Bestaande bak inkorten? (lager maken).


AquariWim

Well-known member
Lid geworden
12 september 2015
Berichten
125
Locatie
Bedum / Groningen
Ik ben op zoek naar een 1.20m bak. Of 1.30, mag ook nog. Veel van die bakken (Juwel, Trofis, Ferplast, etc) zijn allemaal minimaal 55cm hoog. Dat vind ik persoonlijk niet erg mooi. Nieuw laten bouwen heb je te maken met flinke levertijden. Zou het ook mogelijk zijn om een bestaande bak in te (laten) korten? Door aan de bovenkant er een aantal centimeters af te zagen/snijden? En is er iemand in de buurt van Groningen die dat kan?

De enige bak die ik qua verhouding mooi vind is de Akvastabil Fusion 130. Los al € 400,- en dan je alleen een bak. Zonder verlichting, pomp, verwarming etc.
 
Wat niet kan is nog nooit gebeurd.
Maar dit lijkt me wel heel ambitieus.
Dat zal niet lukken met een glassnijdertje van de bouwmarkt, ben ik bang.
Dat zal moeten gebeuren met zo'n waterjetsnijder, vermoed ik.

Ik denk dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt als je platen glas op maat bestelt bij een glashandel en een koker kit haalt.
 
Die hoogte van bakken is er niet voor niets maar goed hoe laag wil je dan gaan.
 
Dat zie ik niet zo ff gebeuren; en als het al kan, heb je waarschijnlijk machines nodig die 't nodige kosten (dus ook laten doen zal niet goedkoop wezen). Goedkoopste zal zijn een 2ehandsje van marktplaats halen, alle kitnaden eraf en de glasplaten zelf op maat snijden en daarna weer aan elkaar kitten. 2e optie geeft Guppeman al aan, glasplaten op maat kopen en zelf kitten.
 
ik denk dat je te veel om je hals haalt.

denk dat een Aquabouwer beter is.
 
50 cm Inc de kap is al aardig beter.
Dan houd je weinig watervolume over dus je keuze uit vissen raakt erg beperkt
Tja alles kan maar zoals aangegeven haal je wel wat op je hals probleem is vaak dat bij bestaande bakken je eerst de kap er op een Knape manier er af zult moeten krijgen (lees heel)
daarnaast zul je zo iets moeten zien op de kop te tikken om het glas te snijden
Schermafdruk op 2021-08-17 10-58-17.png
En dan nog is het de vraag of de boel heel blijft.
Of dit een optie https://www.azaqua.nl/optic-white/ila-aquarium-120x50x45cm dan zelf wel een kap maken
 
Kijk eens naar de bakken van Ila, die zijn mooi, optiwhite en mooie maten. Ik heb er een van 60x40x40 omdat ik ook niet van die rare hoge bakken hou. Azaqua verkoopt ze.
 
Allen bedankt zover. Ik denk dat ik idd beter een bak kan laten bouwen. Zorona in Winschoten lijkt qua prijs niet heel raar en met een beetje geluk heb ik een losse kap van een Rio 240 gevonden.
 
de rio's hebben toch geen losse kappen maar een vastgelijmde rand waarin de lamphouder past, daaraan kan je weer de kleppen koppelen. of is dat anders bij de 240?
 
voordeel van een lage bak is dat het glas niet zo dik hoeft, dus laten bouwen kost je niet de hoofdprijs.
Hier vlakbij in Ijmuiden kost het zoveel:

 

de rio's hebben toch geen losse kappen maar een vastgelijmde rand waarin de lamphouder past, daaraan kan je weer de kleppen koppelen. of is dat anders bij de 240?
Daar lijkt het wel op. Die mensen willen echter een poging wagen om hem los te maken.
 
Je kan ook de bodem (en voorrand) verhogen ipv de bak verlagen :p
Minder mooi, dat wel.
 
een bak lager maken kan, maar dan moet je hem eerst uit elkaar halen, de platen op maat snijden en dan terug in elkaar plakken.
Dan is het een stuk goedkoper (en makkelijker) om het glas gewoon op maat bij de glashandel te bestellen en dan zelf een bak te plakken. kwa budget een vrij vriendelijke optie en elke idioot kan leren een aquarium te maken. Maar het is misschien wat optimistisch om een perfect resultaat bij je eerste poging te verwachten.

