Bemesting neemt niet af, no3 fosfaat


AQUAR3LL3

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2020
Berichten
620
Locatie
Hoogvliet
Doordat ik vorige week nieuwe garnalen in het aquarium heb gedaan heb ik een week extra geen waterwissel gedaan. De laatste week heb ook geen macro voeding toegevoegd omdat dit al genoeg aanwezig was.
26e no3 15mg & po4 0,1 waterwissel
4e no3 20mg & po4 0,4 geen waterwissel, vanaf deze datum geen macro voeding
10e no3 20mg & po4 0,4 waterwissel en hierna waardes afgenomen.

Iemand een idee waarom de niveaus van no3 & po4 niet af zijn genomen ?
Omdat ik garnalen heb lijkt het mij namelijk geen slecht idee om dan 1x per 2 weken te waterwisselen maar kan ik er ook mee af om maar 1x in de 2 weken voeding toe te voegen of elke week de helft van de huidige dosis.
 
Je bak produceert zelf dit ook en als er weinig opname is dan zal de waarde ongeveer gelijk kunnen blijven. Je kan ook wekelijks even meten na een verversing en dan aanvullen tot de gewenste hoogte. De meesten verversen ook wel wekelijks bij de garnalen 10-20%.
 
Je bak produceert zelf dit ook en als er weinig opname is dan zal de waarde ongeveer gelijk kunnen blijven. Je kan ook wekelijks even meten na een verversing en dan aanvullen tot de gewenste hoogte. De meesten verversen ook wel wekelijks bij de garnalen 10-20%.
Weet eigenlijk nog niet hoe ik het het juist niveau breng en wat het juiste niveau is ? 0,1 po4 tot 10mg nitraat ? Ga deze week halve dosis toevoegen en dan even uitzoeken hoe ik de juiste hoeveelheid voor 0,2 po4 en 20mg no3 kan toevoegen. Ben nog zwaar aan het kloten met balans. Nu ik mijn verlichting naar 80% heb gedaan komt er weer allemaal baardalg maar zie mijn planten wel gelijkbeter groeien.

Bedankt john
 
Bij een nitraat van 10 hoor een po4 van 1. Dat is 10 op 1. Baardalg is vaak een co2 gerelateerd probleem dus met het huidige licht zal dat wellicht te weinig zijn nu opeens deze de kop opsteken. Minder licht is een kleinere behoefte aan voeding namelijk.
 
Wat John al aanhaalt, door te voeren breng je ook NO3 en PO4 in.

maar met zulke waardes zou ik denk ik alleen nog KH2PO4 en K2SO4 doseren en KNO3 achterwege laten indien er voldoende “productie” is
 
Ik heb een soortgelijke casus. In mijn bak daalt het nitraat niveau niet of nauwelijks.

Je bak produceert zelf dit ook en als er weinig opname is dan zal de waarde ongeveer gelijk kunnen blijven. Je kan ook wekelijks even meten na een verversing en dan aanvullen tot de gewenste hoogte. De meesten verversen ook wel wekelijks bij de garnalen 10-20%.
Het meten na de waterwissel doe ik momenteel ook weer nadat ik een tijdje met EI heb gewerkt. Ik vul dan het fosfaat aan tot het in balans is met de hoeveelheid nitraat die nog in het water aanwezig is na de waterwissel. Zo was afgelopen zondag na de waterwissel van 50% (in verband met draadalgen) de hoeveelheid nitraat nog 20 mg/l. Ik heb toen dus het fosfaat gehalte verhoogt naar 2 mg/l zodat dit weer in balans is met elkaar.

Wat John al aanhaalt, door te voeren breng je ook NO3 en PO4 in.

maar met zulke waardes zou ik denk ik alleen nog KH2PO4 en K2SO4 doseren en KNO3 achterwege laten indien er voldoende “productie” is
Precies wat ik nu dus doe. Ik werkte met de EI-methode van AquariumBemesting maar voeg momenteel enkel KH2PO4 toe. Ik wil mijzelf binnenkort even verdiepen in welke verhouding ik K2SO4 moet toevoegen aan de oplossing die ik momenteel heb staan. Of aan een nieuwe oplossing die ik kan aanmaken.
 
