Beste algeneter en bodemruimer


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond. Ik heb sinds kort mijn Siamese algeneter goud weggedaan. Nu zie ik na wat verplaatsing van planten dat er enorm veel troep op de grond ligt (plantenresten etc). Ik ben nu op zoek naar de meest effectieve algeneter en/of bodemopruimer. Het doel is om een leuk visje te hebben die de algjes een beetje in toom houd en een leuk visje die ervoor zorgt dat de plantenresten op de bodem verdwijnen. Ik hoor het graag van jullie!
 
Oke, maar ik vind het juist eigenlijk leuk om het natuurlijk op te lossen!
 
Misschien krijg je uiteindelijk zoveel slakken dat het ook natuurlijk opgeruimd word.
Maar kan me voorstellen dat dat ook niet de bedoeling is:
 
Slakken zullen zich niet meer snel gaan vermeerderen, aangezien ik vorige week een aantal Helena slakken heb gekocht. Ben dus echt opzoek naar een specifiek visje.
 
Ik zou het ook handmatig doen, weet ook niet of een visje nou uberhaupt een oplossing is. Plantenresten lijkt me meer iets wat lagere dieren zoals slakken of garnalen opeten, of wegrot door microorganismen. Een extra vis zorgt ook weer voor meer extra belasting op je bak lijkt me
 
Hoewel we allemaal ons best doen om een zo natuurlijk mogelijke onderwaterwereld te creeëren (of sommigen van ons dan toch), mag je geen moment vergeten, dan het niet natuurlijk IS!
Als er in de natuur méér voedingsstoffen in het water komen (van vissen, plantenresten etc) wordt dat opgelost doordat er een algenexplosie komt. Kijk maar in een boerensloot.... Ik neem aan dat dat NIET je bedoeling is!
Om helder water met de bezettingsgraad (ooit natuurwater gezien dat zo vol vis zit?) die een gemiddeld aquarium heeft, moet je zelf handmatig bijsturen!
Dat kun je proberen met zo natuurlijk mogelijke middelen (dus geen easycarbo toedienen bijv) maar je planten hebben voeding nodig om de strijd te winnen van de algen en je bak moet door JOU schoon gehouden worden. Tenzij je 3 x daags een waterwissel gaat doen, maar dáár houden je planten dan weer niet van...
(Denk maar aan een bergbeek: kristalhelder water, maar erg weinig planten...)
 
Organisch afval in je bak zou, wanneer de bak goed in balans is, omgezet en weer opgenomen moeten worden. Een gedeelte zal door her filter omgezet/afgevoerd worden, de rest wordt omgezet in de bak zelf.

Wanneer dat proces niet verloopt zoals je wenst zou je eens naar de filtratie (plus stroming in je bak) kunnen kijken en je zou dit eens door kunnen lezen.


Soms heb je een overmatige lading afval door overbezetting of planten die het niet goed doen. Altijd goed om dat eerst te checken en waar nodig te verhelpen natuurlijk.
 
Als je het interessant vindt om zoveel mogelijk op een natuurlijke manier je aquarium te laten draaien kun je het boek van Diana Walstad 'Ecology of the planted aquarium' lezen. Staat bij mij nog op mijn to do lijst, maar dat gaat wat dieper in op de materie en hoe je dat kan doen. Maar ook als je het natuurlijk op wil lossen dan blijft het zaak om een balans te vinden, je bak kan geen oneindige hoeveelheid dood materiaal aan, hoeveel opeters je ook hebt. Waar die balans ligt heb ik zelf ook nog niet ontdekt, maar dat wat niet op de natuurlijk manier opgelost wordt zul je zelf moeten oplossen 🙂.
Qua opruimers zou ik ook eerder kijken naar garnalen/slakken/blackworms of een combinatie. Natuurlijk water bestaat ook uit heel veel meer wezentjes dan alleen vissen. En ik ben het met @Lysia eens dat wat je ook doet, het is nou eenmaal nooit echt natuurlijk. Ook Diana Walstad pretendeert bij mijn weten niet dat je dat kan bereiken.
 
Cory’s Idd. Hoewel: ze eten afval, maar produceren afval. Uiteindelijk: gij die een huisdier neemt zal troep opruimen:)
 
Goedenavond. Ik heb sinds kort mijn Siamese algeneter goud weggedaan. Nu zie ik na wat verplaatsing van planten dat er enorm veel troep op de grond ligt (plantenresten etc). Ik ben nu op zoek naar de meest effectieve algeneter en/of bodemopruimer. Het doel is om een leuk visje te hebben die de algjes een beetje in toom houd en een leuk visje die ervoor zorgt dat de plantenresten op de bodem verdwijnen. Ik hoor het graag van jullie!
Ik denk dat je sowieso niet moet denken aan een visje maar eerder een groep en dan zijn Corydoras, ook de wat kleiner blijvende soorten echte stofzuigers.
 
Corydorassen struinen idd de bodem af op zoek naar eten maar zullen niet de mulm en plantenresten opeten die overal achter blijven liggen.
Corydorassen zijn ook geen algeneters.

Het beste wat je kan doen is je stroming daar te krijgen waar de mulm zich ophoopt en dat deze zich terug in de waterkolom kan begeven en zo naar het filter gaat.
En de plantenresten er met de hand uit halen zodat je zo weinig mogelijk belasting krijgt in je water
 
Aha, snap ik inderdaad! Goede tip. Heb je dan nog wel misschien een manier hoe ik die stroming overal kan krijgen? Ik heb 1 superfish aquaflow XL en 1 superfish aquaflow 100. Waar kan ik deze dan het beste plaatsen om ook op de bodem een goede doorstroom te krijgen? Heb een 150L bak (85,40,45)
 
je filter eens op een andere plaats hangen of 1 filter wat dieper plaatsen.
 
Hoi Hidde. Ik denk zoals eerder gezegd dat je bij jouw bak moet/mag kijken naar de factoren: bak, filter aantal vissen. Ik betwijfel eerlijk gezegd of je filter(s) wel het optimale zijn t.o.v. een buitenfilter qua filtervolume en capaciteit netto liter per uur.

Waar je wellicht voor jou wat voordeel kunt halen is een stromingpompje.

 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me goed om er bij de TS aan te denken dat er naar het budget wordt gekeken. :)

 
Het lijkt me goed om er bij de TS aan te denken dat er naar het budget wordt gekeken. :)

Een waterrad op windkracht, dan.
 

Terug
Bovenaan