Als zelfmaken geen optie is dan kom je toch echt bij een bakkenbouwer uit. lage bakken zijn vaak niet zo duur ook.
Je kunt een lagere bak altijd op een meubel zetten die hoort bij een fabrieksbak met hetzelfde grondvlak.
vervangende lichtkappen zijn van veel merken ook nog wel te bestellen. Maar één van de redenen dat fabrieksbakken met kap doorgaans vrij hoog zijn is zodat je er beter in kunt kijken als het aquarium niet helemaal op oog hoogte is. Ik zou een open aquarium zeker overwegen.
 
Ik vind een open aquarium (met afdekglas) ook erg mooi en helemaal bij een 'panorama' gevormde bak lijkt mij dit super. Omdat de bak al wat lager van zichzelf is wordt een kap er op naar verhouding wat te grof, denk ik. Vanaf het plafond wat hangende LED lampen en je hebt een erg mooi bakje.
 
Ik vind een open aquarium (met afdekglas) ook erg mooi en helemaal bij een 'panorama' gevormde bak lijkt mij dit super. Omdat de bak al wat lager van zichzelf is wordt een kap er op naar verhouding wat te grof, denk ik. Vanaf het plafond wat hangende LED lampen en je hebt een erg mooi bakje.
Dit is ook nog een idee. Ik ga even afwachten of die kap er goed af komt en wat daar dan nog van te maken valt.
 
Ook al nagedacht over het filter? Bij het laten maken van een bak is een droogkamer met doorvoer naar onderen ideaal. Hoe je dit laat maken zal echter afhangen van het type filter. Het kan een simpele bodemdoorvoer worden (zo heb je geen slangen over de rand van je bak) voor een potfilter of een overloop naar een bioloog toe. Je hebt al een Juwel bak staan, kun je mooi opnieuw kitten en een bioloog van brouwen ;)
 
Ook al nagedacht over het filter? Bij het laten maken van een bak is een droogkamer met doorvoer naar onderen ideaal. Hoe je dit laat maken zal echter afhangen van het type filter. Het kan een simpele bodemdoorvoer worden (zo heb je geen slangen over de rand van je bak) voor een potfilter of een overloop naar een bioloog toe. Je hebt al een Juwel bak staan, kun je mooi opnieuw kitten en een bioloog van brouwen ;)
Ik snap je. Het wordt een los buitenfilter. Ruimte voor een bioloog heb ik helaas niet. Die Juwel gaat later weer op mp.
 
Ik haal mijn glas altijd bij Glascentrale Roden.
Even maten en dikte doorgeven en ophalen.
 
Ik haal mijn glas altijd bij Glascentrale Roden.
Even maten en dikte doorgeven en ophalen.
Haalde, denk ik - ging even googelen want was wel nieuwsgierig, maar kennelijk zijn ze permanent gesloten, ook volgens handelsregister.
 
Oh?
Da's mooi kwalitatief uitermate teleurstellend, dan.
 
Oke. Ik durf het zelf nog niet aan om een bak te plakken.
Het is echt niet moeilijk.
Rups kit aanbrengen op bodemplaat, volgende plaat daarin zetten en aandrukken.
Vastzetten met schilderstape.
En zo zet je alle glasplaten neer.

Aan de binnenkant even afstrijken en 24 uur laten uitharden.
Klaar.

Ik denk dat ik de afgelopen decennia wel 10 bakken gebouwd heb op deze manier.
 
Het is echt niet moeilijk.
Rups kit aanbrengen op bodemplaat, volgende plaat daarin zetten en aandrukken.
Vastzetten met schilderstape.
En zo zet je alle glasplaten neer.

Aan de binnenkant even afstrijken en 24 uur laten uitharden.
Klaar.

