Bestand discus bak


rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
Goedemorgen ik opzoek naar een mooie combinatie vissen voor bij mij discus vissen.
Ik heb een trofius 1200 maar als de discussen een grote van 10-12cm hebben bereikt komt er waarschijnlijk een trofius 1800 of een zelfbouw aquarium van 2m.
het huidige bestand is:

synodontis petricola 10x
L144 2x
L190 1x
L400 1x
Discus (8x komen zaterdag binnen)

verder ben ik opzoek naar een leuk rustig scholenvisje die hier bij kan.
Ook eventueel bodem bewoners zoals corrys of ik laat het misschien bij de synodontissen.

iemand tips en iedeeen voor wat extra vulling in de bak.
 
de Synodontis petricola is een soort uit de rifvallei in afrika, die erg hard water nodig heeft. planetcatfish geeft daarnaast een temperatuur van 20-24 graden Celsius. nietecht geschikt in combinatie met discusvissen dus. ik zou deze vervangen voor de beter geschikte Corydoras (sterbai, schwartzi, concolor, adolfoi, haraldschultzi) of een Brochis soort.

een mooi schooltje hierbij kane en leuke tetra soort zijn die ook warmer water kan hebben zoals een Hyphessobrycon soort.
 
Hallo rikkertjacob

Ik heb nog wel wat tips en ideeen,maar die gaan niet over wat extra vulling in jou aquarium,

Je verteld dat als de Discusvissen een grote van 10-12 cm hebben bereikt dat je gaat uitkijken naar een groter aquarium. Dus eigenlijk vertel je dat de vissen jonger/kleiner zijn. De 4 L nummers,dat lijkt mij een beetje te veel van het goede,deze algeters hangen graag aan hout dus hoop ik dat dit in voldoende mate aanwezig is.
De synodontis is een bodembewoner uit het Tanganyikameer,deze houdt van een zandbodem en redelijk hard water,deze vis verlangt ook wel hogere Ph.In tegenstelling tot de Discus,ik zou als ik jou was deze niet samen gaan houden met de jonge discusvissen.

Eigenlijk heb je dus best wel een flink visbestand wat bij elkaar erg druk overkomt,en daar wil je dan nog een rustig scholenvisje bij.Ik zou mij als ik jou was me meer richten op de hoofdbewoners, de Discusvissen, ik zou van het huidige visbestand maar een L nummer houden.

Neem mij niet kwalijk dat ik bijna jou gehele (huidige) visbestand niet kan waarderen,als je denkt dat deze vissen samen kunnen en moeten blijven is het ook goed.

Bij een optimale verzorging kunnen Discusvissen 1-1,5 cm.Per Maand groeien,maar ik heb mijn twijfels daarover voor wat betreft het huidige geheel.


Rikkertjacob,laat ons eens weten hoe groot de Discusvissen zijn die er waarschijnlijk al zijn.
 
Hallo treb

De L-nummers die blijven hoe dan ook dat vind ik zulke fascinerende dieren. soms heb je het idee dat je ze kwijt bent want dan zie ik ze dagen niet.
De synodontisen kan ik iets bij inkomen en snappen, ik ben ook bereid de weg te doen.
De discus vissen zijn er nog niet die komen zaterdag als het goed is binnen bij de viswinkel en dan heb ik nog de keus om ze meteen mee te nemen of nog even te laten zitten.
Ik wil zo ie zo een zo optimaal mogelijke omgeving creeeren voor al mijn bewoners.
 
Ik wil zo ie zo een zo optimaal mogelijke omgeving creeeren voor al mijn bewoners.

Dan zou ik meteen voor die grotere bak gaan :)

8x discus
4x L-nummer
Xx bijvis

ga er even van uit dat je de synodontis weg doet, vooral de temperatuur gaat ze de das om doen. ze worden gevonden in water dat maximaal 24 graden is.. doorgaans zitten ze lager op zo'n 22 graden. als jij ze op 28/29 graden gaat zetten zijn ze zo weg.

en dat op zo'n 250 liter? je moet er echt niet aan willen beginnen.
Zeker in het begin moet je de discussen zeer vaak voeren, en dit watervolume geeft geen capaciteit om soms iets laks te zijn met de waterwissels. buiten dat is het voor vissen die 20cm+ kunnen worden aan de kleine kant.
 
