bejaarde corydoras?


L

Lianne0204

Guest
picsart_1432149084362.jpg


Hallo allemaal,

Bovenstaand is een foto van 1 van de 2 corydoras in ons aquarium. we hadden er ooit 5, maar die hebben het helaas niet gered.
Ik vraag me toch wel een paar dingen af..

Ik kocht ze namelijk in 2007. Wat betekent dat ze 8 jaar oud zijn
is dit normaal en zijn ze nu hoogbejaarde?
Hoe oud worden ze bij jullie ongeveer?
ze zijn nu al ik denk 5 jaar met zijn twee�n, zouden ze het leuk vinden als ik weer wat soortgenoten erbij zou kopen?
En zo jq, vinden ze jonkies dan niet vervelend?

Ik ben bang dat ik iets in hun leven verander of verpest waardoor ze overlijden, vandaar dat al deze vragen

Groetjes Lianne
 
Hallo Lianne,

Ik heb een aantal Corydorassen (davidssandsi) van zeker 12 jaar oud.
Het zijn de laatste vijf uit een groep van 20.
Een ander groepje van vijf Corydoras sp Peru. Die zijn een jaar of 10 oud. Het waren er oorspronkelijk 14 stuks.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik zou denken.. hoe groter de groep, hoe beter.

Het toevoegen van nieuwe dieren brengt altijd weer risico's met zich mee natuurlijk, maar ik kan me niet voorstellen dat oudere exemplaren de aanwezigheid van jonkies vervelend zullen vinden.
Al werkt dat bij mensen soms wel zo ;)

Wel leuk hoor, 8 jaar.
 
Oh wauw Jos Hut dat is erg oud! Je zal ze vast goed verzorgen
Wat geef je ze zoal te eten?
 
kellemes zei:
Al werkt dat bij mensen soms wel zo ;)

Hahaha inderdaad

Ik ben bang dat ze misschien te druk voor ze zijn. Mijn corydoras zitten namelijk altijd rustig voorin, bewegen alleen als er eten is.
Ik kan ook kijken voor volwassen corydoras bij de winkel
 
Corys kunnnen vrij makkelijk 15-20 jaar worden.
Op Planet Catfish gaf Ian Fuller (Wereld's Corygoeroe) een week of wat geleden aan dat hij een Sterbai heeft gehad die 45 jaar is geworden.

Kortom : Die van jou mag net brommerrijden !!!

Altijd toevoegen !!! No doubt about that !!
 
Ondanks dat Corydoras dat kunnen behalen haalt ruim 90% dat niet. Een deel door slechte verzorging en was ook deels genetische aanleg. Ik bedoel een mens kan ook 100 worden maar hoeveel halen dat?
 
Vertel mij eens ��n vissoort die dat wel doet in een aquarium Bart ?

Ik denk overigens dat o.a. Aeneus / Paleatus vaker oud(er) worden dan menig andere Corysoort, omdat deze soorten simpelweg sterker zijn en minder gevoelig zijn voor een mindere verzorging.

Daarbij komt in mijn beleving het verhaal "temperatuur" ook weer om de hoek kijken.
Zoals eerder gezegd denk ik dat we veel vissen veel te warm houden over een te lange periode (zonder fluctuaties door onze prachtige verwarminselementen) en dat ze daardoor korter leven.

Maar ach da's weer een andere discussie, die we al vaker hebben gevoerd en waar we toch niet helemaal uitkomen.

Om antwoord te geven op de vraag : Deze vis is NIET hoogbejaard. Daarbij zorgen soortgenoten (ook jonge) vaak voor meer activiteit en zeker voor sociaal gedrag (zoals met iedere groeps-/scholenvis).

Groet,
Aad
 
Bijna alle siervissen sterven een vroegtijdige dood door grotendeels onkunde. Juist daardoor is er ook een siervissen industrie.
 
AadMec zei:
Corys kunnnen vrij makkelijk 15-20 jaar worden.
Op Planet Catfish gaf Ian Fuller (Wereld's Corygoeroe) een week of wat geleden aan dat hij een Sterbai heeft gehad die 45 jaar is geworden.

Kortom : Die van jou mag net brommerrijden !!!

Altijd toevoegen !!! No doubt about that !!

whaha te mooi
 

Terug
Bovenaan