Ik heb een soortgelijke casus. In mijn bak daalt het nitraat niveau niet of nauwelijks.


Het meten na de waterwissel doe ik momenteel ook weer nadat ik een tijdje met EI heb gewerkt. Ik vul dan het fosfaat aan tot het in balans is met de hoeveelheid nitraat die nog in het water aanwezig is na de waterwissel. Zo was afgelopen zondag na de waterwissel van 50% (in verband met draadalgen) de hoeveelheid nitraat nog 20 mg/l. Ik heb toen dus het fosfaat gehalte verhoogt naar 2 mg/l zodat dit weer in balans is met elkaar.


Precies wat ik nu dus doe. Ik werkte met de EI-methode van AquariumBemesting maar voeg momenteel enkel KH2PO4 toe. Ik wil mijzelf binnenkort even verdiepen in welke verhouding ik K2SO4 moet toevoegen aan de oplossing die ik momenteel heb staan. Of aan een nieuwe oplossing die ik kan aanmaken.
@jessicapilon @tuinkabouter Bedankt ga is kijken met welke waardes ik dan moet gaan toevoegen. Kom daar nu niet echt uit.

Dit is mijn recept voor Makro en voeg als micro de basis oplossing toe. Wanneer de grote fles op is zal ik hier ook op poeder overgaan. Voel mij dan pablo escobar :) Denk inderdaad dat ik van EL moet afstappen aangezien ik het niet verantwoord vindt om met garnalen 50% te verversen en het wat met 30% al met 5 graden afneemt door toevoegen koud water. Helaas alleen tuinslang van buiten beschikbaar en 100L met emmers ververssen.
Recept voor de Makro oplossing:
  1. Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
  2. Voeg 58,72 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
  3. Voeg 4,6 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
  4. Voeg 26,72 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
  5. Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
  6. Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Hoe bereken ik alleen de de mg naar ppm aangezien het recept dan zegt? Of is het gewoon zo simpel om 58,72 / 480 = 0,1223 x 40ml = 4.89mg KNO3.

Wat voegt u per week toe aan voedingsstoffen?
Op basis van het bovenstaand weekschema voegt u deze hoeveelheden wekelijks toe aan uw aquarium.
PpmElementOmschrijving
22.50 ppm NO3Nitraat
2.00 ppm PO4Fosfaat
22.50 ppm KKalium
0.05 ppm BBorium
0.27 ppm CaCalcium
0.06 ppm CuKoper
0.40 ppm FeKalium
0.00 ppm MgMagnesium
0.27 ppm MnMangaan
0.01 ppm MoMolybdeen
3.07 ppm SSulfaat
0.06 ppm ZnZink
0.00 ppm dGHHardheid

Is het nu verstandig om een paar weken geen voeding te geven of gewoon veel minder aangezien ik nu een overschot heb. Meet wel wekelijks.
De baardalg is wat hardnekkiger deze keer John, heb alles al ingespoten met carbo alleen vorige keer was het alg de volgende dag gelijk wit. Deze keer niet heb tevens mijn dosis Co2 verdubbeld maar zie niet echt resultaat. Kijk het even aan tot zondag en dan ga ik kijken of er wat mis is met de Co2 set. De dropchecker is wel gewoon groen enige verschil met vorige keer is dat mijn co2 set nu snachts echt uit staat. Heb de co2 direct set van JBL gehaald, maar ja wanneer is het water nou roze zoals ze bedoelen het is bij 10 druppels al heel licht roze en bij 15 goed roze zoals het voorbeeld stipje.
 
Ik zou met verversen altijd oppassen dat het verschil niet te groot wordt en 5 graden is wel veel hoor. Zelf hou ik max 2 graden aan. Voor meten van co2 zou ik de dropchecker aanhouden.
 
