ed! Je techniek ziet er ook goed uit! Blijft een lastige keuze welk systeem het beste is. Persoonlijk spreekt me het systeem
van Azaqua en JMB me erg aan. Azaqua is wat mooier afgewerkt en is iets meer flexibel in het uitwisselen van led units. JMB heeft een
prima opbrengst alleen afwerking is iets minder mooi. Aquatlantis heeft geen profielen die je kan uitwisselen met de T5 balk van Juwel. Dus kom je
in een soort zelfbouwoplossing (dat trekt mij persoonlijk iets minder). Keuzes keuzes :D
 
Ik heb het Daytime Matrix systeem besteld in Duitsland en krijg het hopelijk morgen binnen. Zal dan wel even terugkoppelen hoe het er uit ziet en hoeveel licht er af komt.
 
Vind het wat lastig om te bepalen welke lichtkleur je zou moeten nemen als je voor dit systeem zou gaan..er werd geadviseerd 3 x UW en 1x UBW.. is wat lastig te bepalen wat dan de uiteindelijke kleur wordt.. mss kan ik wat voorbeelden vinden van deze set up.. ben benieuwd hoe het straks bij jou eruit ziet! Voor welke combinatie heb jij gekozen?
 
De rekentool op de site van Daytime geeft aan dat je in WW/NW/UW 33,3 watt nodig zou hebben om aan 30lm/w te komen bij 200 liter. Dat zou inhouden dat je aan 3 van deze units op zich genoeg zou hebben, met nog een UBW zit je aan 40w en dus iets ruimer. Waarom zou je er trouwens een UBW bij willen zetten en geen UBRW?

Ik heb zelf gekozen voor 3 x NW, omdat ik niet van dat hele koude licht hou. Dat is voor mijn bak (een 150cm) niet heel veel, maar ik ga er dan ook geen plantenbak van maken. Mogelijk ga ik er later nog UBRW bij zetten, maar dat wordt dan puur voor de zonsopgang en zonsondergang.
 
oh.. typ foutje! Dit zou dan een UBRW worden! Ik zit liever wat ruimer in de lumen dan dat ik strax tekort kom.. zeker met een planten bak! Is lastig te bepalen wat beter/mooier is.. 2 x UW 1 x WW en 1 x UBRW of 3 x UW en 1 x UBRW. Weet ook niet wat de beste combi is voor goede plantengroei!
 
Ik heb het Daytime Matrix systeem besteld in Duitsland en krijg het hopelijk morgen binnen. Zal dan wel even terugkoppelen hoe het er uit ziet en hoeveel licht er af komt.

Ben heel benieuwd! Ben zelf me ook aan het orienteren op (en vooral aan het sparen voor) een Daytime-systeem. Weet nog lang niet precies wat het gaat worden, als ie maar zwart is :D

Gelukkig heeft Daytime daar mooie profielen voor.

8ew2WxRSc2sKYhbB4mH9lSriGNKvcqaT.jpeg


:smitten::smitten::smitten:
 
oh.. typ foutje! Dit zou dan een UBRW worden! Ik zit liever wat ruimer in de lumen dan dat ik strax tekort kom.. zeker met een planten bak! Is lastig te bepalen wat beter/mooier is.. 2 x UW 1 x WW en 1 x UBRW of 3 x UW en 1 x UBRW. Weet ook niet wat de beste combi is voor goede plantengroei!

De UBRW modules voegen qua plantengroei niet veel toe, heb ik me laten vertellen. In principe zou NW (6000k) het dichtste in de buurt moeten zitten van het ideaal voor planten (6500K), maar het is ook wat je zelf mooi vindt. Qua kleuren staan er op de site van Daytime wel wat voorbeelden waar je naar zou kunnen kijken, maar je zou ook eens contact met Azaqua kunnen zoeken. Hij kan je precies vertellen wat voor jouw doel het beste is. Enige reden dat ik het daar niet heb besteld is de levertijd, aangezien ik het ivm de bouw van een meubel vrij snel binnen moet hebben.
 
De UBRW modules voegen qua plantengroei niet veel toe, heb ik me laten vertellen. In principe zou NW (6000k) het dichtste in de buurt moeten zitten van het ideaal voor planten (6500K), maar het is ook wat je zelf mooi vindt. Qua kleuren staan er op de site van Daytime wel wat voorbeelden waar je naar zou kunnen kijken, maar je zou ook eens contact met Azaqua kunnen zoeken. Hij kan je precies vertellen wat voor jouw doel het beste is. Enige reden dat ik het daar niet heb besteld is de levertijd, aangezien ik het ivm de bouw van een meubel vrij snel binnen moet hebben.
Azaqua gaf het advies 3 x UW en 1 x UBRW.. (gebaseerd op mijn behoefte, plantenbak) maar kzal eens op de site van daytime neuzen..
 
