Bekrot & dikke ogen? Wat is het?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593




Ik zag dit visje (Rode Minor) zojuist zwemmen. Hij heeft wat dikke, uitpuilende ogen (niet super erg, maar wel goed te zien) en zijn mond begint langzaam te verdwijnen lijkt het. Is ook wit de bovenkant. Deze vis ademt ook snel.

Heb Esha2000 toegevoegd (had ik toevallig iets van staan), geen idee of het helpt maar ziet er niet goed uit toch?

Wat is dit en is dit besmettelijk?

Alvast bedankt
 
Zie dat ook zijn vinnetjes er niet goed uitzien. Bekrot is iets bacterieels en de ogen waarschijnlijk ook. Door de bacterie druk komen deze naar voren.

Ikzelf zou geen ESHA nemen maar een wat beter merk. Colombo, sera etc. Bactopur of bactyfec.

De kans is heel groot dat het de rest ook al heeft aangetast dus zou je hele aquarium behandelen. Grote verversing, medicatie zoals gebruiksaanwijzing, na de kuur filteren over kool om medicijnenresten eruit te filteren en dan 3 weken je waterwaardes in de gaten houden omdat de medicatie veel van je bacteriecultuur om zeep gaat helpen.
 
Oh shit dat is wel erger dan we dachten dan :(
Ik heb die Esha er al ingegooid omdat ik het had staan natuurlijk.. zou ik dan eerst flink verversen (50%?) en dan eventueel een nieuwe kuur kunnen starten? Of beter de Esha kuur afmaken nu, dan flink verversen en eventueel een nieuwe kuur van iets starten?

En hoe groot is de kans dat de andere vissen ook hier last van krijgen? Ben nu echt bang voor alle visjes in de bak :(

Hoe kan dit eigenlijk ontstaan?
 
pech, stress, vuil water.. noem maar op.

aan de rest van de vissen echt niks te zien?... altijd lastig.

als het even kan zou ik niet graag mijn hele bak behandelen maar de vis in kwestie.

wat ik zou doen:

esha in de prullenbak gooien

vis uitvangen en apart in een kleine bak behandelen, deze minstens 2maanden daarin houden en de andere vissen goed in de gaten houden. merk je dat het daar ook optreed dan wel de hele bak behandelen.

ondertussen veel en vaak water verversen in de hoofdbak.
 
Oke ga morgenvroeg direct het visje apart zetten. Hopelijk knapt die nog op.

De bak ga ik dan denk ik toch maar preventief behandelen met baktopur. Het visje sowieso. Maar ik heb nu dus al die Esha erin zitten, zal ik dan een flinke verversing a 50% doorvoeren en dan de baktopur toevoegen?
 
Denk dat een verversing zeker goed zal doen en even filteren over kool om de ESHA op te ruimen zodat je geen menging krijg van medicatie.

Google eens op columnaris vis. Vind je informatie genoeg.
 
Alleen 1x 50% wisselen krijg je de esha er niet mee uit.

50% wisselen, filteren over kool. 2dagen later nog is 50% wisselen dan moet het er wel uitzijn.

Kool eruit halen en met ander medicijn beginnen.

Heb trouwens zelf geen evaring met wat wel of niet goed werkt aan medicijnen (gelukkig nog geen ziektes meegemaakt) maar weet wel dat esha in 9/10 gevallen niks uithaald.
 
Laatst bewerkt:
Over hoeveel gram kool moet ik filteren? en kan ik dat gewoon los in het filter stoppen? En waar?

Heb een Rio 180 met JBL e701.

Dank alvast.
 
Handje actief kool in een pantysokje ofzo iets doen, losjes zodat het kan bewegen. Wel even goed uitspoelen. Maakt op zich niet uit waar je het in je filter stop. Waar plaats is. Na 1 a 2 dagen kan het eruit.

Ga niet meteen heel je filter schoonmaken want dit geeft dan weer gedonder met je waterwaardes. Alleen even de bovenste sponzen uitspoelen.

Als je de bactopur direct ga gebruiken is er ook een optie om de aangetaste vis in een badje te doen om de bacterieen snel de kop in te drukken. Staat in de gebruiksaanwijzing hoe en wat.

Ga je je aquarium geheel behandelen is het een optie om al je sponzen van het filter te reinigen na de kuur omdat je na de medicatie toch wel wat gedonder ga krijgen met je waterwaardes. Laat je je harde filtermedia met rust. Na de kuur en eventueel je filter reinigen wel een week of 3 regelmatig je NH 3/4 en NO 2 meten want je ga een ammonium en nitrietpiek krijgen.

