'Best' practices (3): passief bodemfilter


Menno Bosman

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2023
Berichten
104
Leeftijd
65
inleiding
Elk van ons past na verloop van tijd zo van die handigheidjes toe die het onderhouden van het aquarium gemakkelijk(er) maken. Natuurlijk is er voor alles geen 'beste' of 'enige' oplossing want ieders voorkeuren zijn anders en elk aquarium is uniek in termen van formaat, plaatsing, bewoners en beplanting. Daarom staat 'best' in de titel ook tussen aanhalingstekens.
Niettemin, het kan best aardig zijn om kennis te nemen van de methoden die anderen hebben ontwikkeld of zelfs bij toeval hebben ontdekt. Wellicht is er iets dat de moeite van het uitproberen waard is of misschien brengt het je op ideeën. En ook daarom is er dit forum, nietwaar? ;) Ik doe graag mijn duit in het zakje. Of beter, een paar duiten. Hier is de derde.

situatie
Dit betreft een 400-liter Jewel die ik als gevolg van verhuizingen nu voor een derde keer heb ingericht. In alle drie de gevallen heb ik naar tevredenheid de onderstaande methode toegepast.

de bodem als passief filter
Ik wil in mijn aquaria graag dode hoeken, zwarte bodem en dergelijke vermijden. Eigenlijk wil ik me over de gezondheid van de bodem in het geheel geen zorgen hoeven maken. Daarom vond ik het concept van een bodemfilter (waarbij het water door de bodem wordt 'getrokken' en zo een extra filtering ondergaat) altijd erg aantrekkelijk. Maar om dat systeem op een 150 cm. lange bak toe te passen leek me niet praktisch.

Ik heb een middenweg gevonden.
De roosters die normaal voor een bodemfilter worden gebruikt, heb ik op de bodem gelegd, op sommige plaatsen 2 tot 3 lagen dik om het gewenste reliëf in de bodem een handje te helpen. Daar bovenop heb ik worteldoek gelegd (blijkt echt nodig!) en vervolgens het grofkorrelige Manado-substraat van JBL. Op deze wijze rust de gehele bodem op een laagje water van tenminste 1 cm., waardoor anearobe bacteria geen geschikte omgeving aantreffen. Dit wordt mede geholpen door één van de inlaten van het Eheim-filter die achter de achterwand is geplaatst. Het water achter die wand staat in direct contact met het water op de bodem onder de filterplaten waardoor er een, zij het beperkte, circulatie ontstaat en in elk geval stilstaand water wordt voorkomen.

resultaten
De resultaten zijn, vind ik, positief:

  • sterke wortelgroei
Het Manado-substraat blijkt prima voor plantenwortels. Ik kan vloeibare voeding (ProFito bijvoorbeeld) met een injectiespuit precies daar in de bodem injecteren waar de planten het nodig hebben en ze ontwikkelen zonder uitzondering stevige, witte wortels. Zo stevig dat de grotere zwaardplanten zich na verloop van tijd bijna niet uit de bodem laten trekken en zelfs het gevecht aangaan met het worteldoek.​
  • geen dode bodem
Zelfs in hoeken waar het substraat 5 - 7 centimeter dik is, ontwikkelt zich geen zwarte bodem en bij grondig stofzuigen (bij wijze van proef, want niet echt nodig!) blijkt dat de bodem daar even veel 'stof' bevat als helemaal voorin de bak. Kortom: er zit zuurstof in de bodem, van links tot rechts en van voor tot achter.​
  • passieve filtering
In hoeverre de bodem daadwerkelijk bijdraagt aan filtering, kan ik niet goed beoordelen maar ik ben er niet van afhankelijk; de twee potfilters hebben al voldoende capaciteit om het aquarium kristalhelder te houden. Niettemin, ik beschouw de bodem toch als een passief filter dat allicht een enigszins positief effect heeft.​
Ik ben benieuwd wie deze of een soortgelijke methode heeft uitgeprobeerd en wat de ervaringen zijn.
 
17023989911671309313017.jpg
17023990370201824277337.jpg
hier in deze bak is ook een dikke bodem, die doet het hier voorlopig zonder zwarte rottigheid al 2.5 jaar
 
Ik heb ook de bodem uit grof substraat icm bodemverwarming ,en daarboven fijn grind. Ook géén anaerobe bacterieen of bodemrot. Bodem gaat jaren mee (wel regelmatig kleitabletten bijgestoken).
Maar eigenlijk wil je juist wel anaerobe bacteriën hebben die helpen in stikstofcyclus. Vandaar dat de Walstadt methode icm dikke bodemlagen (ook) goed werkt.
 
Maar eigenlijk wil je juist wel anaerobe bacteriën hebben die helpen in stikstofcyclus.
Maar dat doen ze niet. Elke plek op de bodem die genoeg geïsoleerd is om anaerobe omstandigheden te bereiken (oftewel, geen of weinig zuurstof transport door water of planten) is ook genoeg geïsoleerd om geen of weinig stikstof te krijgen uit het water. Denitrificatie zal vooral door planten en waterwissels plaatsvinden. Bacteriële denitrificatie in een aquarium is een droom, geen werkelijkheid.
 
Dat is jouw waarheid.
Hier gaat het voortreffelijk
1702575553055516206940.jpg
10cm hoog.
Deze dikke bodem doet weldegelijk iets maar ik meet het niet, de planten groeien leuk
1702575895213586960651.jpg
de watertroebelheid neem ik voor lief.
 
Dat is jouw waarheid.
Hier gaat het voortreffelijk Bekijk bijlage 369563 10cm hoog.
Deze dikke bodem doet weldegelijk iets maar ik meet het niet, de planten groeien leukBekijk bijlage 369564 de watertroebelheid neem ik voor lief.
Maar Edwin, wat heeft jouw opstelling te maken met wat @MaestroCygni zegt over anaerobe bodems? En stel dat jouw bodem anaerobe dingen doet (gefeliciteerd), hoe ga je dat vaststellen als je ook nitraat etende planten hebt... en niets meet... 🥸
 

Terug
Bovenaan