Btw, zelf los ik de poeders alsvolgt op.
KNO3: ik doe 83 gram op 500 ml en dan voeg ik 20 ml toe per 100 liter water en dat verhoogd met 20mg per 100 liter
Kaliumfosfaat: ik los 8 gram op op 500ml en voeg dan 20 ml toe op 100 liter om met 2mg te verhogen
Dus van beide 20ml toevoegen op 100 liter verhoogd met 20/2mg.
 
Ik zou met verversen altijd oppassen dat het verschil niet te groot wordt en 5 graden is wel veel hoor. Zelf hou ik max 2 graden aan. Voor meten van co2 zou ik de dropchecker aanhouden.
Enig optie die ik dan heb is langer over het nieuwe water toevoegen doen maar vondt het ook al best een groot verschil. Tot nu toe niet echt uitval gezien of vreemd gedrag door met koud te ververssen. Oooh behalve mijn hong kong algen eter die 10 minuten in de koude stoming was gaan liggen. Hoop zelf stiekem dat mijn cories eitjes gaan leggen :)

Heb jij 2 verschillende flessen van 500ml of doe je het in dezelfde fles ?
 
Je kan het in 1 fles doen de nitraat en fosfaat maar soms is het handig om het in 2 te doen ivm eventueel bijsturen. Vaak lostte ik 166 en 16gr op in 1 liter omdat ik anders snel weer nieuwe moest maken met 500ml.
Dan neem je dus een dubbele hoeveelheid van de 83 en 8 gr op 500ml maat dat spreekt voor zich denk ik.
 
Ik heb het pas recentelijk uitgerekend wat ik toevoeg exact, je sommetje lijkt mij wel aardig te kloppen wat je per dosering geeft.

maar ik heb gewoon telkens 1 element gehalveerd en gekeken hoe het aquarium reageerde.
 
Denk inderdaad dat ik van EL moet afstappen aangezien ik het niet verantwoord vindt om met garnalen 50% te verversen en het wat met 30% al met 5 graden afneemt door toevoegen koud water. Helaas alleen tuinslang van buiten beschikbaar en 100L met emmers ververssen.
Ik zie geen reden waarom het verversen met 50% slecht zou zijn voor de vuurgarnalen. Ik ververs al jaren 50% en zolang je er voor zorgt dat de temperatuur en de hardheid gelijk zijn is er volgens mij niks aan de hand. Ik ververs met 50% door met een Gardena kraanadapter een tuinslang in mijn aquarium te hangen. Ik kan de kraan dan warm en koud water laten geven dat op dezelfde temperatuur is als het water dat in het aquarium zit. Tijdens het vullen zuig ik 10 liter aquariumwater uit mijn aquarium en gooi hier wat scheppen GH/KH+ in en meng dit met een staafmixer. De emmer met de oplossing laat ik weer in het aquarium stromen door de emmer op een kast te zetten en met hevelwerking de emmer leeg te zuigen in het aquarium.

Echter, in een aquarium met enkel garnalen en verder geen grote vervuilers zou het in principe niet nodig hoeven zijn om iedere week 50% te verversen volgens mij. Ik overweeg zelf om over te gaan op 25% verversing als ik van mijn algen af ben. Of dit verstandig is weet ik niet, interessant is het wel! :petjeaf:
 
Ik zie geen reden waarom het verversen met 50% slecht zou zijn voor de vuurgarnalen. Ik ververs al jaren 50% en zolang je er voor zorgt dat de temperatuur en de hardheid gelijk zijn is er volgens mij niks aan de hand. Ik ververs met 50% door met een Gardena kraanadapter een tuinslang in mijn aquarium te hangen. Ik kan de kraan dan warm en koud water laten geven dat op dezelfde temperatuur is als het water dat in het aquarium zit. Tijdens het vullen zuig ik 10 liter aquariumwater uit mijn aquarium en gooi hier wat scheppen GH/KH+ in en meng dit met een staafmixer. De emmer met de oplossing laat ik weer in het aquarium stromen door de emmer op een kast te zetten en met hevelwerking de emmer leeg te zuigen in het aquarium.

