Beschadigde gup, waarschijnlijk ergens vastgezeten. Wat te doen?


manon0813

Member
Lid geworden
29 september 2022
Berichten
12
Leeftijd
17
Hallo allemaal.
Vandaag kwam ik thuis en zag ik dat een van mijn mannetjes guppen ineens een heel erg beschadigde staart heeft. Mijn vermoeden is dat hij ergens vast heeft gezeten aangezien er ook een deel van de basis van zijn staart is beschadigd. (Zie foto's) Nu vraag ik mij af of ik het het beste zo kan laten of medicijnen aan toe te voegen. Ik heb fungicell, sera bactopur direct, esha 2000 en exit gelijk in huis. Ik ga nu een waterwissel doen. Mijn waterwaarden zijn helemaal goed. Ik hoor graag iets, ik vind het vreselijk om hem zo te zien lijden :(
20230207_181547.jpg
20230207_182216.jpg
20230207_182221.jpg
 
Kun je liever nog even apart behandelen, aub niet je hele bak gaan bemediceren dat vind ik zonde
 
Als t een beschadigde staart is en zo ziet het eruit, zou ik schoon water en voogle gebruiken. Gewoon in de bak, Voogle versterkt alle visjes en schoon water kan ontstekingen voorkomen. Pas als ik ontstekingen of ziekteverschijnselen zou zien, zou ik evt medicatie gebruiken.
 
Esha 2000 is een veilige en licht belastend middel wat ondersteuning bied bij het genezings proces en kan vinrot en dergelijke tegen gaan. Ik heb dat zelf gebruikt voor mn fantoomzalm die ook tussen het filter gekomen was(omdat ik dat toch had liggen). Maar zonder middel kan het ook wel goed komen zolang het water maar schoon gehouden word en de belasting laag is. De vis moet uit zichzelf genezen dus hoe makkelijker en stressloos de vis het heeft hoe sneller hij geneest.
 
Bedankt voor de reacties! Hier een kleine update: zijn staart is er nu bijna helemaal af. Hij gaat met het uur slechter. Hij eets nog wel en ik heb hem zelfs nog achter de dames aan zien gaan, maar ik heb weinig hoop dat dit vanzelf geneest... ik hoor graag jullie meningen.
20230208_174452.jpg
 
Dat witte is nieuw weefsel of een soort littekenweefsel de staart lijkt te genezen, (bij vissen gaat dan heel snel) een deel van de staart is afgestorven en is losgelaten, dat is goed, anders gaat het rotten. Wat gaat er precies slechter?
Ik vind zn rugvin ook mooier overeind staan en hij ziet er over het algemeen nog kleurrijk en fit uit (hoewel dat moeilijk op een foto is in te schatten) wel erg duidelijke fotos! :)
 

Dat witte is nieuw weefsel of een soort littekenweefsel de staart lijkt te genezen, (bij vissen gaat dan heel snel) een deel van de staart is afgestorven en is losgelaten, dat is goed, anders gaat het rotten. Wat gaat er precies slechter?
Ik vind zn rugvin ook mooier overeind staan en hij ziet er over het algemeen nog kleurrijk en fit uit (hoewel dat moeilijk op een foto is in te schatten) wel erg duidelijke fotos! :)
ik dacht dat het slecht was dat de staart nog kleiner was geworden, maar dat is dus goed, mooi zo! Het kan niet meer aangroeien had ik begrepen? Dan blijft hij een stompje hebben?
 


ik dacht dat het slecht was dat de staart nog kleiner was geworden, maar dat is dus goed, mooi zo! Het kan niet meer aangroeien had ik begrepen? Dan blijft hij een stompje hebben?
Ja dat had ik ook gelezen maar ik zou zo vroeg nog niet balen. Het zou heel goed kunnen dat het nog voor een stuk terug groeit, mijn fantoomzalm zn staartvin was ook er af (voor de helft) en is ook volledig terug gegroeid. Vissen kunnen heel weerbaar zijn en snel herstellen. Als ze maar over het kritieke punt heen zijn. Maar als ik zo hoor hoe de vis zich gedraagd en ik de fotos zie heb ik wel veel vertrouwen 😀
 
Sorry, maar dit is overduidelijk bacteriële vinrot die door aan het zetten is... Behandeling is inmiddels vrij laat, want het grijpt snel om zich heen zoals je ziet. En echt effectieve middelen zijn niet goed beschikbaar in NL. Als je de vis apart kunt zetten en in die bak/emmer het water extra schoon houdt (elke dag grote waterverversingen), houd je het risico voor de andere vissen beperkt en is er nog een kans dat de vis zich herstelt.