Als je hoge waardes meet even logisch denken. Meet je bijv 0,2 en je doe een verversing van 50% , hou je 0,1 over. De volgende dag is hij dus nog te hoog en moet je weer verversen.

Ik gebruik seachem prime om deze pieken op te vangen zodat het niet heel erg hoog gaat oplopen.
 
Is het nog aan te raden de temperatuur te verhogen tijdens de kuur?

Had nog een Rode Minor gezien met een wit vlek op de mond. Heb deze en de vis op de foto apart gezet in een 30 liter aquarium.
 
Nee, bacterieen houden van warme temperaturen.

Jammer dat je al een 2e slachtoffer hebt.
 
Net baktopur toegevoegd aan de twee Rode Minors die ik apart heb gezet. Zitten nu in een 30 liter aquarium. Temperatuur staat dan op 24 graden net als de grote bak.

Daarnaast helft van de grote bak ververst. Filter nu even over kool en dan vrijdagavond de kool eruit en dan baktopur in de grote bak. Hopelijk blijft ons op deze manier meer ellende bespaart :(
 
Jammer dat je al een tweede slachtoffer heb maar de bactopur zal zijn werk goed doen als ze niet te ver heen zijn. Het kan zich heel erg snel vermenigvuldigen. Mocht je morgen weer eentje zien zou ik wat eerder gaan behandelen dan te wachten tot vrijdag.

Je heb al de helft ververst en de kool zal na 24 uur voldoende hebben gedraaid om de resten eruit te hebben gehaald. Nog een deel verversen en de kuur erin.

De kool kan je drogen en bewaren om na deze kuur weer te gebruiken.

Succes en ik hoop dat het goed gaat komen.
 
Jammer dat je al een tweede slachtoffer heb maar de bactopur zal zijn werk goed doen als ze niet te ver heen zijn. Het kan zich heel erg snel vermenigvuldigen. Mocht je morgen weer eentje zien zou ik wat eerder gaan behandelen dan te wachten tot vrijdag.

Je heb al de helft ververst en de kool zal na 24 uur voldoende hebben gedraaid om de resten eruit te hebben gehaald. Nog een deel verversen en de kuur erin.

De kool kan je drogen en bewaren om na deze kuur weer te gebruiken.

Succes en ik hoop dat het goed gaat komen.

Dank voor de tips allemaal. Ik hou het zeker goed in de gaten. Had vandaag een kilo kool meegenomen op het werk, dus heb ruim voldoende ook voor volgende keren. Zal het gebruikte ook bewaren!
 
Heb je wel 'baktopur direct' of de gewone versie?
 
Het is de gewone versie, de vloeibare dus. Deze heb ik meegekregen. Als deze niet werkt konden we altijd nog de baktopur direkt proberen eventueel.

De twee getroffen visjes zitten nu als volgt (foto van gisteren):



In de grote bak heb ik nog geen nieuwe gevallen ontdekt. Ik wil daar eventueel vrijdag starten met een kuur, maar mocht ik niks nieuws zien, is het dan verstandiger om te wachten of toch maar de kuur starten?
 
weet niet wat het verschil moet wezen?
 
nou tussen bactopur en bactopur direct.
 
nou tussen bactopur en bactopur direct.

Volgens mij is het de werkzame stof die anders is en is de baktopur direct eigenlijk een zwaardere kuur. Althans zo begrijp ik het, maar daar kan vast iemand duidelijke uitleg over geven.

En de 'Direkt-vorm' is in tabletten.
 
Ik zie nog geen verschil - geen verbetering of verslechtering - bij de twee apart gezette visjes. Nu net weer wat baktopur erin gedaan.

Wat zal ik doen met de grote bak? Ik heb daar net alle vissen bekeken en ik zie nergens iemand met plekken, bekrot of vinrot. Alleen een vijfstreepbarbeeltje die ik van het werk ooit heb meegenomen lijkt aan zijn laatste weken bezig te zijn, maar die is ook al vrij oud (denk 4+ jaar).
 
Inderdaad is de bactopur direct om al ernstige gevallen van een bacterie uitbraak snel de kop in te drukken. Vooral handige optie om vissen apart in een badje met een zware dosis te doen.

Geen idee wat de gemiddelde leeftijd vAn je barbeeltje zou zijn.

Moeilijk te zeggen wat je met je aquarium moet doen. Hier zal jezelf een keuze in moeten maken.

Ik ben zelf meer voor liever voorkomen dan genezen met de overwogen gevolgen zoals bacteiebalans, waterwaardes etc. Op de koop toe te nemen. Dit houd wel in dat ik na medicatie zeker nog 3 weken veel werk heb.

