Gevraagd: tips voor huidige bestand


Jurgenm12

Member
Lid geworden
22 april 2024
Berichten
23
Leeftijd
20
Dag allemaal,
Wat is een leuk vissenbestand voor een 40x40x50,8 aquarium?

Ik hoor het graag.
 
Lijkt mij lastig om soorten te kiezen voor een bak die hoger is dan dat die lang is. Wil je één soort houden of meerdere?
 
Lijkt mij lastig om soorten te kiezen voor een bak die hoger is dan dat die lang is. Wil je één soort houden of meerdere?
Het liefst meerdere. Ideeën?
 
Wil je veel kleur of juist wat subtieler?
 
Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) als scholenvisje, Corydoras pygmaeus in een groepje als bodemvissen? Zijn allemaal soorten rond de 2-3 cm
 
Heb je al een soort op het oog?
Momenteel zitten er 3 kempvissen vrouw, 5 guppies, 3 corydoras…, 2 dwerg algeneter en 2 corydoras aeneus in.

Niet perse wat op het oog + hoeft niet bij deze vissen in… even aan brainstormen voor eventueel nieuw begin mocht het zover zijn
 
Hyphessobrycon amandae (vuurtetra) als scholenvisje, Corydoras pygmaeus in een groepje als bodemvissen? Zijn allemaal soorten rond de 2-3 cm
Hoeveel tetra zou er bij elkaar kunnen als school in zo’n aquarium?
 
Ik lees op diverse sites dat ze met minimaal 8-10 stuks moeten gehouden worden. Ikzelf heb geen ervaring met deze visjes.
Het nadeel van een klein aquarium vind ik de beperkte keuze die je hebt.
 
Ik lees op diverse sites dat ze met minimaal 8-10 stuks moeten gehouden worden. Ikzelf heb geen ervaring met deze visjes.
Het nadeel van een klein aquarium vind ik de beperkte keuze die je hebt.
Ah oke. Nog andere suggesties?
 

Ipv Corydora’s zou je misschien ook een koppel van een klein soort Apistogramma kunnen houden misschien, alhoewel die wel territoriale trekjes hebben. Maar op dit forum zijn veel mensen met meer ervaring dan ik.
 
Van mij mag je er 10 kardinaaltetras bijstoppen😀die zouden je wat blauw en rood in het midden vd bak kunnen laten zien, hoeven ook geen meter vooruit te zemmen.
20 zou ook kunnen dat is mooi hoor! Die zie je nog steeds als het licht uit is.
Best weinigeisende vissen.
 
Van mij mag je er 10 kardinaaltetras bijstoppen😀die zouden je wat blauw en rood in het midden vd bak kunnen laten zien, hoeven ook geen meter vooruit te zemmen.
20 zou ook kunnen dat is mooi hoor! Die zie je nog steeds als het licht uit is.
Best weinigeisende vissen.
bij huidige bestand stoppen of als nieuw?
 

Ipv Corydora’s zou je misschien ook een koppel van een klein soort Apistogramma kunnen houden misschien, alhoewel die wel territoriale trekjes hebben. Maar op dit forum zijn veel mensen met meer ervaring dan ik.
Dit lijkt me wel een erg klein aquarium voor een cichlide...
Je kunt wel kijken naar killivissen (Fundulopanchax gardneri bijvoorbeeld). Erg mooi en geschikt voor een kleine bak, wel beetje uitkijken wat je er verder bijdoet.
 
Daarom schreef ik ook misschien, ik weet dat er kleine soorten maar ook grote soorten zijn. Hoeveel ruimte een soort nodig heeft zou hij moeten opzoeken.
 
Goedenavond,

Momenteel heb ik een nano aquarium van 60 L, zie de foto. Met het volgende bestand:
- 3x corydoras …
- 2x corydoras aeneus
- 2x dwerg algeneter
- 3x betta vrouw
- 5x guppy’s

Ik zat te denken om er nog eens 5 guppy’s bij te doen of 10 tetra’s. Is dit een optie voor deze huidige inrichting?

(Ps. Inrichting aquarium is aangepast! En niet meer zoals op de foto..)

IMG_6134.jpeg
 
Ik zou met 15 vissen niets toevoegen behalve drijvers voor de Betta s. Hou er rekening mee dat het ook tussen vrouwtjes echt mis kan gaan soms.
Ik merk dat er veel “gaten” zijn in aquarium qua opvulling en wou er iets aan doen. Maar liever van niet begrijp ik ?
 
Hij draait volgens mij nog niet heel lang, dus vissen erbij zou ik ook niet snel doen. Tenzij je een ander bestand wil als wat je nu hebt zwemmen.
 
Hij draait volgens mij nog niet heel lang, dus vissen erbij zou ik ook niet snel doen. Tenzij je een ander bestand wil als wat je nu hebt zwemmen.
Wat is dan aan te raden? Na wat voor periode zou ik nog vissen kunnen toevoegen aan huidige bestand?
 
Je hebt 15 visjes dus je zal als die volwassen zijn al snel richting de 50cm aan vis gaan en je bak is netto ik gok 55. Daarom zou ik niet uitbreiden. Zelf zou ik liever een soort wegdoen om een andere soort uit te breiden van Cory s moet je liever ook met minimaal 6 houden.
 
Smaken verschillen, maar in zo’n ‘kleine’ bak zou ik zelf niet zoveel verschillende soorten houden, maar het houden op twee of drie soorten. In dit geval een van de twee soorten Corydora’s eruit en de andere soort aanvullen, de guppy’s wat aanvullen en de twee dwerg algeneters eruit doen. Dat oogt denk ik wat rustiger en de vissen stellen het denk ik meer op prijs als ze in een schooltje kunnen zwemmen. Ik heb geen ervaring met het gedrag van betta’s in een kleine bak, maar kan mij zo voorstellen dat dat vroeg of laat onrust geeft onderling.
 
Ik zou zeggen
Wat is dan aan te raden? Na wat voor periode zou ik nog vissen kunnen toevoegen aan huidige bestand?
Ik zou zeggen gewoon een maand wachten. Dan heb je alle tijd om zorgvuldig een keuze te maken en de gegeven advies ter harte nemen.

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
 

Terug
Bovenaan