Je kan nog proberen om in die aparte bak dan je baktopur direct te doseren.
 
Sorry, maar dit is overduidelijk bacteriële vinrot... Behandeling is inmiddels vrij laat, want het grijpt snel om zich heen zoals je ziet. En echt effectieve middelen zijn niet goed beschikbaar in NL. Als je de vis apart kunt zetten en in die bak/emmer het water extra schoon houdt (elke dag grote waterverversingen), houd je het risico voor de andere vissen beperkt en is er nog een kans dat de vis zich herstelt.

Je kan nog proberen om in die aparte bak dan je baktopur direct te doseren.
In eens? Dus niet ergens vast gezeten? Ik dacht dat het er wel oke uit zag niet ontstoken ofzo. Kan dat zo plots ontstaan?
Welke risicos voor de andere vissen bedoel je eigenlijk, vinrot is een niet besmettelijke infectie toch?
 
Laatst bewerkt:
Het kan ontstaan t.g.v. een verwonding, al dan niet door vastzitten. Al kan ik me het scenario van vastzitten met de staart, en dan dit als resultaat, niet helemaal goed inbeelden. Maar goed. :cool:

Ik vond het er op de eerste foto al niet zo lekker uitzien. Het beeld past bij infectie. Zo'n vin is voor bacteriën net een chipje. Je bent er zo doorheen.
 
Sorry, maar dit is overduidelijk bacteriële vinrot die door aan het zetten is... Behandeling is inmiddels vrij laat, want het grijpt snel om zich heen zoals je ziet. En echt effectieve middelen zijn niet goed beschikbaar in NL. Als je de vis apart kunt zetten en in die bak/emmer het water extra schoon houdt (elke dag grote waterverversingen), houd je het risico voor de andere vissen beperkt en is er nog een kans dat de vis zich herstelt.

Je kan nog proberen om in die aparte bak dan je baktopur direct te doseren.
Het is geen vinrot in ieder geval. Ik ben wel bang dat er schimmel zit op de basis van de vin. En als ik hem apart zet ben ik banh dat het alleen maar meer stress bezorgd en hij daarvan doodgaat...
 
Het kan ontstaan t.g.v. een verwonding, al dan niet door vastzitten. Al kan ik me het scenario van vastzitten met de staart, en dan dit als resultaat, niet helemaal goed inbeelden. Maar goed. :cool:

Ik vond het er op de eerste foto al niet zo lekker uitzien. Het beeld past bij infectie. Zo'n vin is voor bacteriën net een chipje. Je bent er zo doorheen.
Ja ik vond de eerste fotos vergeleken met de laatste niet perse slecht er uit zien de vis zelf lijkt nog wel gezond te zijn en mee te doen buiten de beschadiging. De mijne was zn vin ook kwijt door het filter, dat weet ik want ik heb hm er zelf achter vandaan gehaald. De eerste dagen was het randje ook wittig en later zag ik de vin herstellen.

Als de vis nu appart gezet word in een stressvolle omgeving en daar behandeld word kan dit juist niet negatieve gevolgen hebben? Is de vis niet in staat uit zichzelf te herstellen en de infectie zelf af te schudden mocht die aanwezig zijn.

Benoem je trouwens vinrot zo zeker omdat je het klem zitten zo betwijfeld of herken je het ook helemaal? Ik heb daar geen oog voor in iedergeval ik kan alleen uit ervaring spreken wat ik bij mij terug zag😛
 
De bacteriën die het veroorzaken hebben aan die vis een platform voor uitbreiding.