Ik behandel ook wel met het oog op preventief. Ik weet dat vele dit afwijzen maar mijn kat word ook preventief ontwormt en geënt en kinderen/ouderen krijgen ook preventief entingen dus dit dilemma moet jezelf gaan overwegen.
 
Inderdaad is de bactopur direct om al ernstige gevallen van een bacterie uitbraak snel de kop in te drukken. Vooral handige optie om vissen apart in een badje met een zware dosis te doen.

Geen idee wat de gemiddelde leeftijd vAn je barbeeltje zou zijn.

Moeilijk te zeggen wat je met je aquarium moet doen. Hier zal jezelf een keuze in moeten maken.

Ik ben zelf meer voor liever voorkomen dan genezen met de overwogen gevolgen zoals bacteiebalans, waterwaardes etc. Op de koop toe te nemen. Dit houd wel in dat ik na medicatie zeker nog 3 weken veel werk heb.

Ik behandel ook wel met het oog op preventief. Ik weet dat vele dit afwijzen maar mijn kat word ook preventief ontwormt en geënt en kinderen/ouderen krijgen ook preventief entingen dus dit dilemma moet jezelf gaan overwegen.

Dankje. we denken er nog even over na.. misschien dan maar wat extra werk om wat meer zekerheid in te bouwen.

Barbeeltjes die we hebben zijn overwegend een goede twee jaar oud en een aantal een goed jaar. Dan hebben we nog 2 of 3 stuks die wat ouder zijn, deze heb ik destijds van mijn werk meegenomen, die zijn volgens mij al 4+ jaar nu. Deze kan ik herkennen aan het gebrek aan kleur op de vinnen; die van 'onszelf' hebben namelijk rood op de vinnetjes en die van het werk niet.
 
Ik heb geen verstand van tropische visjes. Ik heb sluierstaarten. Is een hele andere tak van de hobby maar ziekten zijn vrijwel hetzelfde bij vissen.

Ik heb ooit een geval vinrot gehad. Het duurt even voordat ze opknappen en dat je resultaat zie van de medicatie. Dit is niet met een paar daagjes genezen hoor. Ik heb een sluier zwemmen waar hele happen uit de staart zijn en nooit meer zijn aangegroeid.

De verhuizing naar de andere bak en de medicatie heeft ook een weerslag op hun lichaam en weerstand. Als ze nog niet te ver heen zijn dan knappen ze langzamerhand wel op. Hou wel je waterwaardes in de kleine bak in de gaten want neem aan geen ingedraaid filter. Als je waardes de hoogte in gaan wel verversen hoor en weer medicatie bijdoseren want anders hebben ze het helemaal ellendig. Beter een keer teveel verversen en bijdoseren van medicatie.
 
Ik heb geen verstand van tropische visjes. Ik heb sluierstaarten. Is een hele andere tak van de hobby maar ziekten zijn vrijwel hetzelfde bij vissen.

Ik heb ooit een geval vinrot gehad. Het duurt even voordat ze opknappen en dat je resultaat zie van de medicatie. Dit is niet met een paar daagjes genezen hoor. Ik heb een sluier zwemmen waar hele happen uit de staart zijn en nooit meer zijn aangegroeid.

De verhuizing naar de andere bak en de medicatie heeft ook een weerslag op hun lichaam en weerstand. Als ze nog niet te ver heen zijn dan knappen ze langzamerhand wel op. Hou wel je waterwaardes in de kleine bak in de gaten want neem aan geen ingedraaid filter. Als je waardes de hoogte in gaan wel verversen hoor en weer medicatie bijdoseren want anders hebben ze het helemaal ellendig. Beter een keer teveel verversen en bijdoseren van medicatie.

Ik hou het zeker in de gaten. Denk zaterdag de kleine bak deels verversen en dan wellicht de grote bak aan de kuur zetten.
 
Helaas vanmorgen bij het opstaan één Rode Minor dood aangetroffen in de kleine bak.
De ander is nog niet genezen in ieder geval.

De grote bak gisteravond met de behandeling gestart. Vond de mannetjesgoerami er niet helemaal goed uitzien (althans dat idee hebben we).
 
Dat is jammer om te horen dat je visje dood is. Heb je de visjes ook in z on kort durend badje gedaan?
 
Dat is jammer om te horen dat je visje dood is. Heb je de visjes ook in z on kort durend badje gedaan?

Nee heb/had helaas geen baktopur direct bij de hand. Erg jammer ja, hopelijk redt de rest het wel. Kijk het nog even een paar dagen aan, maar als er geen verbetering optreedt dan overweeg ik baktopur direct. En bij verslechtering sowieso!
 
De bactopur in het aquarium zal wel zijn werk doen denk ik want daar zitten toch verder geen ernstig aangetaste gevallen in?

