Ben onervaren en heb wat vragen


Jasper

New member
Lid geworden
22 december 2023
Berichten
0
Leeftijd
44
Hallo,

Ik ben Jasper en ben nieuw op het houden van vissen en wil het graag goed doen.
Alvast excuus voor het lange bericht 😀.

Een paar maanden geleden heb ik 3 sluierstaarten en 3 slakjes gekocht en heb er op aanraden van de winkel een 50 liter aquarium bij genomen.

Door op dit forum te lezen kwam ik erachter dat het veel te klein is. Dank daarvoor !!!
Dus gelijk naar een winkel gegaan en een 120 liter aquarium gekocht.
Ben net begonnen met het ingerichten. (Zie foto)

Ik heb wat vraagjes en mischien dat iemand zo vriendelijk wil zijn om me te adviseren.

1: Hoeveel planten is genoeg. Als je op de foto kijkt lijkt dit voldoende of moet er meer bij?
2: Het nieuwe aquarium is groter maar moet (als ik het goed) begrijp 2 weken staan. Ik heb de bacteriën erin gedaan. Is het beter om de vissen te vroeg de goede ruimte te geven of is het beter om ze toch in het kleinere aquarium te laten tot de nieuwe klaar is?
3: Naast de 3 sluierstaarten en 3 slakjes lijkt het me leuk om er op termijn nog iets bij te doen. Vooral de algenetertjes op de ruit vind ik een leuk gezicht. Ik heb er naar overleg met de winkel kleine garnalen ingedaan. Heel leuk maar vooral lekkere snacks voor sluitstaartjes. Kunnen jullie iets aanraden dat samengaat?
4: Naast de planten, planten voeding en bacteriën voor het opstarten moet ik nog iets doen om een goede start te maken?

Alvast erg bedankt.
 

Bijlagen

  • 20231222_120655.jpg
    20231222_120655.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 51
Persoonlijk zou ik beginnen met bij die winkel weg te blijven, duidelijk eentje die liever aan de verkoop denkt dan het welzijn van de dieren.
Volgens mij is het 50L per sluierstaart/goudvis? (correct me if im wrong), dan zit je al over het maximum.
Daarnaast zijn de zogenoemde algeneters (verkeerde benaming) vaak l-nummers (meestal wordt de ancistrus bedoeld) die ook nog erg vervuilend kunnen zijn. Afrader in dit geval, dan beter een paar appelslakken, vervuilen ook iets maar minder en ruimen ook nog is goed op en leuk om naar te kijken.
 
Die winkel kom ik inderdaad niet meer.

Dank voor je advies !!
 
In elk geval beginnen met de planten uit de potjes te halen, onder de kraan de glaswol eraf spoelen. En dan gewoon in de bodem plaatsen. Wel twijfel ik aan de capaciteit van je filter in combi met sluierstaarten overigens.

even een tip aan volgende posts…. Ga de ts nou niet gelijk afbranden maar geef goed advies. :)
 
Ha ha.. voel ik me even dom nu :p
Gedaan en ziet er veel beter uit.

Het filter zat bij het aquarium dus ging ik ervan uit dat het groot genoeg was. Als dat niet zo is haal ik een nieuwe.
 

Bijlagen

  • 20231222_125700.jpg
    20231222_125700.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 36
1: Hoeveel planten is genoeg. Als je op de foto kijkt lijkt dit voldoende of moet er meer bij?
Voor de meeste planten geldt, dat als ze tevreden staan, het er vanzelf meer worden. Teveel planten heb je niet snel en sluiers zijn planteneters, dus de kans is hoe dan ook aanwezig, dat je planten het niet lang gaan overleven. Zorg in ieder geval voor groenvoer voor je sluiers, dan is de neiging om aan je planten alvast minder. (gekookte stukjes groenten vinden ze erg lekker: courgette, komkommer, bloemkoolroosjes, broccoliroosjes bijv).

