Bemesting


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,270
Locatie
Eelde
In mijn 60 cm bak heb ik al eens gemeten dat er bij mijn onderhoudschema soms een PO4 tekort ontstaat. In mijn 80 cm bak zie ik dat de Braziliaanse klimop bleek/wit blad aanmaakt. Ook overleven de Cryptos wel in deze bak, maar echt groeien doen ze niet.

Volgens mij heb ik in de 80cm bak kleibolletjes nodig en mogelijk iets van ijzer. Die bolletjes zijn ook nuttig in mijn 60cm. Daarnaast heb ik daar zo nu en dan NO3 en PO4 nodig. Ivm de goedkope kleibolletjes is aquariumbemesting.nl volgens mij prijstechnisch het meest interessant. Ook de andere poeders lijken er goed betaalbaar. Ik heb nu de volgende vragen:

1) Is CSM+B het equivalent van APO plantenpracht?
2) Nitraten zijn er en diverse vormen. Welke kan ik het best gebruiken?
3) Heb ik naast kleibolletjes ook "ijzer - 7% DTPA" nodig?
4) Wie heeft er ervaring met de weegschaal die op dezelfde site verkocht wordt: http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... aal-1000gr ?
 
Wie heeft er ervaring met de weegschaal die op dezelfde site verkocht wordt?

Jaja. zou je wel willen weten,he. haha.

Als je zuiver wilt werken, kan je die wel gebruiken,toch?

Kleibolletjes gebruik ik ook, geen DTPA..???

Pentetinezuur - Wikipedia

Pentetinezuur (officieel: di-ethyleentriaminepenta-azijnzuur; afgekort: DTPA) is een polyaminocarbonzuur, bestaande uit een di-ethyleentriaminebasisstructuur, ...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pentetinezuur

Nee, dus !!!
 
1. Nee is niet hetzelfde. Die plantenpracht zou ik niet gebruiken, verhoudingen zijn scheef.
2. Voor je planten is het best dat je de 3 vormen van stikstof gebruikt, nitraat-ammonium-urea. Maar dan moet je wel weten wat je doet. Makkelijkste is alleen nitraat.
3. Dat is een ijzerchelaat en is voor in de waterkolom. Je kan beter de 11% nemen, is voordeliger.
4. Heb er nog zo eentje liggen, en die van mij zit er altijd 10-15% naast.
 
Ik bestelde meestal de kaliumnitraat en de kaliumfosfaat en daarnaast de csm+b.
Dat is voldoende met ons water heb ik ondervonden.
 

Terug
Bovenaan