Bestaande bak onder handen nemen


A

Aerialgirl

Guest
Ik heb het op me genomen de nogal verwaarloosde bak van mijn vriend onder handen te nemen.

Er zit fijn zwart grind in als bodem, en dat wil hij graag houden. Omdat de bak verwaarloosd en vies is ga ik alles eruit halen om dan schoon te maken en opnieuw te starten.

De bak is 120 liter met 80 cm lengte en ongeveer 40cm diep. Dit is nogal wat grind met een laag van 5/6 cm.


Ik had bedacht eerst vissen en planten eruit en in bakken /emmers. Daarna het water en grind.
Aangezien het niet handig is een emmer met het schoongemaakte grind terug te doen in de bak met het vieze grind moet ik het waarschijnlijk in emmers bewaren tot het allemaal gedaan is.

Denk zo'n 4 emmers voor alleen het grind al. Tips om dit aan te pakken? Makkelijkste manier en benodigdheden?
 
Das een serieuze klus veel succes zou ik zeggen.
Haha dat besef ik me ook. Ik kan het niet meer aanzien dus toch een middag er tegen aan. Ondertussen denk ik iig aan een grote plastic tijl voor vissen en planten.. Maar vooral de bodem uitwassen wordt een gedoe denk ik :rolleyes:
 
Haha dat besef ik me ook. Ik kan het niet meer aanzien dus toch een middag er tegen aan. Ondertussen denk ik iig aan een grote plastic tijl voor vissen en planten.. Maar vooral de bodem uitwassen wordt een gedoe denk ik :rolleyes:
In een doe het zelf zaak kun je zo'n zwarte metserskuip kopen voor een prikkie dan kun je daar je vissen tijdelijk in onder brengen.
 
Misschien kun je wat foto's plaatsen.

De bodem zou je flink af kunnen hevelen met een speciaal tooltje.
https://www.visaquarium.nl/weetje/Bodem-afhevelen

Als je dat een paar weken herhaald en dan 50% water ververst knapt het ook lekker op.
De slechte planten vervangen en zorgen dat de goede weer goed groeien.

Dat hevelen is trouwens niet standaard nodig. Maar is nu denk wel een goed idee.
 
Dat afhevelen van de bodem heb ik geprobeerd. De planten staan zo onlogisch kriskras gepositioneerd.. Je kan er niet echt goed bij komen. En dit staat al een paar jaar zo. Zonder goed filter of goed onderhoud.

Nieuwe planten heb ik ondertussen gehaald en wat niet meer te redden valt haal ik er uit!

Oké niet schrikken jongens

IMG_20180530_132659.jpg
 
Ik wil ook een achterwand poster erachter doen en natuurlijk de deco en planten strategisch plaatsen na het schoonmaken:)
 
Als je dat een paar weken herhaald en dan 50% water ververst knapt het ook lekker op.
De slechte planten vervangen en zorgen dat de goede weer goed groeien.

Dat hevelen is trouwens niet standaard nodig. Maar is nu denk wel een goed idee.

Misschien als ik alle planten en deco verwijder, en dan ga hevelen.. Dan kom ik overal goed bij. Denk hier iig even over na!
 
Das een onmogelijk opgave dat je de bodem correct kunt afhevelen op deze manier,ik zou er het hout en stenen zoiezo al uit doen.
 
Ik zou er zelfs alles uit gooien en de planten goed onder handen nemen van wat slecht is en rotte bladeren ofzo eruit gooien en de goede gezonde planten in een emmer water doen en voor je deze dan terug gaat planten de wortels een flink stuk bij knippen en dan op de juiste plaats planten.
 
Ik zou er zelfs alles uit gooien en de planten goed onder handen nemen van wat slecht is en rotte bladeren ofzo eruit gooien en de goede gezonde planten in een emmer water doen en voor je deze dan terug gaat planten de wortels een flink stuk bij knippen en dan op de juiste plaats planten.

Dat is ook precies het plan. Echt alles eruit en alleen het goede terug zetten. Heb osmocote capsules besteld, vorig weekend nieuwe planten gehaald (op deze foto zitten ze er nog niet in). Ik ga er vloeibare plantenvoeding bij gebruiken en mijn vriend aansporen dit bij te houden. Hopelijk motiveert het als hij ziet hoe de bak is opgeknapt. ..
 
Dat is ook precies het plan. Echt alles eruit en alleen het goede terug zetten. Heb osmocote capsules besteld, vorig weekend nieuwe planten gehaald (op deze foto zitten ze er nog niet in). Ik ga er vloeibare plantenvoeding bij gebruiken en mijn vriend aansporen dit bij te houden. Hopelijk motiveert het als hij ziet hoe de bak is opgeknapt. ..
Vloeibare plantenvoeding zoals:
Easy Carbo.
Easy Ferro.
Profito.
All in one van plantedbox ?

Laat ons hopen dat je vriend er dan alles aan doet om het mooi en stabiel te houden.
 
Ik heb slechtere bakken gezien, met de aanpak welke Dirk je gaf kom je al een heel eind zonder te veel stress voor de vissen, het zal een tijdje duren maar over een maandje is de bak weer netjes.

