beste droogvoer voor een gezelschapsaquarium


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo Allemaal,

We hebben een gezelschapsaquarium met:

- Cherrybarbelen
- Kardinaal tetras
- dwerggoeramis
- killivissen
- ancistrus
- sulawesislakken

Verschillende vissen met verschillende behoeften. Wat zou nu het beste merk en type voer zijn voor zo'n groep?

Voor de de slakken en ancistrus voeren we groenten, algenchips en af en toe een tablet Sera Viformo tabletten. Nu heb ik al eens gelezen dat Ancistrussen eigenlijk niet teveel dierlijk voedsel moeten eten, dus we geven er niet al te veel van. Al vraag ik me af hoeveel ze ervan krijgen want de andere vissen vinden die tabletten ook fantastisch. Ze vechten erom.

Voor de andere vissen voer ik momenteel Sera Vipagran Baby. Dat werd me aangeraden door de LFS. Het is eigenlijk kweekvoer, maar het voordeel van die hele kleine vlokjes is dat ze er langer mee doen en dus niet alleen de grootste schrokoppen alles opeten.
Die Cherrybarbelen hebben we nog niet zo lang. Ik heb gelezen dat zij eigenlijk alleseters zijn en dus ook plantaardige voeding nodig hebben. In dat Vipagran zie ik ook wel Spirulina-algen, tarwekiemen, kruiden, rupsklaver, brandnetel, gammarus, mannan-oligosachariden, peterselie, zeealgen, paprika, Haematococcus-algen, spinazie, wortelen. Dus dat zou dan passen. Maar ik zie dat er ook vismeel in zit waar ik dan weer minder goede berichten over hoor.
En die algenchips zie ik ze nog niet eten. Die zijn hardstikke taai.

Hebben jullie nog tips voor producten die hiervoor geschikt zouden kunnen zijn?
 
Plantaardig voedsel lijkt me bij het door jou beschreven voedsel niet echt een probleem, maar realiseer je wel dat killivissen het liefst levend en toch iig dierlijk voer nodig hebben. Je kunt iedereen af en toe verwennen met wat diepvriesvoer?
Waar zwemmen je killi's? Bovenste, middelste of bodemlaag? Daar zul je je dierlijke voergift op af moeten stemmen.
 
Tja, levend voer heb ik nog niet aangedurfd. Ik heb twee keer gedroogde bloedworm gegeven en twee keer vrat een killi zich daaraan dood. Ze eten dat zo gulzig. En ik gaf echt niet veel. Maar wel teveel om allemaal door een enkele vis opgegeten te worden. Ik heb wel nog wat Cyclops in de vriezer. Die kan ik weleens gaan proberen.
 
Uit de diepvries is het niet gedroogd, ik kan me voorstellen dat dat verschil maakt. Maar er is vast iemand die daar meer over weet.
 
Oh ja, waar zwemmen ze? Eigenlijk in alle lagen. Als het licht wat dim wel meer bovenin. Maar in principe zijn ze nergens bang voor. Ze happen ook in mijn handen als ik onderhoud doe.
 

Terug
Bovenaan