Echter, in een aquarium met enkel garnalen en verder geen grote vervuilers zou het in principe niet nodig hoeven zijn om iedere week 50% te verversen volgens mij. Ik overweeg zelf om over te gaan op 25% verversing als ik van mijn algen af ben. Of dit verstandig is weet ik niet, interessant is het wel! :petjeaf:
Had gelezen dat garnalen niet van verandering houden en dat daarom vaak rond 10% maar ververst wordt. Vindt het lastig te bepalen aangezien ik misschien 5% van de garnalen kan zien in mijn aquarium, de rest zit goed verstopt. Heb 2 dode garnalen gevonden door de tijd heen maar het lijkt mij dat ze het goed moeten doen met mijn waterwaarden. Al worden neocaridina en caridina garnalen niet op geheel dezelfde waardes gehouden. Heb voor de caridina's speciaal iemand gezocht die ze op normaal waterleiding water hield.

Heb thuis in de keuken zo'n design kraan ding kan je niks afschroeven maar is wel gewoon even breed als een normale kraan. Zie op de site dat het toch een soort van draai mechanisme is.

Ik heb het pas recentelijk uitgerekend wat ik toevoeg exact, je sommetje lijkt mij wel aardig te kloppen wat je per dosering geeft.

maar ik heb gewoon telkens 1 element gehalveerd en gekeken hoe het aquarium reageerde.
Ik heb eigenlijk vanaf het begin gewoon blind alles qua recept in de bak geflikkert maar aangezien ik niet naar EL neig ga ik proberen de 0,1/10mg verhouding aan te houden. Ziet er naar uit dat mijn planten niet heel veel vragen.
 
Jah ik ben ook begonnen met EI, maar ben dat ook af gaan bouwen
 
Dit filmpje legt eea goed uit mbt fertilisers/doseren. EI vraagt eigenlijk om 50% waterwissels per week, omdat je standaard overdoseert om op die manier tekorten te voorkomen.
Mijn garnalen doen 't prima op 50% per week.
 
Dit filmpje legt eea goed uit mbt fertilisers/doseren. EI vraagt eigenlijk om 50% waterwissels per week, omdat je standaard overdoseert om op die manier tekorten te voorkomen.
Mijn garnalen doen 't prima op 50% per week.
Zie inderdaad dat ik een overschot heb gecreëerd. Denk dat het niet nodig is elke week 50% en lijkt me iets gortig 200l per week. Ga mijn waardes laten zakken en dan proberen 0,1 10mg verhouding te krijgen met de voeding. Er zit uiteindelijk ook nog voeding in de soil en nog capsules.
 
Ik hoop ook dat je de 1:10 verhouding bedoelt tussen fosfaat en nitraat. Dus bij 1 mg/l fosfaat 10 mg/l nitraat. Bij 2 mg/l fosfaat 20 mg/l nitraat.
 
Zie inderdaad dat ik een overschot heb gecreëerd. Denk dat het niet nodig is elke week 50% en lijkt me iets gortig 200l per week. Ga mijn waardes laten zakken en dan proberen 0,1 10mg verhouding te krijgen met de voeding. Er zit uiteindelijk ook nog voeding in de soil en nog capsules.
Als je EI blijft hanteren, zou ik wel die 50% doen, maar jouw bak jouw feestje uiteraard. :)
 
Ik heb (inmiddels veel!) garnalen in mijn bak zitten. Samen met vissen, dus geen speciaal aquarium. Ik ververs tussen de 30-50%
Inderdaad net als @Hoogheid met een Gardena aansluiting op de kraan. De slang is lang genoeg om naar buiten te kunnen leggen, dus ook op die manier geen sjouw met emmers hier :)
Maar de vuurgarnalen doen het prima hoor! Ik doe er iets koeler (1-2 graden verschil) water in dan wat in het aquarium zit. Uiteindelijk wordt dat verschil nog kleiner omdat het vermengd wordt met het nog aanwezige water.
 

Terug
Bovenaan