Oh. Zaak opgelost.
Maar de bacteriën krijgen alleen een kans als de vis verzwakt is toch? Of, stel het zou om vinrot gaan. Is dat dat zó besmettelijk voor de andere vissen omdat er zo veel bacteriën zouden zitten of ligt dat meer aan de soort bacterie waar je het nu over hebt. Want vinrot is gewoon een infectie toch, meer niet?
 
Het is geen vinrot in ieder geval. Ik ben wel bang dat er schimmel zit op de basis van de vin. En als ik hem apart zet ben ik banh dat het alleen maar meer stress bezorgd en hij daarvan doodgaat...
Ik zou zelf ginos oog hierin niet te veel durven te betwijfelen hij heeft er veel ervaring in en je kan nooit zeker zijn wat de oorzaak is als je het niet heb zien gebeuren. Ik zou alle opties open houden. Maar ik zou zelf wel heel er twijfelen wat goed zou zijn, appart behandelen of water zuiver houden en afwachten. Uiteindelijk is het de vis die moet herstellen, het middel ondersteund alleen. Maar als gino zeker weet te stellen hier vinrot in te herkennen geloof ik het wel! Telaat ingrijpen moet je ook niet willen.
 
Benoem je trouwens vinrot zo zeker omdat je het klem zitten zo betwijfeld of herken je het ook helemaal? Ik heb daar geen oog voor in iedergeval ik kan alleen uit ervaring spreken wat ik bij mij terug zag😛
Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, haha. Ik zie gewoon op de eerste foto's al dat het niet klopt. Zo'n vissenlichaam doet dat niet zelf en het moet wel gek lopen wil een "mechanische" oorzaak precies die spreiding van weefselschade geven (behalve het witte gebied ook de randen van de vinnen etc). En de tweede foto is alweer zo drastisch slechter, je zíét gewoon dat het weefsel weggevreten is. En daar zijn door de manier van verspreiden, en op zo'n korte tijdsschaal, m.i. hoe dan ook dan bacteriën verantwoordelijk voor. Ik wil er niet over opscheppen dat ik vroeger goed was in biologie, maar voor mij is dit geval een 1 + 1 = 2. Een verschil tussen zwart en wit. Het voor je zien hoe die biologische interacties ongeveer verlopen.

Als de vis nu appart gezet word in een stressvolle omgeving en daar behandeld word kan dit juist niet negatieve gevolgen hebben? Is de vis niet in staat uit zichzelf te herstellen en de infectie zelf af te schudden mocht die aanwezig zijn.
De handelingen rond apart zetten en verversen vinden vissen meestal niet leuk. Maar dat is wel soepel en snel te doen als je een beetje handig bent. Ik merk zelf met vissen uitvangen bijv dat als je niet treuzelt en een beetje tactvol bent, een vis al vrij snel weer rustig rond kan zwemmen in de nieuwe bak.

Het is hier een afweging om te bepalen waar je voor de gezondheid van de vissen op de lange termij het beste aan doet. Hij kan zo weer uit zichzelf beter worden hoor. Dat heb ik ook wel eens gezien toen ik vinrot in de bak had. Maar je moet je ook bedenken: een vis krijgt het niet voor niets. Welke omstandigheden in de bak hebben gemaakt dat hij het kon ontwikkelen? Als dat niet helder wordt kun je een herhaling verwachten.
 
Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, haha. Ik zie gewoon op de eerste foto's al dat het niet klopt. Zo'n vissenlichaam doet dat niet zelf en het moet wel gek lopen wil een "mechanische" oorzaak precies die spreiding van weefselschade geven (behalve het witte gebied ook de randen van de vinnen etc). En de tweede foto is alweer zo drastisch slechter, je zíét gewoon dat het weefsel weggevreten is. En daar zijn door de manier van verspreiden, en op zo'n korte tijdsschaal, m.i. hoe dan ook dan bacteriën verantwoordelijk voor. Ik wil er niet over opscheppen dat ik vroeger goed was in biologie, maar voor mij is dit geval een 1 + 1 = 2. Een verschil tussen zwart en wit. Het voor je zien hoe die biologische interacties ongeveer verlopen.


