Bescherming bodem aquarium


C

Coulibaly

Guest
Bij een Malawi bak heb je al eens meer stenen en rotsen.

In principe moeten die zodanig geplaatst worden dat ze niet naar beneden kunnen tuimelen.

Maar een ongelukje is alsnog snel gebeurd.

Om de bodem van het aquarium te beschermen heb ik diverse manieren bekeken, maar geen enkele voldeed echt.

Tot ik dit onder ogen kreeg:
FILTER-ROOSTER-Easy-Tray-Zwart-34-x-20-x-1,5-cm-SIBO-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg


Het zijn roosters in kunststof die je aan elkaar kan klikken.

Deze van de afbeelding heeft, per rooster, de volgende afmetingen: 34 x 20 x 1,5 cm. Maar er bestaan er ook die 4 keer groter zijn.

Eventuele vormen (een bocht bv) kan je gemakkelijk aanbrengen met een klein slijpschijfje of een zaag (gaat wat langer duren).

Voor mij persoonlijk is er nog een bijkomend voordeel. Ik kan immers de bodemverwarming werkend gaan gebruiken.

De rooster ligt op de verwarmingsdraad, de vissen kunnen er niet bij.

En daar de cichliden voortdurend het zand verplaatsen kan het door de bodemverwarming niet gaan aankoeken.

Eventueel zal ik de roosters wel een beetje moeten vastzetten met een product zoals TEC7. Maar groot is het drijfvermogen niet. Het is geen piepschuim.

Het product is visvriendelijk, ze kunnen zichzelf niet verwonden aan het raster.

Ook mooi meegenomen is de lage kostprijs.

Heeft er iemand ervaring met bovenstaande?

Of zijn er nog betere oplossingen te bedenken (rekening houdend dat ik eigenlijk w�l graag mijn bodemverwarming actief wil gebruiken - isolatie materiaal kan dan niet)?
 
ik gebruik grindroosters van de hornbach, werkt ook zeer goed.
 
tuinkabouter zei:
ik gebruik grindroosters van de hornbach, werkt ook zeer goed.

Zeker geen slechte oplossing. Maar die zijn doorgaans wel wat hoog toch? 3,2 cm lees ik op de site van Hornbach.

De filter roosters zijn slechts 1,2 cm hoog. En dat heeft dan toch zo wat voordelen.
 
Goed idee! Heb je ook een link waar je dit kunt kopen?

Laat maar, was heel simpel te vinden ;)
 
naja je bodem is al gouw 3-4 cm of hoger, dus zo hoog is de grindrooster niet
 
tuinkabouter zei:
naja je bodem is al gouw 3-4 cm of hoger, dus zo hoog is de grindrooster niet

Bij vissen die niet of niet diep woelen zou ik zo'n grindrooster perfect vinden. Maar ik denk dat bij cichliden die paar cm extra het hem toch gaan doen.
 
zover ik weet graven ze hele kuilen. tot op de bodemplaat aan toe.

neem je een rooster van 3,2cm dik, en een laag zand van 4cm.
dan hebben ze maar 0,8cm graaf diepte :S

kan het verkeerd zien hoor maar dat lijkt me geen strak plan.
 
RichD1011 zei:
zover ik weet graven ze hele kuilen. tot op de bodemplaat aan toe.

neem je een rooster van 3,2cm dik, en een laag zand van 4cm.
dan hebben ze maar 0,8cm graaf diepte :S

kan het verkeerd zien hoor maar dat lijkt me geen strak plan.

Rooster is 1,2 cm hoog. Daar mag je dan een laag van 6 a 7 cm zand op leggen.


Lijkt me toch dat ze voldoende graafruimte hebben dan. Toch?
 
ben je niet bang dat met bodem verwarming in een malawi bak,de roosters ,door het gewicht van de stenen(keien) door je verwarmings- kabel heen snijden?
 
nee ik had het over die grindroosters.

die jou bedoelde zijn inderdaad beter geschikt.

dikke laag zand erover en klaar zou je denken.
 
Uitsparing maken in de roosters voor je kabel en klaar ;)

Maar wat het graven betreft, ze gaan door tot het niet meer kan en dan door naar de volgende graaf plek, dus of dat de bodem is of het rooster is zie ik niet echt het probleem
 
die roosters beschermen wel mooi je bodem plaat,en houden de eerste laag zand mooi op hun plek

.
 
wat is trouwens je reden om met bodemverwarming te werken?

is nou niet bepaald dat het een + punt is voor je planten want die zullen er weinig inkomen.

zelf zou ik dan gewoon met een hydor of iets in die trant werken.
 
RichD1011 zei:
wat is trouwens je reden om met bodemverwarming te werken?

is nou niet bepaald dat het een + punt is voor je planten want die zullen er weinig inkomen.

zelf zou ik dan gewoon met een hydor of iets in die trant werken.

Dat komt omdat die bodemverwarming er al in ligt en niet zo eenvoudig te verwijderen is (draad loopt langs de achterwand).

Oorspronkelijk was dit een plantenbak, maar die wordt dus omgebouwd naar een Malawi aquarium.

Het eerste idee was om de kabel gewoon te laten liggen, maar niet aan te sluiten.

Maar nu met dit raster kan ie alsnog aangesloten worden. De cichliden kunnen zich niet verwonden en de kabel kan niet open en bloot komen te liggen.

Normaal mag je met rivierzand geen bodemverwarming gebruiken (het zand kan aankoeken), maar met cichliden kan het weer wel - mits je de dieren kan beschermen. Die vissen verleggen het zand toch voortdurend.

Ik heb bovendien ook nog een verwarmingscomputer met allerlei snufjes die bodem- en staafverwarming (of Hydor) kan aansturen.

Ik ga in deze bak trouwens ook een Hydor gebruiken. Wil zo weinig mogelijk techniek in het aquarium hebben.
 

Terug
Bovenaan