Dan kun je rustig aannemen dat dat klopt. Wil je ook met zonsopgang etc gaan werken via een TC420? Dat was namelijk de reden waarom WIlco mij ook de UBRW aanraadde, ipv alleen NW/UW.
 
Wil idd deze toepassen op de TC420.. ik neem aan de de UW en NW ook hierop aangesloten worden? De UBRW zal idd t.b.v. de kleuren voor zonsopkomst en ondergang zijn!
 
Ja, je sluit alles hierop aan. De UBRW voegt dan alleen die extra mogelijkheden toe, maar voor de planten niet zo veel. Voor wat ik begrepen heb is UW of NW dan vooral een kwestie van smaak.
 
mooi... Lijkt me wel fijn als de de UW verlichting ook geleidelijk aan gaat! wel zo rustig voor het oog! Je zou eigenlijk in een programma moeten kunnen weer geven hoe de kleuren combi's eruit komen te zien! Maakt het een stuk makkelijker om een keuze te maken wanneer je voor dit systeem gaat!
 
Het is ook niet dat de UBRW modules niets doen op vlak van plantengroei, het is wel zo dat de UW/NW/WW modules 1.800 lumen per module geven en de UBRW modules 'slechts' 1.100 lumen (door de aanwezigheid van de rode en blauwe LEDs, 900 lumen wit licht en 200lumen blauw/rood)

Dat neemt niet weg dat je ook enkel met UBRW-modules kan werken en nog steeds een goede plantengroei kan hebben.
Je moet dan gewoon wat meer modules steken om dezelfde lichtsterkte te bereiken.
Dat de UBRW niets zou toevoegen op vlak van plantengroei betekent vooral dat het rood en het blauw in UBRW niet essentieel is omdat blauw/rood reeds in het spectrum zit van de UW/WW/NW modules.
Dus in dat opzicht is de UBRW vooral voor een betere kleurweergave van plant en dier en voor de simulatie van zonsopgang en -ondergang.

Dus je kàn zonder UBRW maar je kan ook gerust zonder UW/NW/WW...

De kleuren zitten elk op een apart kanaal bij de TC420 dus je kan per kleur faden en dimmen.
 
Laatst bewerkt:
heldere uitleg Willem..nu de vraag of je een combi zoekt met WW en UW of alleen UW icm de UBRW. Je zou foto voorbeelden moeten hebben met de diverse combi's.. dat zou het een stuk makkelijker maken om te kiezen!
 
Willem heeft natuurlijk volkomen gelijk, ik stelde het wat erg zwart-wit. Die UBRW hebben er natuurlijk ook gewoon een hoeveelheid UW in zitten. :)
 
nu de vraag of je een combi zoekt met WW en UW of alleen UW icm de UBRW. Je zou foto voorbeelden moeten hebben met de diverse combi's.. dat zou het een stuk makkelijker maken om te kiezen!

Mja, dat is natuurlijk persoonlijk... De foto's van de verschillende kleuren boven dezelfde bak op de Daytime site kunnen wel een beetje helpen maar inderdaad: helaas zijn er geen foto's van combinaties. Ik heb zeer lang getwijfeld, tot net voor de beslissende klik...
UW en WW met elkaar mixen zou ik niet snel doen eerlijk gezegd, zou eerder UBRW met UW of UBRW met WW (of NW) overwegen.
Ik heb het meer voor koud licht dus de keuze voor UW was vrij snel gemaakt, ik heb wel een tijdje getwijfeld om ofwel volledig UBRW of volledig UW te kiezen...
Moeilijke keuzes maar wel een beetje een luxeprobleem natuurlijk ;)

Wat je wel in het achterhoofd moet houden is dat 1 module UBRW maar voor een "plaatselijk" effect zal zorgen, afhankelijk van de lengte van je bak en het resultaat dat je voor ogen hebt kies je dus soms beter voor meerdere UBRW...

Wat misschien kan helpen: ik kreeg de mogelijkheid van Azaqua om "teveel" modules in de verschillende kleuren te bestellen om deze eens boven de bak te proberen. Achteraf kon ik dan (op eigen kosten natuurlijk) de niet gebruikte modules terugsturen en werden ze terugbetaald.
 