De bactopur direct gewoon eenskopen ook al heb je het niet nodig. Is altijd handig om in huis te hebben. Als er ooit wat is kan je meteen handelen. De Sera protazol is ook zo iets wat je beter in huis kan hebben. Dit is voor parasieten.

Als er wat aan de hand is moet je natuurlijk wel weten wat er loos is. De bactopur helpt niet voor parasieten en wormen enz.
 
De mannetjesgoerami heeft duidelijk wat dikkere ogen sinds twee dagen (geen bekrot te zien), we twijfelden nog eerst. De grote bak waar die inzit heeft vandaag de tweede keer baktopur toegediend gekregen. Zou het eventueel raadzaam zijn hem in een bakje te behandelen met baktopur direct of zout? En dan de bak overstappen van baktopur naar baktopur direct (kan dat zomaar of moet ik dan eerst over kool filteren weer?)
 
Dm1qXXB8ae2O5P2KMyVJxIfQxTCd42k7.jpeg


Dm1qXXB8ae2O5P2KMyVJxIfQxTCd42k7.jpeg



Dm1qXXB8ae2O5P2KMyVJxIfQxTCd42k7.jpeg

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Foto's zijn gisteren genomen. Vandaag niet veel verschil te zien voor ons gevoel. Vooral op de eerste foto zie je wel een verdikking.
 
Hoelang zitten ze nu in de bactopur?
Is dit nu de enige waar je iets bacterieel aan zie? Hoe is het met de andere apart gezette vis?

Je kunt geen medicatie gaan mengen. Zout heeft geen zin bij bacteriële aandoeningen. Zout stript de slijmhuid zodat parasieten van de vis weg gaan maar geeft ook weer stress dus denk niet dat dit gaat helpen.

Bacteriële aandoeningen genezen maar langzaam maar het moet niet erger gaan worden.
 
Hoelang zitten ze nu in de bactopur?
Is dit nu de enige waar je iets bacterieel aan zie? Hoe is het met de andere apart gezette vis?

Je kunt geen medicatie gaan mengen. Zout heeft geen zin bij bacteriële aandoeningen. Zout stript de slijmhuid zodat parasieten van de vis weg gaan maar geeft ook weer stress dus denk niet dat dit gaat helpen.

Bacteriële aandoeningen genezen maar langzaam maar het moet niet erger gaan worden.

Grote bak heeft zaterdag en maandag behandeling baktopur gehad. De andere vis die ik apart heb gezet is even afwachten, zie er nog weinig verbetering in, maar ook geen verslechtering. Vanmorgen heeft die wel goed gegeten.

Aan de gourami zie ik verder niets vreemds. Buiten het feit dat hij zich wat afzijdig houdt van de rest, maar dat heeft die wel altijd al een beetje gehad, het valt nu alleen wat meer op nog.







Foto's van een kwartiertje geleden.
 
De Rode Minor in het kleine bakje is er wel zo'n beetje klaar mee volgens mij :(, die had zich net al op een of andere manier tussen de pomp en de raam geperst, het is dat ik nog even ging kijken en zag dat ie vast zat..

Edit: Ik zie net tot mijn grote genoegen dat de mannetjesgoerami vandaag weer eens erg goed mee doet eten! Dat is ook wel eens anders.

Edit 2: Zou eventueel een catappablad kunnen helpen? Ook met het oog op de andere visjes eventueel? Wil deze er in de toekomst sowieso in gaan doen denk ik? Ze werken toch preventief tegen sommige dingetjes en ook enigszins stressverlagend?
 
Laatst bewerkt:
Als er geen vis erger word zou ik het even rustig afwachten en het medicijn zijn werk laten doen. Volgens gebruiksaanwijzing morgen 50 % verversen en filteren over kool. Als er kool in je filter zit heeft het geen zin om iets toe te voegen omdat de kool alles uit je water filtert.

Even een maand je water waardes goed in de gaten houden en wat regelmatiger wat grotere hoeveelheden verversen. Mocht je toch weer zien dat het verergerd kun je altijd nog een kuurtje doen. De beschadigingen aan de vis die apart zit zal nooit meer hetzelfde worden hoor. Maar als hij weer eet en actief is en het niet meer geinfecteerd is kan hij terug in het aquarium. Dat zal hem meer rust geven en kan hij verder aansterken.

Cattapabad is een goed idee. Je hebt ook van easy life een fles. Die gebruik ik zelf liever dan de bladeren omdat deze op een gegeven moment toch rotzooi geven omdat ze weg rotten maar beide zal zijn goed zijn.
 

Terug
Bovenaan