Ik denk dat ik de afgelopen decennia wel 10 bakken gebouwd heb op deze manier.
Moeilijk is het niet.
Maar bungeejumpen ook ook niet, toch zou ik beiden niet durven
 
Wellicht een lekke bak halen in de grove maten die je wilt. Dan heb je een bovenkant en onderkant die je er rustig af kunt snijden, dat de bak lek is maakt dan niet meer uit. Hier destijds ook met de dubai 80 gedaan, bovenste rand was er prima af te halen. Eens kijken of ik er foto's van in mn album heb staan

Edit; found it. Zie dat ik er niet veel foto's van heb gemaakt
 
Moeilijk is het niet.
Maar bungeejumpen ook ook niet, toch zou ik beiden niet durven
-Russische roulette spelen (op het vinden van een revolver na dan): Niet moeilijk.
-Geblinddoekt de A2 oversteken tijdens spitsuur: niet moeilijk.
-De leeuwenkuil in springen in de Emmer Adventure Zoo

Allemaal niet moeilijk en wat ik niet zou durven.
En bungeejumpen ook niet inderdaad.

Maar de vergelijking met het bouwen van een aquarium gaat volledig mank natuurlijk.
 
ach, mijn eerst bak heeft ook een week buiten gestaan, en daar ging niet veel meer dan 1 emmer water in. Zeker als het om 100en liters gaat snap ik de huiver wel. Maar uiteindelijk is elk aquarium 5 glasplaten die door iemand aan elkaar gekit zijn.
 
de rand er afhalen wordt een stuk makkelijker als de bak uit elkaar mag.
je snijdt eerst de bodemplaat los.
keert het geheel dan om en snijdt de zijkanten van en plaat los en de bovenrand zo ver mogelijk in.
dan kan je met wat wrikken de plaat er zo uithalen lijkt mij
 
-Russische roulette spelen (op het vinden van een revolver na dan): Niet moeilijk.
-Geblinddoekt de A2 oversteken tijdens spitsuur: niet moeilijk.
-De leeuwenkuil in springen in de Emmer Adventure Zoo

Allemaal niet moeilijk en wat ik niet zou durven.
En bungeejumpen ook niet inderdaad.

Maar de vergelijking met het bouwen van een aquarium gaat volledig mank natuurlijk.
Niet geheel, het is maar net wat je wel of niet aan durft
 
Klopt.

En daar hoort een aquarium maken echt wel bij.
Glas aanschaffen van genoeg dikte.
Bijzonder goed ontvetten
Goede kit gebruiken (Bison heeft zelfs speciale aquariumkit)

Net wat eerder gezegd is:
Of ik die glasplaten nu in de kit druk of één of andere medewerker van juwel...
 
Klopt.

En daar hoort een aquarium maken echt wel bij.
Glas aanschaffen van genoeg dikte.
Bijzonder goed ontvetten
Goede kit gebruiken (Bison heeft zelfs speciale aquariumkit)

Net wat eerder gezegd is:
Of ik die glasplaten nu in de kit druk of één of andere medewerker van juwel...

1 ding moet je wel bedenken hier bij niet iedereen is even handig met een kit spuit
Wat voor jou een eitje lijkt is voor een ander een probleem.
Het goed en netjes kitten van een aquarium is nog wel even een klusje.
 
Het hóeft ook niet.
Ik vermeld alleen dat het minder eng is dan het op het eerste gezicht lijkt.

"Vaak ben je te bang" :D
 
een klein aantal mensen zijn gewoon niet niet handig met gereedschap
maar voor de meeste is het gewoon een kwestie van meer oefenen zoals met bijna alles.
hoe meer je probeerd hoe makkelijker het wordt om nog iets bij te leren
 
Zelf bouwen ga ik niet doen. In Winschoten zit een bouwer die ik ga benaderen. Ik krijg morgen een kap binnen. Als dat wat is maak ik wel een nieuw topic aan waar ik de vorderingen van het samenraapsel zal proberen bij te houden. En her en der om advies ga vragen. Voor eerst allen bedankt.
 

Terug
Bovenaan