Belasting vloer?


Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
In mijn nieuwbouw woning wil ik een fors aquarium plaatsen. Al met al zal het geheel ruim 2000 kilo gaan wegen. Nu is de vraag of de vloer dit kan dragen. Het bouwbedrijf durft hier geen uitspraken over te doen en volgens de constructeur is de adviesbelasting slechts 300 kilo per m2. Heeft iemand hier verstand van die kan meedenken?

Zie onder voor een schets van de fundering waarin ik met een kader heb aangegeven waar het aquarium komt. Ook een foto van de fundering tijdens de bouw.

875DFD61-1EC2-4746-AB94-93B8DBFF8BFA.jpeg
15399A9C-AFE7-4336-AFB7-72BA23188142.jpeg
 
Ik heb het daar toevalligerwijs over gehad met de aannemer die hier met de badkamer bezig was.
Wij hebben een oud huis (1923) met een houtenvloer en houten balken. Hij gaf aan dat zo lang het aquarium dwars op de vloerbalken staat TEGEN de muur dat een paar 100KG geen probleem is.
Ik had toen een 180liter + kast, wat bij elkaar gevuld zo'n 250Kg was. Ging je bij het aquarium staan "springen" dan voelde je de balken echt wat veren.
Zelfs bij het voorbij lopen zag je aan het water dat het veerde.

Het zou wat anders zijn als deze in de lengte richting (parallel) op de balken van de muur af kwam.

Nou zal het bij jou allemaal wel wat steviger zijn, maar zoals je het getekend hebt staat het aquarium in de lengte richting op 1 vloerbalk.
Staat 'ie wel tegen een muur? Ik zou er in ieder geval even navraag over doen bij de constructeur!
 
Gaaf, zo'n groot aquarium!

Hier hebben we een soortgelijke vraag voorgelegd bij het plaatsen van onze rio 450 op een nehobovloer (jaren 50, nederlandse holle steenbouw, appartement op een hogere verdieping). Wij huren, en die vraag van ons is toen doorgezet naar een bouwkundig ingenieur.
Hij heeft ons vervolgens toestemming gegeven voor het plaatsen van 'permanente belasting'. Daar zaten voorwaarden aan: geen grotere bakmaat, en ook plaatsbepaling (de bak staat aan twee draagmuren, in een hoek). Als we de bak willen verplaatsen moeten we opnieuw navraag doen of dat kan.

Ik denk dat als ik zelf in de positie zou zitten waarin jij zit, dat ik ook iemand zou inschakelen om dit voor me uit te zoeken, zodat ik ook in ieder geval zwart op wit heb staan dat dit in mijn specifieke situatie kan, mocht er iets gebeuren, ook met oog op de verzekering. Het laatste wat je wilt, is dat de bak krachten gaat uitoefenen op bijvoorbeeld je fundering, waardoor je huis in de loop der jaren schade op loopt.

Ik hoop dat wat je van plan bent, lukt, en wens je ook veel voorspoed rondom de bouw van je woning!
 
zoals de bak nu staat afgebeeld zal je denk ik toch maatregelen moeten nemen gezien de bak maar op 1 balk staat.
Tegen de muur geplaatst zou geen probleem moet zijn gezien hij dan het gewicht over meerdere balken verdeelt. (staat de 250 van mij ook zonder problemen)
Wat je zou kunnen doen is de bak wat naar achter verplaatsen zodat hij op twee balken staat en deze balken in de kruipruimte op meerder plaatsen ondersteunen.
is jammer dat het nu pas vraagt anders het dit simpeler tijdens de bouw op gelost kunnen worden.
 
Dank voor de reacties. De bak komt op de begane betonvloer te staan. In de betonnen constructie zitten dus dwarsbalken over de palen in de grond. In het beton onder de bak zitten twee van die dwarsbalken verwerkt. Onderstaande plaatje geeft dit denk ik beter weer. De blauw geschetste afzuiging zit dus in de muur boven het aquarium.

6348D889-CF27-4BD2-B0B6-0017B43033C4.jpeg


In mijn vorige huis had ik een stelling met bakken die ook zeker 1200 kilo woog staan in de garage en daar heb ik nooit over nagedacht. Het is dat iemand er laatst een opmerking over maakte dat ik toch ben gaan twijfelen.
 
Mijn huis is in 1991 opgeleverd.
Betonnen vloer met dwarsbalken en enkel palen onder de draagmuren.
De bouwkundige die ik in de arm heb genomen voordat ik het huis kocht vertelde mij dat de vloer het aan moet kunnen, zeker als het aquarium op 2 dwarsbalken kwam te staan.
Dus mijn aquarium staat in de lengte richting van die balken met 1 kant tegen de draagmuur en de andere kant halverwege de woonkamer.

Nu 5 jaar later staat het aquarium nogsteeds waterpas en lijkt de vloer nog recht te zijn.

Een aannemer of architect gaat Wss nooit een uitspraak doen over zoiets, ik zou een bouwkundige vragen voor advies
 
300kg/m2 voor een nieuwbouw betonvloer is wel erg weinig.
Dat geeft aan dat er bespaard is waar mogelijk…en dat is nu net wat je niet wilt als je met een flinke bak, centraal in je woning aan de gang wenst te gaan.
Vreemd dat je dit niet hebt aangegeven voor de werken.
 
Inmiddels kreeg ik van iemand de volgende info die ik hier even deel zodat anderen er wellicht ook wat aan hebben.

Gewapende betonnen vloeren van woonhuizen worden berekend op 1,5 kN/m2 ofwel 150 kg/m2.
- Met een veiligheids marge van 1,7 maakt dat 1,7x1,5=2,55kN/m2 ofwel 255 kg/m2.
- De 1,7 marge is voor de verzekering, de vloer zal niet direct instorten, maar mochten er scheuren ontstaan dan wordt dit niet vergoed.

Doordat het gewicht wordt afgevloeid rondom het aquarium omdat dit wordt opgevangen door het gewapend beton mag je hiervoor een reken marge van 0,6 tot 0,8 rondom het belastingsvlak nemen.

Bij mijn aquarium van 300x80 kan je dan de volgende berekening maken:
3+(2x0,8)x0,8+(2x0,8)=11,04

Ik begrijp van de constructeur dat mijn vloer 300 m2 moet kunnen hebben maar als ik uitga van de 255 m2 in het rekenvoorbeeld kom ik op het volgende:
11,04x255=2815

Dat is dan voor de verzekering dus in de praktijk kan er ook wel 3000 kilo staan. Als dit klopt dan hoef ik me geen zorgen te maken. Ik ga dit nog wel even dubbelchecken bij een bouwkundige.
 
Als ik het dus goed begrijp is het “afgevloeide” belasting oppervlak 11m2 voor een aquarium van 2,4m2?
Althans met jouw afmetingen en plaatsing
 
Maar heb je nu niet ook de hoogte mee gerekend?
Nee dat is de rekenmarge.

Overigens heb ik inmiddels ook goed bericht gekregen van de constructeur van onze woning dat de vloer dit wel moet kunnen hebben. De bakje inmiddels besteld!
 

Terug
Bovenaan