Ter aanvulling: ik zie nu pas dat het gaat om een ba(l)k van 70 cm: het "plaatselijk effect van één UBRW" van hierboven zal wel meevallen op 70cm denk ik...
 
de leds hebben een stralingshoek van 120 graden als ik m in het midden plaats komt dat pcies uit :)
 
Hoi, Ed,

Misschien even off topic maar:
Volgens mij heb je een Oase aquarium? Afgelopen zondag was ik op een klein beursje waar iemand stond die deze bakken nieuw in z'n assortiment had. Hij liet ze zien op plaatjes, het zag er interessant uit! Hoe bevalt jou dit merk en kun je de voordelen, eventueel nadelen benoemen? Ik ben er erg nieuwsgierig naar!

Groet,
Ben.
 
Hoi Ben. Simpel...... allleen maar voordelen! Ik heb nog nooit zon goeie bak gehad! Wat een topproduct hebben deze mensen op de markt gezet. Ben er zeeeeeer over te spreken!
 
Beste Forumleden,


Mijn oog heb ik laten vallen op de Juwel Lido 200. Deze zou ik graag willen voorzien van led verlichting. Mijn doel is om een mooie volle planten bak te maken. Deze heb ik ook gehad met mijn Vision 260 echter heb ik deze altijd gedraaid met T5 icm flora mate dimmer.


Mijn vraag is welke led verlichting is hier het beste voor (van welke leverancier)? Ik wil de verlichting middels een controller bedienbaar hebben. HVP lijkt me een aardige optie.. maar wellicht zijn er forumleden die een hele andere ervaring hiermee hebben.


De reden dat ik voor led wil gaan is de temperatuur en de energiezuinigheid.


Ik lees graag jullie ervaring/mening hierover.
als je lang met een ledverlichting wilt doen is het raadzaam deze niet op 100% sterkte te laten branden,70% laten branden,dan zou een juwel led niet genoeg lumen leveren
 
Het is uiteindelijk het systeem van daylight geworden. Alles is inmiddels binnen. Modules aangesloten en werkt prima..Nu nog een fatsoenlijke instructie vinden waarbij het aansluiten op de tc240 wordt weergegeven.
20170405_181812.jpg
20170405_200235.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Op aquascaping-forum.de is er wel het een en ander over het aansluiten van de tc420 te vinden.
 
thanx..vreemd dat er geen handleiding meegezonden wordt! t zal wel niet zo moeilijk zijn maar vindt het toch fijn om me vooraf in te lezen!
 
Het is uiteindelijk het systeem van daylight geworden. Alles is inmiddels binnen. Modules aangesloten en werkt prima..Nu nog een fatsoenlijke instructie vinden waarbij het aansluiten op de tc240 wordt weergegeven.Bekijk bijlage 11541 Bekijk bijlage 11542

Nice!! Veel plezier ermee en succes met aansluiten
 
Thanks Alwin, volgens mij is het aansluiten niet zo spannend.. Ik ga een dezer dagen eerst een test opstelling maken
waarbij ik diverse inrichting mogelijkheden kan testen.. op die manier heb je een veel beter idee hoe het eruit komt te zien ipv alles er maar in te pleuren en hopen dat het wat wordt! (ff kort door de bocht gezegd). Ik zal binnenkort eens een foto album aan maken.
 
Hoe bevalt de daytime? En welke daytime heb je precies?
 
Bedankt voor je reactie Ben! Wordt gewaardeerd.. dus voor een bak van 180 ltr heb je omgerekend 7550 Lumen erop staan.. Dit zal voor mij niet haalbaar zijn aangezien de bak maar 70 breed is. (wel meer liters)

Hoe heb jij dit gedaan met het ophangen van de balk. Ik zal dat je een rvs beugel hebt die je vastklikt op Je juwel balk.. aangezien jij 3 balken hebt vraag ik me af hoe je de 3e hebt opgehangen.

Kan je met de JMB controller niet alle balken seperaat aansturen dan? Een zelfbouw controller lijkt me als noob iets te ver gaan :D
JMB heeft een nieuwe controller die verschillende systemen aan kan sturen. Aan een kant 5 kanalen, vergelijkbaar met het TC420 systeem, en aan de andere kant, ik meen, 3 kanalen om orginele JMB balken aan te sturen.
 

Terug
Bovenaan