Bestaan er kleine en grote Javavaren?


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Bestaan er kleine en grote Javavaren?

Het onderwerp stelt mijn vraag al. De vraag komt voort uit het volgende. Ik heb een 30 liter bak staan met 2 Javavaren erin, gebundeld in een bos zodat het één lijkt. Deze is de afgelopen tijd goed gegroeid maar enkel de breedte in. Terwijl ik juist graag wil dat hij wat hoger wordt.

Nu vraag ik mij dus af kan het zijn dat ik een kleine Javavaren heb die niet de hoogte in kan groeien?
 
Oje, er bestaat dus een kleinere en grotere?

Zie hieronder op de foto die van mij:

wpt-img_0881-jpg.jpg
 
Hoeveel varianten je hebt weet ik zo niet maar die jij hebt lijkt me niet de echte mini.
 
Hoeveel varianten je hebt weet ik zo niet maar die jij hebt lijkt me niet de echte mini.
Je ziet op de achtergrond een medium sponsfilter ter indicatie van de maat. Ik gok dat hij zo'n 15cm hoog is. Ik zal het thuis eens opmeten.

Ik hoop dat ik de grote heb. Maar hoe gaat hij dan omhoog groeien...?
 
Ja dat hangt af van de omstandigheden. In de 60cm bakjes wordt die ongeveer de maat van de jouwe maar in de 80cm icm de EI heb ik weleens bladeren van 30cm.
 
Wel altijd zorgen voor een balans tussen het licht en de voeding want anders kun je snel tekorten krijgen.
 
Als het je bedoeling is om de omhoogstaande stukjes hout te bedekken zou je hier een stukje javavaren op kunnen binden.
 
Wel altijd zorgen voor een balans tussen het licht en de voeding want anders kun je snel tekorten krijgen.
Snel tekorten in licht of iets anders?

Als het je bedoeling is om de omhoogstaande stukjes hout te bedekken zou je hier een stukje javavaren op kunnen binden.
Nee de bedoeling is dat de bladeren gewoon langer zijn en de pomp een beetje bedekken en de vissen ertussen door kunnen zwemmen.
 
Ik heb ook de kleinere Javavaren. Juist omdat ik hem in een kleinere bak wilde doen. Ik heb hem vastgemaakt aan een stukje cocusnoot, dus je kan hem ook zo verplaatsen. De bladeren zijn ook iets anders van vorm dan de grotere variant.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Als het je bedoeling is om de omhoogstaande stukjes hout te bedekken zou je hier een stukje javavaren op kunnen binden.
Ik denk toch dat ik dit ga doen. Lijkt me in ieder geval een stuk makkelijker dan die hele Javavaren vervangen voor een grote variant. Bedankt voor de tip.
 
Nee eigenlijk niet. Ik heb laatst en bos eruit gehaald waarvan de bladeren veel te hoog werden en in zo n geval kun je zo n blad ook eraf trekken. Verder is het een hele makkelijke plant die niet veel onderhoud vraagt. In de kleinere bakken doe ik er eigenlijk nooit iets aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Ja die plant kun je prima houden en ook in bakken met minder licht en voeding.
 
Hij begon bij mij wel een beetje bruin uit te slaan. Die bladeren heb ik verwijderd. Ik weet niet waardoor dit zou kunnen komen, te weinig voeding?
 
Ik durf het niet te zeggen. Ik heb er een op een steen gebonden in de TB bak en voeg daar niets toe en die is in enkele jaren verdrievoudigd dus ook zonder voeding kunnen ze het erg goed doen. Soms wordt een oud blad bruin en die haal ik dan eraf.
 
Een plant trekt altijd naar het licht toe, dus zijwaarts kunnen ze veel licht opvangen, of ze het goed of minder doen kan soms ook aan de stroming liggen welke langs de wortels stroomt, dus af en toe de wortels wat schoonmaken bevorderd de voedingsopname.
 
  • Leuk
Waarderingen: WPT
Hmmm, ja dus we worden vern....:stom:. Ik heb verder geen ervaring met deze kleine uitvoering dus wellicht zijn het wel jonge planten. Er staat dat ze 5-15 cm worden namelijk:eek:
 
Hmmm, ja dus we worden vern....:stom:. Ik heb verder geen ervaring met deze kleine uitvoering dus wellicht zijn het wel jonge planten. Er staat dat ze 5-15 cm worden namelijk:eek:
Ik wel. Heb ze in de bak hier 15 cm is wel de max maar door nieuwe plantjes die erop groeien word het wel wat hoger.
 

Terug
Bovenaan