Neem een druppeltest voordat je plantvoeding gaat kopen dan weet je ook gelijk de waarden en kan de NH2/3 en de NO2 in de gaten houden als je het filter of de bodem hebt aangepakt ( niet beiden tegelijk maar met zeker 2 weken tussenpauze)
 
Ik twijfel over de vloeibare voeding, profito is prijzig voor wat het doet. Niet erg compleet. Carbo is misschien een idee.
Ik heb de osmocote capsules besteld van degene die ze hier verkoopt (tuinkabouter?)
Wat zou een goede aanvulling zijn?
 
Ik heb slechtere bakken gezien, met de aanpak welke Dirk je gaf kom je al een heel eind zonder te veel stress voor de vissen, het zal een tijdje duren maar over een maandje is de bak weer netjes.

Neem een druppeltest voordat je plantvoeding gaat kopen dan weet je ook gelijk de waarden en kan de NH2/3 en de NO2 in de gaten houden als je het filter of de bodem hebt aangepakt ( niet beiden tegelijk maar met zeker 2 weken tussenpauze)

De filter doe ik idd een paar weken na de 'grote schoonmaak'. Goed idee om het water gelijk te testen ivm plantenvoeding.

Over dat maandje.. Ik ben alleen in het weekend, en niet eens elk weekend, bij mijn vriend om de bak op te kunnen schonen. Ik heb gezegd dat ik dit ga doen omdat hij het gewoon echt niet doet. Dus als het op afhevelen alleen aankomt (zonder planten en deco te verwijderen) is dit een gebed zonder eind. Ik denk er wel over na de bodem er dan in te laten zitten en die erg grondig af te hevelen als alles er uit is.
Hopelijk is dit dan voldoende :rolleyes: het is in ieder geval makkelijker dan het grind eruit halen..
 
Kijk hier eens, https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen
Makkelijk in gebruik, per stof aan te passen en goedkoop.
Als je de CSM+B, kaliumnitraat en Kaliumfosfaat hebt, heb je een complete voeding welke je naar gelang de bak zich gedraagt aan kan sturen.

De capsules van Tuinkabouter zijn prima voor de planten welke de voeding uit de bodem halen.

Handige site! Er komen ook drijfplantjes in en anubias, die halen de voeding uit het water neem ik aan. Omdat ze niet met de wortels in het substraat staan..
 
Over dat maandje.. Ik ben alleen in het weekend, en niet eens elk weekend, bij mijn vriend om de bak op te kunnen schonen.
Dan duurt het iets langer, maar met een goede geplande aanpak en regelmatige waterverversingen kom je al snel tot een goed resultaat.
 
Dan duurt het iets langer, maar met een goede geplande aanpak en regelmatige waterverversingen kom je al snel tot een goed resultaat.
Dat is zo, maar met het afhevelen zoals de planten nu staan kom je op veel plekken niet waar het vuil tussen ligt. Je moet je voorstellen dat dit 2 jaar slecht is onderhouden met overbevolking. Denk dat ik het wel zoveel mogelijk in 1 x zal proberen. En daarna goed bijhouden.
 
Als ik even heel eerlijk ben:

wel het plezier maar niet de lasten... als het echt een hobby is, is onderhoud ook geen last.

Maargoed dat ter zijde.

Ja... een grindbodem die er al jaren inzit waar nooit iets aan is gebeurd.
persoonlijk zou ik wel een rigoureuze schoonmaak houden. Alles eruit, filter door laten draaien in een bak met aquarium water.
grind eruit en wassen. daarna alles weer terug plaatsen.

Mensen zijn soms bang dat de waterwaardes hierna zeer onstabiel worden (bodem heeft ook een biologische werking natuurlijk).
En dat is ook terecht, want daar kan je inderdaad last van krijgen... maar het gebeurd ook vaak dat men er geen hinder van ondervind (ondergetekende heeft bovenstaande al regelmatig uitgevoerd in diverse soorten bakken, zonder problemen).

Dat zeggende: ik heb dan wel altijd een filter op de bak staan die wat overbemeten is.
Ook voer ik de 1e dagen na zo'n schoonmaak niet, en de tijd erna heel spaarzaam.
 
Momenteel zijn er niet veel lusten om van te genieten in deze bak.
Je hebt gelijk hoor, ik zou het ook geen hobby van hem noemen. Hij heeft zich er niet bepaald in verdiept. Maar hij heeft nergens om gevraagd.. Ik kan er gewoon niet meer tegen aan kijken:'( gelukkig vind ik dit niet erg om te doen als er daarna een mooi resultaat is!

Ik neig ook naar een rigoureuze schoonmaak. Het filter is zo'n standaard wat er bij hoort, zit er ook vast in en ik weet dat hij het teveel gedoe vind hier nu een andere in te doen. Dus ga gewoon het filtermateriaal over een maandje pas schoonmaken, en ik zal instructies geven voor het voeren. Bedankt voor de tip:petjeaf:
Ik heb zelf wel eens een bodem vervangen voor ander materiaal en ook nergens last van gehad. Laten we hopen dat dit nu ook o gaat.
 

Terug
Bovenaan