Bellenteller JBL countsafe nieuw


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
Ik heb een JBL Proflora CO2 systeem met een verlengde Taifun in gebruik. Nu heb ik al ruim een jaar ruzie met mijn JBL countsafe bellenteller. Probleem is dat na afschakelen gedurende de nacht de bellenteller wordt leeg gedrukt. Het water lijkt zich in de bovenste ruimte te verzamelen. Als vervolgens het systeem ‘s morgens weer aangaat komt het water terug (dit is dan logisch) echter zeer geregeld komt er meer water terug. Met als gevolg dat na 2-3 dagen de hele bellenteller vol zit en weer leeggegooid moet worden.
Nu had ik eerst de bellenteller onderin de kast zitten en dacht dat het daaraan lag. Dus de bellenteller aan het raam gehangen zo hoog mogelijk, maar het zelfde gebeurt. Ik heb met zeepsop alle verbindingen getest en geen lekkage gezien. Nu had ik laatste de fles vervangen en daarbij was de slang van de nachtschakelaar los geschoten. Kwam er plots water uit. Dus dat betekent dat de ingebouwde afsluitklep niet werkt. Alles uit elkaar gehaald. Weer in elkaar en getest door te blazen. Werkte naar behoren. Maar het vollopen blijft en geen water bij nachtschakelaar. Uit eindelijk de bellenteller eruit gehaald en een los ventiel erin. Werkt op zich goed, maar de bellen zijn wat kleiner en bovenin de Taifun verzamelen die zich als een soort schuim laag. Ontluchting gedraaid en nu verzamelen zij zich rond de slang aan het oppervlak als een schuimlaagje. Is niet mooi en dus weer terug naar bellenteller.
Wie herkent de problemen met de zich steeds vullende bellenteller?
Wat kan de oorzaak zijn dat de bak kennelijk zo sterk hevelt naar die bellenteller ongeacht de plaats waar die hangt?
Is slang lengte hier een factor in?
Ik kan wel weer een nieuwe bellenteller kopen, maar als die hetzelfde doet is dat zonde geld. Graag jullie expertise/mening.
 
Hoi Ben, de bellenteller heeft, zoals geschreven (ingebouwde afsluitklep), een ingebouwd terugslagventiel. Dus helaas gaat dat niet helpen. Had zelfs al eens het losse terugslagventiel tussen bak en bellenteller gezet, maar daar werd het doseerdet iel niet blij van. Moest hem erg ver opendraaien. Wilde niet de werkdruk veranderen, omdat dan de bellen weer groter worden en minder goed oplossen.
 
Een acht in de slang leggen wil wel helpen. Een ruime knoop zeg maar. Nog nooit zo'n ventiel gebruikt. Immers als de nachschakelaar de toevoer dichtzet en er word niet aan de co2 slang gezogen kan er geen water tegemoet komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas helpt niet.
 

Terug
Bovenaan