De handelingen rond apart zetten en verversen vinden vissen meestal niet leuk. Maar dat is wel soepel en snel te doen als je een beetje handig bent. Ik merk zelf met vissen uitvangen bijv dat als je niet treuzelt en een beetje tactvol bent, een vis al vrij snel weer rustig rond kan zwemmen in de nieuwe bak.

Het is hier een afweging om te bepalen waar je voor de gezondheid van de vissen op de lange termij het beste aan doet. Hij kan zo weer uit zichzelf beter worden hoor. Dat heb ik ook wel eens gezien toen ik vinrot in de bak had. Maar je moet je ook bedenken: een vis krijgt het niet voor niets. Welke omstandigheden in de bak hebben gemaakt dat hij het kon ontwikkelen? Als dat niet helder wordt kun je een herhaling verwachten.
Als ik naar de strepen bij de staart kijk zie ik wel dat de staart verder weg gerot lijkt inderdaad. Of dan het tussen het filter komen of iets anders is maakt niet uit maar als het echt weg begint te rotten klinkt behandelen met een middel niet heel verkeerd. Dat was me nog niet echt opgevallen
 
Bij vinrot zie je meestal een witte rand om echt de vin. Bij mijn gup is het witte aan de basis van de vin, dus niet de vin zelf. Ik ben bijna zeker dat hij ergens vast heeft gezeten omdat het binnen een paar uur gebeurt is, en geen van de andere vissen vertoont raar gedrag ivm vinnen opeten oid. Dus ik neem aan dat het geen vinrot is, of het moet ook andere vormen aannemen.

Ik heb ook geen quarantainebak, dus wat suggereert u als alternatief?
 
Vinrot is eigenlijk ook maar een naamgeving. Een benaming voor een infectie met een van de bekende bacteriën (o.a. columnaris-soorten) op een specifieke locatie. Kan een beschadiging aan vooraf zijn gegaan, hoeft niet. Het is vaak op de vinnen, omdat dat kwetsbare structuren zijn. Het kan dan aan de buitenranden beginnen en hoeft niet per se door te zetten. Het kan ook doorvreten tot aan de huid en verder, of überhaupt elders beginnen.

Het feit dat de hele vin er nu af ligt, betekent in elk geval dat het niet zo goed gaat. 😬

Het is verder aan jou om te kijken wat je ermee wilt en kunt. Je kan je vis in een emmer zetten of zo. Is niet ideaal, maar behandelen in de hoofdbak (of zonder behandeling daar laten doorzwemmen) is ook niet ideaal. Het is een afweging zoals ik al zei. Je weet nooit precies welke kant het op gaat.
 
Eerlijk gezegd ziet het er niet naar uit alsof die ergens vast heeft gezeten doch meer weggerot. En dat kan vrij snel gaan hoor. Hier is een behandeling op z'n plek. En bij vinrot bij guppen en endlers, is het vrij typerend dat de vorm bij het inscheuren behouden blijft zoals die bij jou, totdat het helemaal weg is. Als de staartvin al helemaal weg is, komt er geen nieuwe vinvorming. Een vin herstelt zich enkel als er nog vinstralen over zijn. Anders niet.
 
Het zijn niet de meest duidelijke fotos maar zo was en is het bij mijn vis (de achterste):
4 oktober 22:
IMG_20230209_132502.jpg

1 januari 23:
IMG_20230209_132219.jpg


De onderkant lag er volledig af en is toch helemaal terug gegroeid. Of is dit niet wat er met vinstraal bedoelt word?
 
Of is dit niet wat er met vinstraal bedoelt word?
Ik heb in de zeewaterbak een pyamabaarsje die telkens werd aangevallen en waar deels ook de vinstraal weg was en dat groeide toch vrij snel telkens weer aan.
Dus ik weet niet of @stanovic bedoeld dat dit bij Guppen niet aangroeit of in het algemeen.
 
Wat je op je fotos laat zien don, dat is ,rot, kun je gaan bestrijden en/of de oorzaken bepalen.
 
Hallo allemaal. Heel erg bedankt voor jullie hulp, dat waardeer ik erg. Ik wilde vanavond een quarantaine emmer maken voor hem, maar helaas is mijn gup vanmiddag overleden..
 

Terug
Bovenaan