Als je redelijk jonge discusvissen aanschaft (onder de 10 cm) dan moet je in het begin eignelijk minimaal 6 x per dag voeren om ze goed in de groei te krijgen en houden. Dit voer beleid vraagt om een evenredig ververs beleid, dus minimaal 2 x 50% per week bij jouw bezetting, maar mogelijk zelfs om de dag.

Verder als je zulke jonge vissen koopt, wat ga je ze voeren? Dit is namelijk belangrijk voor de temperatuur waar je ze op gaat houden. Als ze snel groot moeten worden (waarom????) dan ga je hart voeren. Echter hart bevat veel vetten welke niet vloeibaar zijn en voor de vis niet verteerbaar onder de 30 graden celcius. Ga je hart onder de 30 graden voeren, dan worden de vissen ziek en krijg je allerhande andere problemen.

Gezien de reeds genoemde info, daar voeg ik weinig meer aan toe. De vissen groot trekken in een 120 bak moet op zich kunnen.

Verder kan de L190 50 a 60 centimeter worden. Los van de combinatie kan je je afvragen of dat in een gemiddelde huiskamer bak wel te doen is......

Ik persoonlijk zou alleen de L400 erbij houden. Deze komt het best qua temperatuur en parameters bij de gewenste discusvissen, vermoed ik.

Verder zou ik de bak gedurende het groot trekken zo kaal mogelijk en het liefst zonder bodem houden, zodat je de uitwerpselen kan zien en weet wanneer er iets niet in de haak is.

Ik zelf het op dit moment jonge vissen bij mijn grote in de gezelschapsbak zitten. Ik heb er 6 gekocht (5 cm). 1 hiervan ben ik reeds kwijt omdat deze iets mankeerde, weet niet wat en kreeg het niet behandeld. De overige 5 doen het goed, maar ik ben elke dag op mijn hoede, omdat het zo minder goed gaat. De vorige lichting heb ik in een kale bak groot getrokken en dat gaat echt veel makkelijker.

Hoe je het gaat doen, in ieder geval SUCCES
 
Ik ben het eens met de 2 vorige reacties,dat klinkt een beetje flauw maar dat is wel zo,als ik dit mede had toegevoegd aan mijn vorige verhaaltje dan was het volgens mij ontvangen als te kritiekvol,en zo wil ik niet overkomen.
Veel Discusliefhebbers en aanstaande verzorgers van deze vis denken er vooraf te gemakkelijk over het kost veel energie in waterverversen voeren etc.Daarbij gaan vele liefhebbers nog al eens de mist in omdat ze denken dat elke Discusvis geheel uitgroeid tot de 20 cm.

Verder ben ik het eens met schot enwel met het feit dat je de jonge vissen moet laten groeien met zo weinig mogelijk bijvissen,eerst de Discus en de aanvulling veel later.

Zelf heb ik 3 Jaar geleden 8 jonge piowarski Discusvissen gekocht en daar ging alle aandacht naar uit,best wel wat kienhout en een enkele plant,ik heb zeker 2 Jaar lang wekelijks heel veel ververst waardoor de gemiddelde hoogte van mijn Discusvissen nu rond de 18 cm.Ik ben er ook een kwijtgeraakt door waarschijnlijk een te laat opgemerkte flagalaten besmetting.
Zelfs nu is mijn extra visbezetting nog laag te noemen,8 sterbai en 6 kleine botia's.De bruto inhoud van mijn bak is 450 liter.

Gedurende de laatste 3 Jaar het ik 2 keer een kuur gedoseerd voor kieuwwormen,en verder helemaal niets meer.

Ik wist vooraf niet dat de trofius 1200 maar 250 liter inhoud had,dat maakt het nog moeilijker maar niet onmogelijk,maar wel veel meer werk met minder volume inhoud.

Verder zou ik iedereen willen adviseren geen jonge Discusvissen te kopen kleiner of rond de 5 cm,de verleiding om ze toch te kopen is vaak groot want ze kosten bijna niets maar die kleintje's trek je niet groot of het moet in zoals gezegd in een kale bak gebeuren met behoorlijk wat inhoud aan water en een groot filter en veel energie van de verzorger.
 

Terug
Bovenaan