2: Het nieuwe aquarium is groter maar moet (als ik het goed) begrijp 2 weken staan. Ik heb de bacteriën erin gedaan. Is het beter om de vissen te vroeg de goede ruimte te geven of is het beter om ze toch in het kleinere aquarium te laten tot de nieuwe klaar is?{/quote]
Je kunt ze meteen overzetten, wat vooral helpt om het filter van je nieuwe bak op te starten, is het filtermateriaal van je huidige filter in het aquariumwater uit te spoelen en/of het oude filter op je nieuwe bak aan te sluiten. Bacteriën uit een flesje zijn vooral erg goed om de portemonnee van de LFS op te starten....
Het kan zijn dat je een keer een extra waterwissel moet doen, omdat de filtering het nog niet kan bij houden. Heb je druppeltests (beter dan stripjes) om NO2 en NH3 te meten?
Verder heb je een binnenfilter, ik zou gaan kijken naar een buitenfilter voor je bak, en dan gelijk een flink forse ook. Daar kan iemand anders je vast beter over adviseren dan ik.

3: Naast de 3 sluierstaarten en 3 slakjes lijkt het me leuk om er op termijn nog iets bij te doen. Vooral de algenetertjes op de ruit vind ik een leuk gezicht. Ik heb er naar overleg met de winkel kleine garnalen ingedaan. Heel leuk maar vooral lekkere snacks voor sluitstaartjes. Kunnen jullie iets aanraden dat samengaat?
Ik sluit me bij Blupgup aan, dat je met 3 sluiers in 120 liter al krap zit. Ik zou er daarom geen extra vervuilers bij doen.

4: Naast de planten, planten voeding en bacteriën voor het opstarten moet ik nog iets doen om een goede start te maken?
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Verder hebben planten ook voeding nodig, en dan heb ik het NO3, Po4, K, en mineralen-en sporenelementen. Let daar goed op als je daarnaar gaat kijken. Ook hier kunnen we je wel verder mee helpen.
Persoonlijk ben ik een groot fan van de poeders van aquariumbemesting.nl, maar ik zou eerst eens kijken naar je verlichting en vooral ook of je vissen je planten met rust laten....
 
Dank je wel.
Vind het prima als ze aan platen knabbelen.
Ik geef ze dagelijk groenten. Ze eten regelmatig met ons mee ;).
Al blijkt dat ze van komkommer ondanks dat het flink gekookt en erna afkoelt is ze alleen het middenstuk eten. Erwten gingen ook snel op.
 
Ha ha.. voel ik me even dom nu :p
Gedaan en ziet er veel beter uit.

Schaam je niet, er zijn er genoeg die zo begonnen zijn. Aquarium houden is behoorlijk ingewikkeld, en er zijn dus een heleboel fouten die je maken kunt. Een paar belangrijke ben je al tegenop gelopen: bijvoorbeeld: vertrouw NIET op het advies van de LFS...

Het filter zat bij het aquarium dus ging ik ervan uit dat het groot genoeg was. Als dat niet zo is haal ik een nieuwe.
Filters die standaard bij aquariums zitten, zijn meestal berekend op een lichte bezetting van weinig vervuilende vissen, dus met jouw hoge bezetting van sterk vervuilende vissen is dat filtertje hoogstwaarschijnlijk niet voldoende.
 
Dank je wel!.
Ik ga me eerst ia verdiepen en dan over tot aanschaf van een ander filter.
 
Dank je wel!.
Ik ga me eerst ia verdiepen en dan over tot aanschaf van een ander filter.
Kleine tip van mij. Ik zou kijken, informeren naar een goed buitenfilter en naar het filtermateriaal. Daar kun je ook voor terecht op het forum. Meerdere behulpzame leden hebben sluierstaarten.

Verder zou ik zeggen voldoende waterwissels is een goed uitgangspunt.
 
Volgens mij is het 50L per sluierstaart/goudvis? (correct me if im wrong), dan zit je al over het maximum.
Correct en verder is 80cm niet breed genoeg maar al beter dan de kleine oude bak. Wij hebben er ook 3 in een bak van 120cm en 240 liter.
Ze vervuilen aardig dus ik zou er een flinke filter opzetten met veel filterinhoudt.
Natuurlijk nog welkom op het forum.
 

Terug
Bovenaan